HOME FORUM Wandelgebieden op doortocht met jonge kindjes

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Hallo iedereen ,

ik ben een mama van 2 kindjes , 1 van 6 jaar en 1 van 3 jaar en het outdoor , wandelen , trekken en dergelijke spreekt me enorm aan. Werk zelf in een outdoorwinkel , wat mijn interesse alleen maar groter maakt.

Maar zou heel graag willen weten , ik zou graag willen starten met de trekken met m’n kindjes , wil hun de wereld laten zien. Wil niet alles ineen, verspreid over verschillende jaren. Maar weet eigenlijk niet goed waar te beginnen. Waar kan info halen daarover , waar is het goed met kindjes , is er een mogelijkheid om in hutten te slapen met zo jonge kindjes of is de tent handiger , mag ik overal m’n tent openslaan en dergelijke…?

Ik hoop dat ik snel wat reacties krijg , dat ik verder kan beginnen te zoeken. Zou heel fijn zijn moesten jullie een duwtje in mijn rug geven 🙂

Groetjes ,

May

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Dat zijn een heleboel vragen tegelijk, waar moeilijk antwoord op kan gegeven worden zonder extra informatie.

Wat zijn je eigen wensen en vereisten? Wat denk je dat je kinderen aankunnen? Hoe goed slapen de kinderen in een vreemde omgeving? Wat vindt de zesjarige leuk? Hebben jullie voorkeur voor huttentocht of tent? Hoeveel bagage kunnen jullie dragen? Welk materiaal hebben jullie al? Wat willen jullie onderweg eten? enz…

Zoals vaak het antwoord is op vragen hier: bouw langzaam op. Begin met een (lang)weekend dichtbij huis, bv. luswandelingen vanuit een vaste standplaats, ga daarna eens paalkamperen, enz… Niet alleen om je kinderen te laten wennen, maar ook om zelf te leren wat in deze nieuwe situatie kan en wat niet.

Lees het speciale dossier “Trekking met kinderen” op deze site eens na. Misschien worden sommige van je vragen al beantwoord, of doe je ideeĂ«n op. Als je meer specifieke vragen, of twijfels hebt, blijf ze dan zeker hier stellen.

Eigenlijk is er maar 1 regel: het zijn de kinderen die tijdens je tocht het ritme zullen bepalen. Zolang zij het naar hun zin hebben, is alles in orde 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Anders al eens aansluiten bij het komende initiatief van onze noorderburen
    tijdens het Pinksteren verlof?
    http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=12689
    Sander(babelfish) verhuurt zijn Rambler (wat misschien toch wel handig is met een drie-jarige in huis)

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ai,
    Laat ik nu het eigen initiatief uit het oog verloren hebben
    https://forum.hikingadvisor.be/2015/04/01/wandelweekend-voor-hiking-ouders-met-hun-kinderen/

May Tai
    Bijdrager

Alvast voor jullie reacties in ieder geval.

Maar op veel vragen weet ik zelf nog geen antwoord , ik wil hun de wereld laten zien. Maar weet zelf niet of het gemakkelijker zou zijn met de tent of hutten of B&B omdat ja , ik moet wel al het gewicht dragen. En dat moet ik ook kunnen natuurlijk , plus als ik al een tent moet meenemen voor 3 personen , is toch allemaal wel wat gewicht.

Maar misschien een rare vraag , maar wat is paalkamperen?

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Paalkamperen is zowat de legale manier van wildkamperen. Dit is een ideale manier om je kinderen kennis te leren maken met het buiten leven.

Je kampeert (gratis nog wel!) op een plaats waar stromend water voorzien is. Meestal via een pomp aan een paal, vandaar ook de term paalkamperen. Let op: water is niet altijd drinkbaar!

Je hebt verschillende paalcampings waar een toilet voor handen is, maar niet allemaal.

paalcampings belgie: http://www.bivakzone.be

paalcampings nederland: http://www.hiking-site.nl/routes_paalkamperen.php

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

May,

Er zijn een aantal commerciële organisaties die trips op maat organiseren. Zij doen dan de planning en transport van bagage. Zo kun je bv de Eifelsteig doen of verder in Europa gaan zonder je zorgen te maken over details.

JGoossens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

We gaan deze zomer zelf met onze dochter (11 maanden) op trektocht in de Pyreneeën.

Voor de bagage maken we gebruik van een ezel. Tille dragen we zelf in een draagrugzak. (http://www.bourricot.com/) –> op deze site vind je verschillende ezelverhuurders over heel Frankrijk. Meestal bieden ze uitgestippelde tochten aan van 1 dag tot een week of meer. Kinderen van 3 en 6 kunnen zelfs stukken gedragen worden door de ezel, wat de toch ook aangenamer/gevarieerder kan maken.

Onze tocht loopt langs bemande berghutten waar we ’s avonds terecht kunnen bij eventueel slecht weer, maar we nemen een tent mee om in de buurt of naast de hut te kamperen (kwestie van andere gasten ’s nachts niet wakker te maken met een schreiend kind). Meestal betaal je dan een klein bedrag en kan je wel gebruik maken van de faciliteiten van de hut. Met kinderen van 3 en 6 zou ik wel in een berghut durven overnachten. De keuze lijkt me dan eerder gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Als je wil wildkamperen, verschillen de regels van regio tot regio. Wegwijzer heeft geloof ik wel ergens een overzicht van de landen waar je zonder probleem de tent kan opzetten.

We zorgen er ook voor dat de tocht (7 dagen) zonder probleem in te korten is wanneer een extra rustdag nodig is of wanneer we eerder willen terugkeren.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb voor de duidelijkheid niet de minste connectie met de organisatie.
    Mijn zus was echter heel opgetogen over het concept.
    Misschien niet voor nu omwille van de leeftijd van de jongste spruit
    en verder toch een vrij dure formule omwille van het opzet.
    http://www.prinsvanholapola.be/home

Dries
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Rustig opbouwen werd hier al vernoemd.

kan ik alleen maar beamen (zelf ook een spruit van 3 en Ă©Ă©n van 6 lopen)…

Laat ze vooral veel “goesting” krijgen om naar buiten te gaan, kampen bouwen, wandelen,… dan komt de rest vanzelf. Ook een beetje inkleden kan helpen. Bijvoorbeeld: een wandeling naar de bakker is lastig, wandelen in “de bergen” met hun stapschoenen, rugzakje met koek en waterflesje, pet en zonnebril voor een uur vlot zonder problemen. Ook onderweg veel interactie met de kinderen (wijzen op bloemen, stenen, dieren, sporen,…) zorgt er voor dat ze zich niet gaan vervelen.

Het ergste wat je nu kan meemaken is volgens mij een frustrerende reis waarbij er vanalles tegenslaat omdat je er te “holderdebolder” ingevlogen bent en nat en koud eindigt met twee huilende kinderen (sorry voor het doemdenken ;-)). maar ik denk dat je wel begrijpt waar ik op aanstuur…

Samenvattend: rustig opbouwen, goesting doen krijgen en dan komt de rest wel vanzelf, jaar na jaar… Veel plezier!

PS: de KBF heeft een boekje uitgegeven over bergwandelen met kinderen. Kan je aanvragen via bergwandelen@kbfvzw.be

PS2: onder “speciale dossiers” is er trouwens een hele pagina aan dit onderwerp besteed

May Tai
    Bijdrager

Amai , heel hard bedankt voor deze informatie trouwens , ben ik toch al een stapje verder geraakt.

Heb nog een vraagje , als jullie met kinderen die tochten doen, nemen jullie een tent met 2 slaapcompartimenten of meer een compacte tent waar iedereen in de zelfde slaapruimte ligt?

KennyTheHiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

Hoi May,

Ik heb zelf 3 kinderen (5,8 en11) En die gaan ook geregeld mee op tocht.

Ja kan natuurlijk altijd een tochtje plannen in het begin, waar je op een paal kampeerplaats kan overnachten.

Is erg leuk voor de kinderen en ze komen eens “buiten” !

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Welke tent je gebruikt zal afhangen van persoonlijke voorkeur, en de manier waarop je reist.

Tunneltenten met twee compartimenten hebben vaak een groot grondoppervlak en zijn relatief zwaar. Eigenlijk neem je twee twee-persoonstenten mee die aan elkaar vast hangen. Als je met de auto of fiets naar een camping gaat, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar in de vrije natuur zijn bivakplekken met genoeg (vlakke) ruimte niet gemakkelijk te vinden. Daarnaast zijn zulke tenten te zwaar en volumineus om in je eentje te dragen, wanneer je te voet trekt.

Toen wij drie jaar geleden op zoek gingen naar een trekkerstent waren dit de voorwaarden:

• (ruim) plek voor 2 volwassen en 2 kinderen + bagage
    • lichtgewicht
    • minimaal 3-seizoenstent, met goede windvastheid

Al snel kwam ik uit bij tipi-tenten, piramides of lavvu’s.  Ik meen mij te herinneren dat ik in die zoektocht wel eens zo’n Ă©Ă©nstokker ben tegengekomen waarin verschillende “nesten” konden gehangen worden, of waar de binnentent kon opgedeeld worden door het ophangen van doeken. Maar vraag mij geen merknaam of type, ik heb er geen idee meer van…

Edit: zie bv. Nigor WickiUp6 voor compartimentering

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.