HOME FORUM Wandelgebieden Onweer op Corsica met dodelijke slachtoffers onder bergwandelaars

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Voor mij was de GR20 ook mijn eerste echte serieuze bergtocht en ik heb hem meer dan goed verteerd.

Even schetsen in de tijd: ik heb de GR samen met mijn vriendin gedaan in de zomer van 2013. Vertrokken op 4 juli. We hebben er 15 dagen over gedaan naar analogie van onze topogids. Om even Toon bij te treden, die ‘gloryhunt’ om zo snel mogelijk heel de GR af te haspelen begrijp ik ook niet. Genieten is voor mij nog altijd doel nr. 1. Ik kan daarentegen wel begrijpen dat er al eens een etappe wordt gedubbeld door mensen die niet zoveel dagen ter beschikking hebben en die hier fysiek toe in staat zijn.

Een belangrijke nuance nog:  wij zijn vertrokken in Conca, buiten het feit dat het rustiger is zijn er nog heel wat voordelen op te noemen om de GR in de Z-N richting af te leggen. Ik kan zelf weinig zinnige argumenten bedenken om in het Noorden te starten (als je van plan bent de volledige GR af te leggen).

Wat betreft de onweders: de eerste 3 dagen zijn we hiervan gespaard gebleven, maar op de 4de dag op weg naar de refuge van Prati hadden we het vlaggen. Het onweer kondigde zich nochtans goed aan in de verte, maar we hebben ons laten verrassen door de snelheid waarmee het oprukte. Dit door ons gebrek aan ervaring. Nadien was een stevig onweder in de namiddag (omstreeks 13 à 14u) DAGELIJKSE kost. Dan wordt het inderdaad een kwestie van aanpassen. In ons geval betekende dit (zoals bij Debbie) de etappe starten omstreeks 6u, we waren dan tijdig in de refuge of in onze tent voor het losbarsten van het onweer.

Als ik dan iemand op het journaal hoor zeggen dat een onweer uitzonderlijk is en al zeker om 14u, tjah dan zakt mijn broek toch wat af bij wijze van spreken.

Nog frappant: tegen het einde van onze tocht (voorlaatste refuge) werden we voor gek verklaard en uitgelachen door een stel Duitsers omdat we zo vroeg van start gingen. Ook mijn argumentatie werd weggehoond. Dan denk ik, ok, ondervind het dan maar zelf op de harde manier (ik betreur uiteraard elk ongeval en wens het zeker niemand toe!!). Dit geeft wel aan dat er ginder heel wat ‘clowns’ rondlopen die heel wat zaken schromelijk onderschatten en daar wordt dan soms helaas de zwaarste prijs voor betaald.(zonder mij specifiek uit te spreken over dit recente ongeval)

Of de GR20 een ‘moeilijke’ trekking is zoals Toon aangeeft laat ik in het midden. Dit is voor mij relatief en hangt gewoon ook van de persoon af. Ik heb persoonlijk geen problemen ondervonden. Ik draag soms preventief een knieverband om mijn ‘slechtere’ knie wat te ondersteunen, dit op bewuste momenten om ook mijn andere knie niet te overbelasten. Ik kan zeggen dat ik vorige zomer (deel van de HRP) heel wat technisch moeilijkere stukken ben tegengekomen dan op de GR20. Ik ben er wel van overtuigd dat er heel wat mensen rondlopen op de GR die het geheel wat onderschatten.

@Woubeir
    , Ik weet niet of je ondertussen verplicht in de refuge moet slapen, in 2013 alleszins niet. Wij hebben altijd in onze tent geslapen (weliswaar bij de refuge en tegen betaling).

Persoonlijk kies ik altijd voor de tent, gewoon leuker en je zit nooit met gepuzzel van reserveringen op voorhand, waardoor de druk ook weer verhoogd wordt om toch maar je etappe af te werken kost wat kost.

Qua drukte viel het bij ons goed mee, misschien ook door de Z-N richting te volgen. Na de 14e juillet komt er sowieso heel wat volk bij.

Bij het horen van zo’n ongeval is het toch altijd even slikken en worden we weer geconfronteerd met onze ‘nietigheid’. Hoeveel ervaring je ook hebt, moeder natuur heeft altijd het laatste woord.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@Wim

wij zijn toen in Calenzana gestart en hebben heel de tocht gedaan. Ik weet zelfs niet of starten in Conca wel een optie was voor ons. Trouwens, ik had minder last van het terrein dan van de warmte. En het was warmer bij ons van Paliri naar Conca dan van Calenzana naar Ortu di u Piobbu. En zelf al valt het weer wel mee, dan nog als je in het Z start ligt Paliri 800 meter hoger dan Conca.

Over al of niet nog kunnen kamperen: de site van het park lijkt dat niet meer te vernoemen, ik herinner mij inderdaad zoiets in een ouder nieuwsbericht en ik las ook dat je zelf niet meer zou mogen vertrekken aan je volgende etappe als de gardien geen bevestiging heeft van een reservatie voor de/een volgende refuge die avond. Natuurlijk, dat is de theorie en geen idee of dat in de praktijk even goed gebeurd.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Slapen in de refuges is niet verplicht. Slapen aan de refuges is wel verplicht. Er zijn dan drie mogelijkheden. Ofwel slaap je in de refuge wat als ik me niet vergis 15Euro kost. In het drukke seizoen is reserveren noodzakelijk, omdat er veel mensen een plek willen. Iets wat ik niet goed begrijp, omdat er ook mogelijkheid twee is aan 10Euro per persoon: rond de refuges staan tentjes opgesteld waar je in kan slapen. Op die manier moet je geen eigen tent meenemen, maar slaap je toch niet in de grote zaal met een hoop snurkers. In die tentjes was er altijd plaats, dus als je een matje meeneemt, moet je nooit niets reserveren. Wanneer je met je eigen tent komt, betaal je 7Euro voor één persoon en één tent. Ik ben vergeten te vragen wat twee personen en een tent zou kosten. Aan de refuges is het ’s avonds dus wel druk. Ik schat een 70,80 man. Ik weet niet of ook dat een vaste prijs heeft, maar ik zag dat een menu in de refuge van Carrozzu 18Euro kost: soep, pasta met tomatensaus en een stuk chocoladecake.

Ook voor mij lijkt Zuid naar Noord de meest logische keuze. Het zuidelijk stuk is relatief gezien wat gemakkelijker dan het noordelijke. Er zijn langere stukken door de bossen, de niveauverschillen zijn beperkter. Als je in Vizzavone wil stoppen, gaat dit gemakkelijk. Als je door wil gaan, ben je ‘opgewarmd’.

Begrijp me niet verkeerd. Ook ik deed soms dubbele etappes. Wanneer je ’s ochtends vroeg vertrekt, ben je op de dagen met kortere etappes ’s middags al aan de volgende refuge. Dan kan een dag lang duren. Ik lees mijn ene boek geen twee keer. Wat regelmatig gedaan werd, is één etappe voor het onweer en één etappe na het onweer. In juni gaat de zon pas om 21uur, dus schiet er zelfs na het onweer nog voldoende tijd over voor een etappe.
    Ik verschoot er echter van hoeveel mensen wel niet dubbele etappes deden. Je moest precies al een goed excuus hebben om ‘maar’ een enkele te doen. En die sfeer zou er niet mogen zijn. En lijkt me een beetje gevaarlijk.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@Toon

dus je kan zonder een plekje te reserveren nog van hut naar hut wandelen met je eigen tent ?

70 à 80 personen/overnachtingsplek valt nog mee. 20 jaar geleden was dat bij ons ook soms en gezien de stijgende populariteit had ik er anderzijds al pakken meer verwacht. Anderzijds, het is nog maar juni en bij ons was het juli, en nu al 70 à 80 personen.

Je kan trouwens de regels nog gaan verstrengen, maar dat trekt waarschijnlijk maar aan i.p.v. dat het mensen afstoot. Plus, mogelijk verlegt het probleem zich maar naar een andere route. En als daar dan uiteindelijk gelijkaardige regels moeten gemaakt worden, kun je een kettingreactie krijgen en is er uiteindelijk geen gebied meer waar je, zeker als beginner, nog terecht kan.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

70-80 mensen aan de refuges 😮
    Dat moet daar wel heel mooi zijn om daar dan te gaan wandelen :s.
    En ik maar denken dat de laugavegur druk was . . .
    Daar ga ik dus al zeker nooit heen :-). Met zoveel mensen op een hoopje zitten…

Is er eigenlijk een reden dat het onweer daar altijd op de middag is?
    Ik dacht dat dit meestal in de latere namiddag was, als gevolg van de opwarming van de vochtige lucht boven het land en het daardoor onstabiel worden van de hogere luchtlagen.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Over het aantal mensen in Juli en Augustus kan ik niets zeggen. Ik dacht dat Juni en September de drukke maanden waren, juist omdat ze net iets minder heet zijn. Ervan uitgaand dat het niet drukker is dan die 70à80 personen, moet je niet reserveren voor de tentjes van de refuges. Voor de eigen tent, denk ik dat het zelfs niet mogelijk is om te reserveren. Wanneer de refuge op een erg schuine helling ligt, of in een bos, zijn er platte plaatsen met keien afgebakend. Wie eerst komt, heeft eerste keus en wie laatst komt zal misschien tevreden moeten zijn met een minder goede plaats. -Plaatsen die groot genoeg zijn voor een Trailstar zijn trouwens zeer schaars :)- Sowieso staan bij sommige refuges de tenten dicht op elkaar. Voor een moment alleen in de natuur moet je inderdaad niet naar de GR20…

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.