HOME FORUM Wandelgebieden Noorwegen en muggen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Na het topic Noorwegen en beren kan het natuurlijk niet ontbreken… Noorwegen en muggen!

Komende augustus wil ik 3 weken gaan hiken, 1 week in Zweeds Lapland, 1 week in Trollheimen/Jotunheimen en 1 week bij de Aurlandsfjord.

Mijn vragen:

– Nu las ik dat Dzjow gepost had dat de muggenplaag na juni afneemt, maar het lijkt mij sterk dat je in augustus helemaal niet meer belaagd wordt..?

– Betekend dit dat ik in augustus gewoon onder een tarp (zonder bivakzak oid) kan slapen? Ik was niet van plan een ‘binnentent’ voor in een tarp aan te schaffen.

– Indien je enkel zo’n netje over je hoofd draagt, hoe doe je dit dan met eten en slapen?

– Ik las ook dat Dzjow gepost had dat hij ontstekingen kreeg van de muggenbeten. Is dit uitzonderlijk? Is er een reëel infectiegevaar? Wat te doen in geval van infectie?

Deze laatste vraag komt wat lastig in mijn geval, ik gebruik sterke medicatie tegen een auto-imuunziekte, hierdoor wordt mijn imuun systeem sterk onderdrukt en de mogelijkheid tot ontsteken behoorlijk gereduceerd. Ik krijg dus de zenuwen als ik lees dat men infecties krijgt van de muggenbeten. Graag ervaringen en advies, dan kan ik met mijn arts afstemmen en eventueel preventief antibiotia of iets dergelijks meenemen.

Bedankt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Massimo,

Het woord ontsteking dat ik heb gebruikt ging misschien wat ver. Wat er gebeurde was dat ik op den duur enorm veel muggenbeten had op de handpalmen (meer dan 40 kon ik er tellen per hand) dat alles zo begon te jeuken dat je eraan begint te krabben. Alles zwol dan op tot ik een verdikte hand had. Op mijn oren net hetzelfde, zoveel muggenbeten dat het jeukte, ik een gloeiend gevoel kreeg in de oren en alles rood opzwol. Door er zoveel mogelijk proberen af te blijven tot ik in gebied kwam met minder muskieten verdween het weer vanzelf na paar dagen. Of dit nefast zou kunnen zijn voor jou gezondheid kan je misschien inderdaad best eens nagaan bij de dokter voor alle zekerheid.

De piek van het muggenseizoen valt toch in juni, maar valt in de bergstreken later naar juli. Nadien in augustus kan je nog steeds perioden en gebieden hebben met veel muskieten maar het is niet meer zo extreem als bij de echte seizoenspiek aan het begin van de zomer. Ik denk eigenlijk dat je niet zo ongerust moet zijn voor de periode en de gebieden waar je naartoe gaat. Willem zou zijn ervaringen met zijn Scandinaviëdoorsteek eens uit de doeken moeten doen. Naar horen zeggen viel dat bij hem toch goed mee. Hij sliep ook zonder binnentent of een muskieten werende bivakzak.

massimo
    Deelnemer

O, gelukkig, goed om te horen 🙂

Hoor graag of willen nog iets toe te voegen heeft, maar je laatste alinea zegt eigenlijk al voldoende! 🙂

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Nu moet ik toch wel uit eigen ervaring reageren. Een paar jaar terug zag ik bij het zwemmen dat mijn zoon een knots van een teek had zitten achterop zijn been, compleet met rode kring. Dit was in het gebied bij Kebnekaise-Kungsleden, waar inderdaad wel wat rendieren rondrennen. En ik had altijd gedacht dat teken boven de Poolcirkel niet meer zouden voorkomen.
    Bij een andere tocht, in de vaak zompige Saltfjellet, kwam ons alles tegemoet wat vleugels heeft, wespen, wilde bijen, horzels, dazen enz. maar ze vielen gelukkig niet aan. Wel namen de mugjes mijn tochtgenoot behoorlijk te pakken.
    Het vreemde was dat we in het iets noordelijker gelegen Rago Nasjonalpark vrijwel geen luchtmacht tegenkwamen. Het was eind juli en je zag het aantal mugjes trouwens met de dag afnemen.
    Wanneer ik op mijn gevoel afga, dan adviseer ik je een anti-tekenspray op natuurlijke basis(ook tegen insekten), mogelijk nog aangevuld met een lokaal middel als Djungelolja of Wilma Becks-olja(basis berkenteer). Deze produkten heb ik gezien bij http://www.countrystore.nl uit Epe. Mogelijk zijn ze ook elders verkrijgbaar.

boelo
    Deelnemer

Nog even een aanvulling: wat preventief kan werken ,is een muggennetje over de hoed of pet heen hoewel dit benauwd wordt bij warm weer. Ook een shirt met lange mouwen houdt sommige muggen tegen, helaas steken de fanatiekelingen er soms doorheen. Ik heb eens een horrorverhaal gelezen van iemand die in Noorwegen uit wanhoop maar zijn regenpak had aangetrokken, terwijl het die dag helaas tegen de 30 graden was. Hij heeft het natuurlijk wel overleefd.

massimo
    Deelnemer

Boelo,

Dank voor je reactie. Ik was sowieso van plan een netje voor over het hoofd mee te nemen. Tevens had ik overhemden gezien die ‘mugbestendig’ zouden moeten zijn, veelal gebruikt in de tropen. Dit lijkt mij ook wel een uitkomst.

In principe maak ik mij geen zorgen over een muggenbeet, maar toen ik het woord ontstekingen voorbij zag komen kreeg ik toch even de kriebels… Gelukkig blijkt dat mee te vallen. 🙂

Teek had ik laatst al te pakken, blijkt dat ik dan preventief doxycycline (antibiotica) moet nemen, dus die gaat sowieso mee. Wel vraag ik mij af wat jij gedaan hebt in die situatie? Rode kringen is signaal van Lyme infectie en je zat nogal in the middle of nowhere als ik het goed begrijp? Hoe heb je dit aangepakt?

Bedankt!

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Boelo,Een teek in lapland is erg uitzonderlijk! De hele afgelopen zomer heb ik veldonderzoek in Noorwegen gedaan. De enige teek die ik heb gevonden was op een rosse woelmuis terwijl ik thuis er makkelijk 30 in een week te pakken hebt. Rond de 61e breedtegraad is het voorkomen aardig bijzonder. In Lapland denk ik eerder dat hij meegereisd is vanuit huis, zeker als er al een erythema migrans te zien is.

Over muggen: hier heb ik nauwelijks last van gehad. Wellicht kan je er een soort van immuum voor raken of heeft het te maken met mentale instelling. Ik heb nimmer een hoofdnetje gebruikt en slechts eenmaal Deet (dat vieze spul leer je af te gebruiken als het gaat regenen, bah!). Andere middeltjes uit de supermarkt zijn van twijfelachtige werking tegen de immense luchtaanvallen. Natuurlijk zijn lange mouwen/broekspijpen nodig. Je merkt vanzelf dat ze vaker voorkomen in gebieden met moerasjes, het is dan simpelweg doorlopen tot een gunstiger gebied. Overnachten/eten/pauzeren doe je het best op plekken met wind op een afstand van moerassen.

Je merkt dat de ‘overlast’ kan verschillen door o.a. lichamelijke respons en bivakplek. Een hoofdnet is sowieso een verstandige backup. Desnoods knip/naai je zelf een groter muggennet voor enkel je bovenlichaam onder je tarp van een gebruikte klamboe of koop je het materiaal via extremtextil.de

Verder hoop ik dat je weet waar je aan begint met enkel een tarp in Jotunheimen. Zelfs met tent voel ik me erg nietig in die brede glaciale dalen.

boelo
    Deelnemer

Hoe ik het heb aangepakt? Gewoon de teek verwijderen met tangetje of nagels, dat weet ik niet meer. Wel dat hij eerst nog afbrak. Daarna het wondje ontsmet en de “patient” nog lange tijd achtervolgd met vragen over eventuele ziekteverschijnselen. Maar die kwamen er niet. Toch weer geluk gehad. De teek kan er ook niet langer dan 1-2 dagen hebben gezeten. Het verraderlijke is dat je de ziekteverschijnselen makkelijk voor een soort griep kan aanzien. Dat is mijn vader overkomen en die heeft er toen de ziekte van Lyme en hartritme-stoornissen aan overgehouden. Maar dat is lang geleden gebeurd, toen men nog niet alert was op het mogelijke gevaar van teken.

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

In juni heb ik zelf helemaal geen last gehad van muggen omdat ik in berggebieden zat met nog erg veel sneeuw en weinig stilstaand water. Juli (zat toen in Zuid-Centraal Noorwegen) en begin augustus was voor mezelf de slechtste maand, al heb ik nooit toestanden meegemaakt zoals Joery ze hierboven beschrijft. In de loop van augustus (wanneer ik stilaan Lapland bereikte) nam de hoeveelheid geleidelijk af, maar ook dan kan ’t op windstille avonden nog vervelend blijven. Pas na een 2-3 stevige nachtvorsten tot diep in de dalen loopt het seizoen op z’n einde. Begin september waren alle muggen verdwenen (omgeving Abisko).

Meer dan 200-300m boven de boomgrens is de hoeveelheid muggen naar mijn ervaring sowiezo erg beperkt, zelfs in ‘ideale’ omstandigheden midden in het seizoen.

Ik had trouwens wel degelijk een soort binnentent uit muskietengaas mee. Zonder iets van bescherming (binnentent/bivakzak) naar Lapland trekken voor begin september lijkt me geen goed idee.

Over de teken: ik heb best wel wat afstand ongebaand afgelegd met ook lange stukken door struikgewas. Begin juni heb ik in het uiterste zuiden van Noorwegen (58-59° N) 2 keer een teek gehad. Daarna helemaal niets meer. Het lijkt me dat dit risico in Lapland minimaal is.

massimo
    Deelnemer

Koen, bedankt voor je reactie, zou je uit willen leggen wat je precies bedoelt met onderstaande? Verder goed om te horen dat teken zo noordelijk zeldzaam zijn, kleine rotzakken.

Verder hoop ik dat je weet waar je aan begint met enkel een tarp in Jotunheimen. Zelfs met tent voel ik me erg nietig in die brede glaciale dalen.

Boelo, ik begrijp het, je hebt nav de migrans geen medische hulp gezocht, dacht dat dit noodzakelijk was in die situatie en dat je anders per definitie Lyme zou hebben.

Willem, had je een muskietennet (binnentent) gekocht dat ‘universeel’ inzetbaar is (lees: niet alleen met jou specifieke tarp) of een specifiek net voor je MLD? Ik had je paklijst voor je trip er even bijgepakt, maar was mij nog niet helemaal duidelijk.

boelo
    Deelnemer

Hallo Massimo,

het zal je duidelijk zijn dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over beren, insekten en teken in Noorwegen. Ik  wil je alleen wijzen op een heel ander risico waar je niet zo snel aan zou denken. Dat is het risico om uit te glijden of te vallen bij het oversteken van beken of rivieren. In Noorwegen liggen er meestal stenen op de bodem en die zijn niet alleen nat maar vaak ook bedekt met een laagje algen en daardoor spekglad. De bergwandelschoenen die ik toen aanhad, gaven geen enkele houvast in die omstandigheden. Hierdoor ben ik zeker ongeveer 10 keer gevallen of uitgegleden. Op zich was dat niet erg want door vele jaren vechtsport te beoefenen, heb ik een redelijke valtechniek ontwikkeld. Maar ik liep toch wel aardig wat oppervlakkige en schaafwonden op en we hadden hiervoor maar net genoeg pleister en ontsmettingsmiddel bij ons. Het gevaar zit dan dus niet in het vallen op zich, maar, meer indirect, in het oplopen van wondinfectie of bloedvergiftiging in the middle of nowhere. Later heb ik de wateroversteken zoveel mogelijk gemaakt met de Teva Hurricane lichtgewicht sandalen die wel een goede greep op natte rots blijken te hebben.

De moraal van dit verhaal is: kijk nog eens goed naar de zolen van de schoenen die meegaan en neem voldoende ontsmettingsmiddel mee. Misschien ook wel wat verband en pleisters, dan hoef  je je reservekleding niet in repen te scheuren. Enig vermogen tot improviseren is altijd goud waard!

massimo
    Deelnemer

Hi Boelo,

Erg nuttig advies, heel erg bedankt. Helaas laat de grip op mijn (verder fijne) Salomon Quest 4D schoenen te wensen over, sandalen voor het oversteken lijkt mij een goede investering en ook makkelijk om de voeten extra te kunnen luchten.

Verband en pleisters ben ik standaard rijkelijk in voorzien, meer ontsmettingsmiddelen is een erg goed idee, kan een hoop ellende voorkomen.

Bedankt!

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Massimo, de reden ik waarschuw voor voorzichtigheid met tarpen en bergen geef je eigenlijk zelf in je andere topic (https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/tarp-modellen-accessoires-en-opstellingen/): “Het blijft veel rondlopen en klooien en ik krijg de tarp ook niet netjes dicht zoals het lijkt in het filmpje”. Het is simpelweg lastig om een goede stormvaste opzet te krijgen waarbij je jezelf beschermt tegen een combinatie van wind en regen.

Vergelijk overigens de opzet uit het filmpje eens met een trailstar of duomid. Doordat deze zijn voorgevormd staan ze veel strakker. Door deze vorming en gebrek aan mogelijkheden kan je het ook geen tarpen meer noemen.

Tarpen zijn geweldig voor in bossen: veel mogelijkheden en je bent beschut. Hierdoor heb je ook niet zoveel oppervlakte aan zeil nodig. Boven de boomgrens ben je veel kwetsbaarder, een tarp vereist echt ervaring.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Mits wat creativiteit kan je ook een trailstar flexibel opstellen. Kijk maar eens naar dit artikeltje van Joery: http://dzjow.com/2011/02/18/pitching-options-for-the-trailstar/.

massimo
    Deelnemer

Koen,

Het topic aangaande tarpen heb ik aangemaakt met als doel mijn ’tarpkunde’ te vergroten voor berggebruik. Een van de vragen die ik mij daarbij stelde heb jij hiermee beantwoord, namelijk dat voorgevormde tarpen (bijv de trailstar) door hun voorvorming steviger staan. De benodigde ervaring probeer ik momenteel op te doen en te ondersteunen met kennisuitwisseling hier op het forum en ik ben van plan eea boven de boomgrens uit te proberen alvorens ik probeer er 3 weken onder te gaan slapen in Scandinavie.

Debbie,

Mooi artikel van Joery. Gebruik jij zelf wel eens andere opstellingen dan de ‘standard pitch’?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.