HOME FORUM Wandelgebieden Oproep: Nederlandpagina

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Oproep aan de Nederlanders (of wannabees): Wie wil er een overzicht van mooie wandelgebieden in Nederland maken? Wij hebben intussen twee wandelverslagen binnen en ik zou ze graag op zo’n pagina plaatsen. Voorbeelden vinden jullie onder ‘Europa’.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ik loop zelf niet zo heel vaak in mijn thuisland, maar er zijn zeker wel mooie gebieden.

Ik ga misschien zelf op de veluwe lopen binnenkort, misschien kan ik daar wel een verslagje van maken. Ben je op zoek naar dagwandelingen of meerdaagse wandelingen? Wat voor soort overzicht ben je naar opzoek? Per regio? Bijvoorbeeld in mijn provincie, Zeeland, heb je heel veel kleine plekjes waar je mooi kan lopen in plaats van 1 groot gebied.

Er zijn genoeg plaatsen waar je leuk kan lopen dus dat mag geen probleem zijn.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Met iets dat hierop lijkt, zouden we al heel tevreden zijn: https://forum.hikingadvisor.be/2012/02/18/wandelgebieden-in-wallonie/.

De nadruk ligt hoedanook op meerdaagse tochten. Voorkeur gaat dus uit naar gebieden die zich goed lenen voor langere tochten (minstens 2 dagen). Een korte omschrijving per regio is voldoende, met vermelding van interessante LAW’s. Wat denk je?

Groetjes,

Debbie

Liz
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hi,

op http://www.wandelnet.nl staat een mooi overzicht van alle lange-afstand-wandelpaden en streekpaden (lange-afstandsroutes die binnen één regio blijven). Van de meeste van deze paden zijn ook wandelgidsen verkrijgbaar met duidelijke routebeschrijving en kaarten. Ik heb zelf de gids van het trekvogelpad (400km van het westen van het land naar het oosten van het land) en wil daar delen van lopen.

Voor een overzicht van de LAWs & streekpaden, zie:

http://wandelnet.nl/themas/laws-streekpaden

Klik om toegang te krijgen tot LAW_overzichtskaart_A4.pdf

groetjes, Lisanne

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de tips!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bericht gekregen van Patrick Liebens dat hij een aanzet zal doen. Mijn oprechte dank.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Nuttig om te vermelden lijkt mij het volgende:
    https://sites.google.com/site/paalkampeerders/locaties

Deze locaties lenen zich bij uitstek om eens je nieuwe slaapsysteem te proberen, of om gewoon eens lekker buiten te zijn, op enkele plaatsen mag je zelfs vuur maken. Wel is het steeds vaker zo dat de paalkampeerplaatsen druk zijn, enkele weken terug waren er zelfs een stuk of 10(!) tenten bij Campanula in Flevoland. In de winter heb je het rijk vaak alleen daarentegen.

Zelf woon ik vlak aan de Veluwe, maar meer dan een dagwandeling van 10km zit er meestal niet echt in. Er is veel hekwerk aanwezig en daarmee zijn hele gebieden afgesloten, waardoor je regelmatig genoodzaakt bent hele stukken asfalt of berm te lopen. Om de een of andere reden ben ik niet zo enthousiast over de “lange” afstandsroutes die er wel lopen. Veelal herhalend en te druk. In een sneeuwrijke winter kan je daarentegen wel een dagje sneeuwschoenen op de Veluwe.

Wel een leuk (maar klein) gebied is de Sint Jansberg, ten noorden van Milsbeek. Vlak over de Duitse grens kan je nog een stukje interessant lopen. Ik heb enkele malen van Kleve naar Milsbeek gelopen, maar eigenlijk is alleen het deel vlakbij Milsbeek interessant. Maar ook hier hebben we het over enkele uren en dit lijkt me daarom geen nuttige toevoeging voor de Nederland pagina.

Een korte rit naar België, Duitsland of Luxemburg levert naar mijn mening veel leukere tochten op. Jullie Belgen mogen trots zijn op de mogelijkheden die jullie in eigen land kunnen vinden! 🙂 (en ik maak er dankbaar ook gebruik van)

Al met al heb ik daarmee niet echt interessante wandelingen gemaakt in eigen land en alle meerdaagse waren al helemaal niet interessant (afgezien van materiaaltesten) en daarmee heb ik geen nuttige toevoeging aan de Nederland pagina. Ik zal het in de gaten houden en kijken anderen wel wat spannendere gebieden kunnen toevoegen!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen staat een eerste versie van de Nederlandpagina online: https://forum.hikingadvisor.be/nederland/ met dank aan Patrick Liebens. Voor foto’s moest ik wel terecht op internet. En ook reisverslagen ontbreken nog veelal. Alle tips zijn dus nog welkom!

Debbie

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik wil graag bijdragen aan een beschrijving van de Veluwe.Hier heb ik de nodige tijd doorgebracht, er naast gewoond hebt en ik kom er nog steeds vaak. Overigens is de Hoge Veluwe een nationaal park en slechts een déél van het hele ‘Veluwemassief’

Hoe lang mag het maximaal zijn ? 😉

Wat mij tijdens het laatste packraft weekend opviel was de interesse vanuit Vlaanderen naar de kust. Wellicht dat dit ook een ruim plekje verdient?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Koen, je mag gerust een stukje schrijven over het Veluwemassief en bijvoorbeeld de huidige tekst hierin verwerken. Ook een omschrijving van de (liefst meerdaagse) wandelmogelijkheden aan de kust is ook altijd welkom.

Probeer de omschrijving aantrekkelijk maar beknopt te houden, en als je echt wilt laten gaan, dan maken we wel een link naar een apart document. 🙂

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Hallo, ik wandel zelf regelmatig in de duinen in het gebied Meijendel ten hoogte van Wassenaar (nabij Den Haag). Maar meer dan een paar uur is dit meestal niet. Maar je zou best wel een tocht langs de kust kunnen maken. Houd wel rekening dat het druk kan zijn zeker in de zomer en de weekenden. Maar met een beetje puzzelen kan je van het rechte pad afgaan en rondstruinen in de mooie duinen. Het gebied zoals ik hiervoor al noemde is zeker geschikt om een beetje rond te struinen. Er worden ook bepaalde delen voor een tijd open gesteld. Dan loop je echt door de duinen die normaal afgesloten zijn. Voor het samenstellen van een route met overnachtingen kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de terreinen van http://www.natuurkampeerterreinen.nl.  Dit geld ook voor andere delen van Nederland.

Zelf afgelopen weekend naar de Veluwe geweest. Twee dagen gelopen met een overnachting op een mooi natuurkampeerterrein. Ik kan me ook niet helemaal vinden in de ‘negatieve’ verhalen. Ja het klopt dat er hekken staan (jammer genoeg zelf ook ervaren). En ja het is druk. Maar dat is nu eenmaal zo in Nederland. Daar moet je, je dan maar op instellen.

Het is zelfs zo dat je in bepaalde gebieden van de paden af mag en hier zelf je weg mag ‘banen’. Tuurlijk is dit geen mega avontuur met kans op verdwalen. Maar binnen de beperkingen die er zijn is er genoeg moois te zien en ontdekken.

Liz
    Deelnemer

De Nederlandse kust is zeker de moeite waard om te wandelen. Voor wie geïnteresseerd is in wandelroutes: het Nederlands kustpad (LAW-5; onderdeel van de North Sea Trail) telt ruim 700km langs de kust! Ik ga binnenkort beginnen met het stuk tussen Hoek van Holland en Den Oever in Zuid- en Noord-Holland (Nederlands Kustpad deel 2, LAW-5-2), maar het zal nog wel even duren voordat ik hier verslag over kan doen, want ik ga de route in dagtochten en af en toe een weekend wandelen opdelen. De route van dit deel loopt trouwens niet alleen over  strand&duinen, maar ook door Den Haag en Haarlem, wat het denk ik wel gevarieerd gaat maken, maar we zullen zien..

Ik kom zelf uit de provincie Zuid-Holland en al is het hier behoorlijk dichtbebouwd, er zijn wel wat mogelijkheden voor dagwandelingen. De Biesbosch is hiervoor bijvoorbeeld bijzonder geschikt en ook leuk voor een kano-tocht. Wat verder de moeite is om te vermelden, is de Hoeksche Waard, een gebied wat wat minder bekend is. Een relaxte rondwandeling kan bijvoorbeeld op het eiland Tiengemeten. Let er wel op dat je dan de tijden van de veerpont in de gaten houdt. Laat je trouwens niet misleiden door de omschrijving op de website van natuurmonumenten waar Tiengemeten wordt neergezet als een eiland met ‘ongerepte wildernis’. Dit zou ik toch niet durven zeggen, zeker niet nu er de afgelopen jaren allemaal wandelpaden zijn aangelegd om het toegankelijker te maken voor het algemene publiek’. Maar desalniettemin, leuk om een dagje naar toe te gaan.  https://www.natuurmonumenten.nl/ponttijden-tiengemeten

Last, but not least, wil ik nog even mijn complimenten geven voor de eerste Nederlandpagina, ziet er goed uit 🙂

Liz
    Deelnemer

O ja, er schiet me nog iets te binnen:

@Debbie
    : ik zag dat je nog op zoek was naar reisverslagen. Nu heb ik die zelf niet, maar ik weet nog wel een leuke link:  www.pietsmulders.nl Wellicht ken je het al, maar op deze website worden zowel van Nederland als van een aantal andere landen wandelroutes beschreven. Er staan vaak ook wel wat praktische tips op en ook mogelijkheden om de route in te korten mocht dit nodig zijn.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.