HOME FORUM Tussen pot en pint Onweer

Tags: 

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Eergisteren maakte ik een simpele wandeling door de beboste heuvels van Pokhara (Nepal) met een Santosh, Nepalese vriend. Het was zonnig en warm.
    Ne een tijdje begon het te regenen. Dat was verfrissend. Het veranderde echter in onweer. We hadden geen rugzakje met materiaal, regenjas of paraplu mee, het was maar een kleine wandeling (2 uur) vlakbij de stad. Ik wilde in het bos schuilen, weg van de kam, en toen de bliksems snel gevolgd werden door de donder (enkele seconden), wilde ik gehurkt gaan zitten. Dat vond Santosh echter niks, het onweer zou nog uren duren, en die wilde verder bergop naar de bestemming.

Het begon heel hard te regenen, bloedzuigers vonden ons met het grootste gemak.  Ik vond onderweg een grote plastic zak dat dienst had gedaan als verpakking van cement, en maakte er dankbaar gebruik van om er een afdakje / regenjas van te maken. Dat vond Santosh maar vies. Ondanks dat het groot genoeg was voor ons twee, gebruikte ik het dan maar voor mezelf. Na een half uur kreeg Santosh het erg koud door de regen. Gelukkig kwamen we toen net aan een verlaten huis, dat echter wel op de heuvelkam stond. We vonden een droge plek aan het huis, waar grote zakken met keien stonden. Verder was er een stalen trap vlakbij (verankerd aan de aarde met beton) en twee stalen stoelen.

Het onweer werd nog heviger. Ik was bang van de stalen trap die als bliksemafleider zou kunnen werken. Maar op de heuvelkam in de gietende regen gaan staan was geen optie. Het bos in wou Santosh niet. Het veiligste was misschien om op de trap te gaan zitten (kooi van faraday), maar dan was er een gevaar voor onderkoeling. Ik beval Santosh en mezelf dan maar om op de droge zakken met keien te gaan zitten, zonder de muur van het huis of de grond te raken.

Toen hoorde ik ineens een gesis, geknetter en een knal (ik weet niet meer in welke volgorde), een fractie van een seconde nadat de bliksem vlakbij had ingeslagen. Toen werden we echt bang. Wat is hier fout gelopen dacht ik toen. Nog vele andere verblindende flitsen volgden, met de donder er meteen na, net als hevige hagel. De aardbeving van gisteren (7.3) was er maar peanuts bij, wat angstaanjagendheid betreft.

Na anderhalf uur ging het onweer liggen, en konden we verkrampt uit onze benauwde positie komen. We geraakten zonder problemen terug. (30 minuten afdalen naar de grote baan, waar een bus ons terugbracht).

Ik wil hier toch lessen uit trekken. Welke fouten heb ik gemaakt, hoe kan ik een volgend onweer veiliger doorkomen?
    (Wat de aardbeving van gisteren betreft, die was ver weg (Everest), daar is hier in Pokhara geen schade van te merken).

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hoi Sven,
    Goed te horen dat alles goed met je gaat ginder ondanks aardschokken en bliksemflitsen. ­čÖé

Jullie hebben op een gegeven moment duidelijk een erg verkeerde beslissing gemaakt! Wat denk je zelf dat het beste was geweest? Lees misschien ook eens het gedeelte over onweer in het recent gepubliceerd artikel over hoe kies je een bivakplek.

Sven
    Deelnemer

Begrijp ik het goed dat het verkeerd is om aan de buitenkant van een huis onder een afdak te schuilen? Dus alleen binnen Is het veilig? Betekent dat dat een huis ook als een kooi van Faraday beschouwd mag worden?

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Een kooi van faraday is een ┬┤kooi┬┤gemaakt van een geleidend materiaal. Een huis ( steen, hout, glas) is dat dus niet. Dat neemt niet weg dat het binnen in een huis ( ramen en deuren gesloten ) veiliger is dan buiten onder een afdakje.
    Externe factoren zoals brand, omvallende bomen, e.d. blijven risico┬┤s, ook al zit je binnen.

Sven
    Deelnemer

Bedankt Joery en Jelle voor jullie reacties.

Om toch even alles te dissecteren, er zijn verschillende fouten gemaakt (typisch voor een ongelukkige afloop)

* De eerste fout is meteen het moeilijkst te verbeteren; we hadden geen regenjas mee, noch een overlevingsset (daarin had ik een nooddeken en een mes). Het moeilijkst te verbeteren omdat dit een erg impulsieve tocht was. We wandelden na het eten in een restaurantje langs het meer, besloten toen een heuvel op te klimmen, en daarna een volgende. Er kwam dus geen planning bij kijken.
    Wanneer beslis je tijdens zo’n wandeling dat je toch even de hele weg terug moet om het materiaal te gaan halen en een plan op te stellen? Niet, je past je ongeplande wandeling aan in functie van de risico’s. En de grote fout is hier dat we geen rekening hielden met het risico van onweer. We hadden dichter bij de grote baan kunnen wandelen bijvoorbeeld. Toch ga ik in de toekomst wat gemakkelijker mijn overlevingsset in mijn broekzak steken, want die heb ik echt gemist.

* Fout twee. Als ik terugkijk had ik in eerste instantie de juiste impulsen; schuilen in het bos, een eind beneden de heuvelkam, een cementzak als regenjas gebruiken, gehurkt gaan zitten.
    Maar ik ben bescheiden, en Santosh is een Nepalees, wie ben ik om hem tegen te spreken? Ik heb wat teveel vertrouwen in hem gehad. Ik blijf nog altijd worstelen met de vraag hoe ik dit had moeten aanpakken? Ik had wat minder vertrouwen in hem kunnen stellen. Maar verder? Had ik in discussie moeten gaan? Het blijft lastig, want veel beslissingen maak je samen. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aanpakken?

* Fout drie. Dat is de duidelijkste, en meest fatale fout. Het schuilen onder een afdak op de heuvelkam. Onder andere een gevolg van de twee andere fouten.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Sven, tegen een vriend/kennis ingaan die uit dat gebied komt: dat is moeilijk. Ik denk dat je zelf de juiste impulsen hebt gehad maar die onderdrukt hebt om Santosh te vriend te houden. Daar kan je veel over zeggen maar uiteindelijk is dat ook een goede zaak. Veel mensen zullen precies hetzelfde doen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.