HOME FORUM Wandelgebieden Noorwegen in december

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hallo!

Ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft met sneeuwschoen/cross-country/… tochten in Noorwegen (of eventueel de rest van Scandinavië) in december. Ik woon en werk nl. nog tot eind november in Oslo, en ik heb in principe de hele maand december vrij om mij te amuseren in de Noorse natuur. Ik weet dat het weer en het gebrek aan daglicht verre van ideaal zijn, maar ik was toch verbaasd dat ik zowel bij de Noren hier als op het internet nauwelijks info vind over deze periode…

Iemand tips? 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Matthias,

Als de Noren al niet buiten komen dan zal het lang wachten zijn eer hier iemand gaat verschijnen met ervaring.
    ik zag je naam verschijnen binnen het sneeuwschoentopic.
    Heb je inmiddels al voldoende wintermateriaal aan kunnen kopen?
    Dat je geen tot weinig info zult vinden van tochten gelopen in deze periode is niet verwonderlijk.
    Je hebt zelf de korte dagen al aangegeven.
    Voor Oslo slechts rond de 6uur zonlicht. Hogerop zal het er niet op beteren.
    Dan zit je 18 uur in je tent te koekeloeren. (als dat de bedoeling is want dan kan ik niet uit je bericht opmaken)
    Ik zou zot worden.
    https://forum.hikingadvisor.be/wintertrekking/winterbestemmingen/
    geeft ook een handvat wat je temperatuur-gewijs mag verwachten van scandinavie voor die periode.

matthias
    Deelnemer

Dag Ivo,

Ik heb ondertussen voldoende wintermateriaal kunnen verzamelen, en in totaal een kleine maand winterervaring in de vogezen en de cairngorms. Ik kijk nu dus uit naar iets noordelijkere locaties…

Tent en/of DNT hutten gebruiken is het plan inderdaad, maar ik dacht eventueel telkens in het donker te vertrekken of lijkt je dit onhaalbaar? Afhankelijk van het gebied zou ik mij ’s avonds wel kunnen bezig houden met vuur te stoken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Geen ervaring met nachtelijke tochten. Je zal het moeten ervaren. Nu is het wel zo dat in een sneeuwlandschap bij open hemel en volle maan het nooit echt donker is. Geeft wel een aparte sfeer.

Misschien moet je het in die periode plannen en kiezen voor gemakkelijk terrein. Terug kunnen vallen op een hut is een groot voordeel.

Wat denken anderen?

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Heb ook totaal geen ervaring met die periode van het jaar (december). En voor de Noren begint het wintersportseizoen pas half februari, met als hoogtepunt de periode rond Pasen.

Persoonlijk zou ik wegblijven uit het westen, noorden en zuiden (logischerwijs blijft dan enkel het oosten over):

• Westen: Teveel kans op storm en ander zwaar weer. Teveel losse sneeuw in de hoogte en teveel kans op regen in de laagte.
    • Noorden: Uiteraard nauwelijks daglicht.
    • Zuiden: Zeker in het begin van de maand nog veel kans op gebrek aan sneeuw (zie senorge.no, maar dat weet je allicht wel).

In het oosten kan je bijvoorbeeld opteren voor Femundsmarka aan de Noorse zijde van de grens, in combinatie met Rogen aan de Zweedse zijde. Er zijn in dit gebied officiële hutten (waarschijnlijk gesloten in die periode) maar ook wind shelters (Rogen) en oude houthakkershutten (Femundsmarka) die gratis kunnen gebruikt worden.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik heb weleens nachtelijke cross-country tochten gemaakt in januari in de omgeving van Harstad. Sneeuwlandschap + heldere lucht + noorderlicht was wel een hele bijzondere ervaring die me bij zal blijven.

Dit was destijds als militair. Als ik de keuze zou hebben zou ik toch gaan voor wat meer daglicht. 🙂 Ik vermoed dat het inderdaad tegen kan gaan vallen hoeveel uren je uiteindelijk in je slaapzak zult doorbrengen.

Maar een paar dagen proberen kan altijd? In het donker vertrekken lijkt me niet per se een probleem.

matthias
    Deelnemer

Een dikke merci! Femundsmarka is prachtig dus die optie ga ik zeker bekijken. Wat me wel te binnen schiet van toen ik er in de zomer was, zijn de borden die waarschuwen voor wolven en beren…

Ligt Femund noordelijk genoeg om een goede kans te hebben op noorderlicht? Ik zou graag naar Harstad gaan maar daar zal ik al helemaal niet genoeg daglicht hebben :p

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Het kan alle kanten op in december. Sommige jaren ligt er al een meter sneeuw in de meeste gebieden, andere jaren helemaal niets. Kies sowieso voor een vlak terrein, in december is de sneeuw nergens stabiel genoeg in de steilere gebieden. Femundsmarka en ook forollhogna zijn mogelijk. Er is over het algemeen genoeg beschutting te vinden, december kan vaak zwaar weer geven.
    Noorderlicht zien is mogelijk daar maar je moet chance hebben met het weer en het moet al een vrij sterke aurora zijn.
    De dagen in december zijn er ook erg kort. Het is in die gebieden klaar van iets na 10u tot iets na 14u met wat schemering ervoor en erna. Op bewolkte dagen lijkt het nooit echt dag te worden.
    Maak er alleszins geen te ambitieuze toch van. December en de eerste helft van januari zijn de enige weken dat Noren binnen blijven, met een reden.
    Anderzijds, heb je echt goed weer kan het een heel speciale en onvergetelijke ervaring zijn.
    Wij gaan met Kerst naar een hutje in de bergen hier (Lom) en vieren dat daar zonder moderne luxe en dat is puur genieten. (Ben wel blij dat het maar 3u is op ski’s van de auto tot daar)

Groeten

Jelle

matthias
    Deelnemer

Bedankt voor de info Jelle! Zo zou ik kerst ook wel willen vieren.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.