HOME FORUM Tussen pot en pint opleidingen bergwandelaar begeleider

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Hallo

Ik weet dat er doorheen het jaar opleidingen doorgaan via het KBF tot zelfstandig bergwandelaar – met het oog op de kennis en praktische ervaring opdoen om groepen te gaan begeleiden (ik neem aan dat het past in het Trainer B idee van Bloso(?))

Jammer genoeg heb ik ’s avonds niet de tijd om daar aan deel te nemen. Nu vroeg ik me af of er zo’n opleidingen bestaan die volledig in de grote vakantie doorgaan (zowel theorie, praktijk en stage). Dit moet niet noodzakelijk bij een Belgische organisatie zijn.

Hebben jullie ideeën of tips waar ik zou kunnen zoeken

Dank

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Johan,

Sorry voor de wat late reactie maar bij deze alsnog een antwoord op je vraag.

De opleiding tot Instructor Mountain Walking & Trekking van de KBF is de opvolger van de opleiding tot Initiator Bergwandelen maar staat intussen volledig los van het VTS-gebeuren (Vlaamse Trainersschool van Bloso), ik zal je de historiek daarvan besparen. 🙂

De opleiding leidt tot de bevoegheid om in zomerse condities tochten te begeleiden in het hooggebergte exclusief het terrein waar extra veiligheidsmateriaal nodig is (zoals via ferrata, gletsjers, rotsklimmen). Het is een intensief traject van ongeveer 1 jaar vanaf ingangsproeven tot de laatste van 2 stages. Het is zeker niet zo dat je elke week enkele avonden kwijt bent. Het is een mix van enkele lesavonden, diverse weekends & 2 stageweken. Uiteraard krijg je diverse taken tussendoor maar die kan je uiteraard zelf plannen. Als je je kan vrijmaken op enkele avonden, kan je deze opleiding dus volgen.

Ik raad dit opleidingstraject aan iedereen aan die op vrijwillige basis actief wilt zijn als tochtbegeleid(st)er en opleiding/gidsen met een gewone job wilt combineren. Het feit dat je in 1 jaar tijd al je diploma kan halen, is echt wel vrij uitzonderlijk in vergelijking met de mogelijkheden in het buitenland.

Als je voldoende ervaring hebt met wintertochten in lawinegevaarlijk terrein, kan je daarna de opleiding tot Instructor Winter Mountain Walking & Snowshoeing volgen bij de KBF.

In beide opleidingstrajecten ben ik als instructeur actief voor het gedeelte overnachten in de bergen, met specifieke aandacht voor bivakkeren en doe ik ook deel van de ingangsgesprekken.
    Deze opleidingen zijn UIAA-erkend, de internationale organisatie die de bergsportfederaties overkoepelt.

Ikzelf ben ‘Accompagnateur en Montagne’ en volgde mijn opleiding bij de Club Alpin Belge, deze Franstalige opleiding duurt 3 jaar met diverse stages in het buitenland. Het is ook combineerbaar met een job, vandaar de keuze om het in WalloniĂ« te volgen. Dit diploma is beroepsgericht, maar de meeste deelnemers uit BelgiĂ« blijven vrijwilliger of worden zelfstandige in bijberoep. Dat is in het buitenland vaak anders waar mensen er hun hoofdberoep van willen maken. Het leidt meteen op tot de bevoegdheid in zomers en winters terrein.

Deze opleiding is erkend door UIMLA, op de website vind je welke landen bij deze organisatie zijn aangesloten en deze opleiding ook organiseren. In Nederland kan je deze opleiding ook volgen, die werken wat op dezelfde manier als bij de CAB. In de UK wordt er met opleidings- en evaluatieweken gewerkt. Let op, daar moet je eerst Mountain Leader worden vooraleer je kan overgaan naar International Mountain Leader, en je moet voldoende palmares in de UK hebben alvorens toegelaten te kunnen worden.

Groeten,

Debbie

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Zonder het nut van dergelijke opleidingen te willen minimaliseren, ben ik er van overtuigd dat ik persoonlijk dat ook zou kunnen leren op mezelf.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Tom, zonder jou te willen onderschatten besef je volgens mij niet dat gidsen veel meer is dat enkel maar een ervaren hiker zijn met heel wat tochten op het palmares en/of een heleboel kennis over materiaal. Met mensen leren omgaan, inspelen op hun behoeften, eenvoudig de dingen kunnen uitleggen maar ook mensen kunnen beveiligen op moeilijke passages…dat leer je niet op je eentje. Ik leer nog elke dag bij en heb al heel wat tips & tricks opgestoken van collega-cursisten en ervaren begeleiders/instructeurs.

Woubeir
    Deelnemer

@Debbie

geloof me, dat weet ik. Het helpt dat je als het ware kan oefenen op je partner. 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Dan weet je inderdaad al een beetje hoe het is, maar breid dat nu uit naar een groep van 10 personen die je meeneemt in de bergen, die je niet goed kent, waarvoor je ook voor hen een nobele onbekende bent en waarbij je dus nog hun vertrouwen moet winnen (wat noodzakelijk is bij moeilijkere situaties), je ook zaken wilt aanleren vb. kaart en kompas, lawinekunde, etc. dan is dat nog een andere setting dan met je partner op stap gaan, waarbij je sommige van deze drempels in principe niet meer moet overwinnen.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hallo Johan,

Die opleiding tot zelfstandig bergwandelaar is ideaal voor mensen die heel weinig ervaring hiermee hebben, ook ligt de focus vooral op huttentochten.

Dus een goede beginners opleiding van mensen die hiermee willen starten. Mensen die dit al een paar jaar doen zullen meeste zaken al kennen.

Maar is zeker geen basis om groepen te gaan begeleiden in de bergen of op trektochten.

Woubeir
    Deelnemer

@Debbie

zelf dat besef ik. 🙂

Maar ik weet bvb. ook dat ik nooit groepen zal leiden omdat ik gewoon niet hou van trekken in groep. Een dagwandeling met vrienden of zo, is nog OK. Maar dat ooit eens gedaan bij een meerdaagse tocht die ruim een week zou duren met een groep van slechts 5 personen die ik dan nog min of meer kende en halfweg dag 3  met een opgelucht gevoel de groep verlaten door een kwetsuur (en had ik dat vroeger gekund, dan had ik dat misschien ook wel gedaan). Zelf met 2 is al moeilijk als die ander mijn partner niet is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.