HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen onderhoud tent

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

hallo

Nu de zomer terug nadert is het stilaan tijd om die kampeerspullen terug boven te halen denk ik dan zo. En voor een mooie tocht heb je niet enkel een bestemming nodig maar ook materiaal die in goede conditie is. Een tent hierbij is onontbeerlijk, dus ging ik op zoek met welk product ik mijn tent moet behandelen en laat nu net dit mijn probleem zijn. Ik bedoel, dat ik geen enkel idee heb van wat mijn tentzeil (golite shangri la 3) gemaakt is en dus ook niet weet welk product ik moet aankopen.

iemand hier ervaring mee? en welk product gebruik je voor je rits ?

alvast bedankt

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

wat bedoel je met behandelen ? Terug waterdicht maken ?

En heeft het doek tape op naden om die te sealen of niet ?

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Als het gaat over het opnieuw waterdicht maken van je tentzeil, dan zou je dit eens kunnen doornemen.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Een Golite ShangriLa3 heeft normaal gezien langs de buitenkant een siliconencoating, en langs de binnenkant een PU coating (zie tape op de naden). Je kan dus enkel de buitenkant bewerken zoals beschreven in de link hierboven.

Zolang de tape aan de binnenkant niet loskomt, zou ik van de binnenkant afblijven.

Om de rits goed te laten lopen, kan je ze inwrijven met was (bv. van een kaars of zo van die was om G1000 broeken waterdichter mee te maken)

Woubeir
    Deelnemer

Eigenlijk is het complexer want tot 2009 gebruikte Golite een pure siliconencoating en pas vanaf 2010 werd er sil/pu-doek gebruikt (te herkennen aan de naden die nu getaped werden).

Dus vandaar die vraag over getapede naden of niet.

docsje
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

hey mannen, bedankt alvast voor de posts, ik verduidelijk even alles :

Bij het grasduinen op deze wonderbaarlijk informatieve site kwam ik een filmpje tegen van AS-adventure betreffende het onderhoud van uw tent (=langere levensduur). Dus dacht ik, zullen we dan maar best even doen he (want ik hou ontzettend van dit type tent= tipi model). Het probleem is natuurlijk dat ik niet weet uit welke stof deze tent is samengesteld ( had het een bouwkundige project geweest was dit natuurlijk geen probleem hihi). De tent die ik heb aangekocht bij Golite dateert van 2011-2012 wat dus resulteert dat ik dus een spray zal moeten aankopen voor sil/pu doek en was aan mijn ritsen smeren, klopt dit?

Woubeir
    Deelnemer

Hangt er vanaf wat dat onderhoud in houdt, want meer dan zeker zijn dat onze tent droog en losjes wordt opgeborgen en desnoods wat proper maken als de tent vuil is, doe ik gewoonlijk niet. Ik heb ooit dan nog eens de buitenkant gerecoat toen die niet meer mooi afparelde, maar de ritsen heb ik bvb. nooit gesmeerd (en we hebben de tent toch al sinds 2002).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.