HOME FORUM Wandelgebieden Noorwegen advies gevraagd

Tags: 

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

In juni 2014 lag er in die streek inderdaad nog heel wat sneeuw. Dit jaar rond dezelfde tijd lag er echter nog veel, veel meer! Uiteraard is die sneeuw in de loop van de zomer behoorlijk weggesmolten. Momenteel ligt er echter nog steeds meer dan gemiddeld rond deze tijd van het jaar (je kan dit trouwens perfect nagaan via http://www.senorge.no), maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat sneeuw in september nog een probleem zou zijn (zeker niet gezien het mooie weer van de laatste dagen ginder).

Wat moeilijkheidsgraad betreft: tja, hangt natuurlijk af van wat je gewoon bent. Hardangervidda is een plateau, dus de hoogteverschillen zijn sowieso beperkt. In juni 2014 was een GPS handig omdat de paden en steenmannetjes onder de sneeuw zaten, in september zal dit ongetwijfeld geen probleem zijn.

Als je de route Haukeliseter – Kvanndalen – Holmavatnhytta – Haukeliseter zou overwegen: er is daar blijkbaar een brug weggespoeld en je moet omlopen, zie http://ut.no/tur/2.15154/.

ruzmafuz
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Andere vraag: is het nodig om voor m’n tent een footprint oid mee te nemen? Ik heb een Hubba Hubba HP, tot nu toe in IJsland geen probleem met de ondergrond en in Portugal had ik een soort footprint mee en dat kwam er toch van pas, scherpe stenen etc…

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Persoonlijk heb ik zoiets nog nooit meegenomen (en ook niet nodig gehad). Mijn tentje is een Terra Nova Zephyros 1.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

@ Jelle: dit rondje Hardangerjokulen staat precies ook in Jolanda haar boekje. Zij spreekt wel over 88 km totaal. Is uw rondje een ander?
    Met 3-4 dagen als aanrader.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Is hetzelfde rondje als in jolanda haar boek maar zij doet ergens een “omweg” om aan een hut uit te komen. Ik heb dat stukje afgesneden.

Ik kan er ook wat naast zitten met de km’s, is ondertussen al enkele jaren geleden. Ik herinner me wel nog dat het vlot te doen was op 3dagen.

Op ut.no/kart staat de route ook aangegeven met kilometers erbij.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Thanks jelle!

Heb je een idee hoe het zit qua muggen daar half september?
    Ik heb al veel gelezen da die regio serieus wa muggen heeft maar dit was meestal eerder juli aug. In september ook nog zoveel?
    Dan neem ik hoofd muggen netje mee

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik weet niet hoe het dit jaar is op Hardangervidda maar hier in jotunheimen zijn de muggen veel later dan normaal. Ik kan me dus inbeelden dat ook daar de piek in augustus lag. September is echt laat op het seizoen dus ik denk niet dat er nog veel muggen gaan zijn. We hebben nu juist de eerste nachtvorst gehad in lom en dat ligt maar op 400m. Op de Hardanger is het minstens even koud. Een paar van die nachten en die beestjes zijn dood. Ik zou me er dus niet veel zorgen over maken. Wil je zeker zijn kan je een hoofdnetje meenemen, dat weegt amper iets.

ruzmafuz
    Deelnemer

treft! ik ging dezelfde vraag komen stellen over de muggen..

zaterdag vertrekken….

ruzmafuz
    Deelnemer

Die onbemande DNT hutten, daarvoor moet je lid zijn van DNT. Doen jullie dat? Hoe verkrijg je dan een sleutel?

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste ruzmafuz,

enkele jaren geleden waren mijn vrouw en ik in Noorwegen…
    oppassend als we waren/zijn maakten we ons in de eerste hut die open was lid van DNT ( kostte wel wat geld..vraag me niet meer hoeveel… een sleutel moesten we ophalen in een toerismeinformatiekantoor langs de weg ( er zijn er nogal wat in de Noorwegen) …. daar moesten we een waarborg betalen ( ongeveer 3 euro maar dan in Kronen/ ik vergat de wisselkoers..)
    Die sleutel mochten we in een ander toerismekantoor weer afgeven…. maar daar hadden ze nog nooit gehoord van waarborg terugbetalen… enfin … is dan toch gelukt…

En we hebben die sleutel maar één keer kunnen gebruiken, dat was voor Loenechenbua in Dovrefjell ( een hutje voor 2 personen / grote aanrader!!!!)
    Alle andere hutten waren open toen we daar aankwamen… er was nog ander volk.. ( niet veel)
    Hopelijk heb ik je wat geholpen, maar er zitten op dit forum mensen die veel meer van Noorwegen afweten dan ik zelf… dus, leg je oor ook bij anderen te luisteren…

Ignacio
    Ik wens je veel geluk…

ruzmafuz
    Deelnemer

Dag iedereen,

Eerste week Noorwegen  zit er op. De weergoden zijn ons gunstig geweest want we hebben tot gisteren alleen maar zon gehad. Mooie tocht in Dovrefjell gedaan alleen had mijn vriendin helaas koud tijdens de 2 nachten in de tent.
    Hierna ook nog een dagtocht in Rondane gedaan En eergisteren de Bessegengraat in Jotunheimen. Prachtig weer gehad en verbleven in hut in Memurubu. De terugtocht langs het Gjendemeer gisteren was ook leuk (in de regen intussen).
    Vandaag rustdag in Lom. Eind volgende week gaan we richting Bergen de fjorden doen en ook een dag de stad bezoeken. Intussen zouden we graag nog een langere tocht doen maar m’n vriendin prefereert de DNT hutten om in te overnachten. We zijn de opties aan het bekijken.
    Als dagtocht zouden we misschien ook nog de Galdhopiggen kunnen doen. Iemand hier ervaring mee?
    Tips voor andere tochten in Jotunheimen of Breheimen zijn welkom (we hangen wel vast aan het feit dat we terug naar de wagen moeten kunnen).

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.