HOME FORUM Wandelgebieden Noorwegen advies gevraagd

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Hallo,

Ik zou binnen 3 weken met mijn vriendin naar Noorwegen vertrekken. (5-19september).

We zouden het graag zo goedkoop mogelijk houden en de grootste reden is om van de natuur te genieten. Jammer genoeg zijn we nog niet ervaren genoeg om 14 dagen aan 1 stuk te hiken.  Ik zou dus graag wat rust (bvb ferrytocht fjorden, treinreis..) afwisselen met hikes en eventueel dorpbezoeken? Daghikes, 2-daagse en 3-daagse zijn wel mogelijk.

Hebben jullie tips qua regio? Vliegen naar Oslo is het goedkoopst, met de trein kan je momenteel nog voor 25euro pp naar Stavanger (ook mooie treinreis volgens wat ik gelezen heb). Maar de regio tussen Oslo en Bergen lijkt me ook heel leuk hoewel dit een zeer natte regio is, en september is sowieso al de natste maand van het jaar. Maar we vinden dat niet zo erg, regen hoort er ook bij en we zijn goed voorzien.

Zijn er tips qua tochten? Daghikes? Transport? Een auto huren zou goedkoper zijn dan telkens openbaar vervoer, maar dan moet je telkens in een lus stappen om terug naar je auto te geraken.. Liften is ook een mogelijkheid, is dit bvb even gemakkelijk als in IJsland?

Alvast bedankt

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik ben zelf nog aan het kijken voor mijn trip daar dus kan niet veel advies geven. Ook omdat ik met de auto moet omdat de hond mee gaat.

Maar van wat ik al gelezen heb is liften in noorwegen heel erg slecht. De mensen daar zijn helemaal niet geneigd lifters mee te nemen.
    IJsland eigenlijk ook helemaal niet, maar daar nemen de toeristen je vaak mee. Locals ook niet echt.

ruzmafuz
    Deelnemer

In IJsland ben ik door toeristen en door locals meegenomen zonder veel problemen. Vandaar dat ik dacht dat liften in IJsland makkelijk was. In welke periode ga jij?

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Voor mij persoonlijk is de auto op vlak van kost en flexibiliteit de beste optie voor (Zuid-)Noorwegen (ben er reeds 11x geweest). Ik vertrek enkel als er een periode met goed weer voorspeld wordt, neem alle eten & uitrusting mee van thuis en verplaats mij ter plaatse op basis van de condities. Buiten ferry (35 EUR met Fjord Lines), diesel en tol kost het mij vrijwel niets. Maar goed, ik vermoed dat je vlucht al vastligt dus hier heb je allicht niet veel aan.

Ik heb zelf nooit gelift in Noorwegen, maar naar verluidt valt dit inderdaad tegen. Locals zijn niet happig om lifters mee te nemen en het aantal toeristen is in september al fors gereduceerd, dus hier zou ik ook niet teveel op rekenen. Met openbaar vervoer heb ik op zich geen slechte ervaringen, buiten het feit dat het uiteraard erg prijzig is.

Zoals je allicht weet biedt Noorwegen eindeloos veel mogelijkheden voor wandelingen of trektochten. Klassiekers zijn de nationale parken Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell. Midden september zijn de herfstkleuren doorgaans prominent aanwezig. Vooral de noordoostelijke valleien van Rondane (rond Bjornhollia en Doralseter) zijn in deze periode bekend voor hun kleurenpracht. Het weer is hier overigens gemiddeld beter dan aan de westkust.

Wat weer betreft: de 2 voorbije jaren had ik in september (in Jotunheimen & Rondane) vrijwel niets dan zon en nauwelijks neerslag. Aangename temperaturen overdag (~12°C ) en rond het vriespunt ’s nachts.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste ruzmafuz,

ik ben zelf nog maar 1 keer in Noorwegen geweest samen met mijn vrouw.
    Drie weken. Oversteek naar Noorwegen per boot vanuit Gent… ( firma DFDS/ North sea/ ze brengen je tot in het zuiden van Noorwegen)
    Ikzelf vind de auto een prima vervoermiddel om Noorwegen te bereizen, maar de trein is natuurlijk ook een goed alternatief.

Wij hebben enorm genoten van een vijfdaagse trektocht door Dovrefjell ( observatie muskusossen)
    Dit gebied ligt langs een spoorweg en zo kan je in het ene station starten en enkele stations verder weer op de trein stappen na een lus te hebben gestapt.

In elk geval is Noorwegen een prachtig land; ik zou je dus zeker niet ontraden te gaan.
    Maar ik zou je wel aanraden om de natste streken te mijden… want je schrijft dat je goed bent uitgerust… en dat wil ik zeer graag geloven… maar nat is nat… gelukkig kan je in de hutten je kleren drogen boven het houtvuur… prachtig…
    Ik wens je een heel mooie reis.
    Ik kan je de boeken ‘Bergtochten in Noorwegen’ van Jolanda Linschooten ( Dominicus reeks) en de ‘Rother Walking Guide – Norway South’ van Bernhard Pollmann (www.rother.de) aanraden.
    Je mag gerust ook mijn boeken en kaarten lenen. Stuur me daarvoor een mailtje via ignacebral@telenet.be
    Dan spreken we af hoe we het regelen.
    Je kan mijn adres vinden via http://www.dromenslapenniet.be

Ignacio

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik raad vrienden die bij ons op bezoek willen komen ook aan om in september te komen. De mooiste maand, weinig toeristen, stabiel weer, bergen en rivieren goed begaanbaar.

Liften langs de e6 (Oslo-trondheim) gaat inderdaad niet goed. Andere delen vallen in mijn ervaringen nog wel mee.

De auto is inderdaad de meest flexibele manier om ergens te geraken hier. Zeker in jouw geval wanneer je enkele kleinere tochten wil maken ipv 1lange.

Het De toeristische seizoen in gedaan in september dus heel wat busverbindingen zijn afgeschaft of veel minder regelmatig.

Rondje Hardangerjøkulen is mooi in september. Vertrekken en aankomen in Finse. In jotunheimen is de streek rond Gjende de moeite : knutshøe, Besseggen, surtningsue, mjølkedalstinden….

Alsje in jotunheimen, reinheimen of Breheimen een meerdaagse in lijn wil doen, kunnen we wel iets afspreken dat ik jullie terug naar jullie auto kan rijden. Ik woon in lom.

Jelle.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik ga de thread een beetje mee hijacken want ik zou waarschijnlijk in die periode ook gaan.

Jelle, het rondje finse klinkt interessant. Hoe lang is dit juist?
    Wij zijn met de auto en dacht met de ferry aan te komen in bergen en hangarvidda sprak me origineel aan maar zocht nog een lus wandeling wegens auto

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Als Hardangervidda je aanspreekt is een mogelijkheid ook ferry Hirtshals – Langesund en dan 200 km rijden tot Haukeliseter. Hier kunnen verschillende rondjes gemaakt worden, bijv.:

• Haukeliseter – Kvanndalen – Holmavatnhytta – Haukeliseter
    • Haukeliseter – Hellevassbu – Middalsbu – Haukeliseter
    • Haukeliseter – Hellevassbu – Litlos – Harteigen – Tyssevassbu – Mosdalsbu – Odda – bus naar Haukeliseter (zie mijn tocht van juni 2014)
    • Haukeliseter – Hellevassbu – Litlos – Harteigen – Tyssevassbu – Kvanntjornsbu – Reinsnos – Middalsbu – Haukeliseter

Voor verdere inspiratie:

ruzmafuz
    Deelnemer

Bedankt voor alle antwoorden. Heel veel goed advies.
    We hebben alles eens op een rijtje gezet en de voordelen om met de auto te gaan wegen door. Samengerekend is het niet echt goedkoper dan met het vliegtuig, maar we hebben iets meer vrijheid en we kunnen al ons eten meenemen vanuit België (wat het uiteindelijk misschien toch goedkoper maakt).

@Ignace
    : met de boot vanuit Gent klinkt aantrekkelijk. Kan de wagen dan ook mee? Want nu is het 11 uur rijden naar topje van Denemarken en daarna een ferry van 20u ’s avonds tot 8u ’s morgens. En omdat het ’s nachts is zijn we verplicht een hut of een slaapstoel te nemen. Komt op 172 euro per persoon heen en terug. Is er een website waar ik de prijzen kan zien voor deze ferries?
    Bedankt voor de boekentips, ik ging morgen na het werk naar de Zanzibar. Je hoeft ze niet uit te lenen, we betalen graag voor reisboeken en zeker voor kaarten. (ik heb je trouwens eens je boek zien voorstellen op het Banff filmfestival)

@Jelle
    : dat is een super voorstel. Het vervelende aan een auto is dat je inderdaad verplicht bent een lus te doen. Ik ga deze week elke avond wat bezig zijn met plannen dus misschien stuur ik je nog. Alleszins al bedankt voor het voorstel.

ruzmafuz
    Deelnemer

@Filip: ik zit al een half uur door al je foto’s te bladeren (probeer zoveel mogelijk die van Noorwegen te vermijden wel). Jij bent al verschillende keren geweest zie ik. Telkens met de auto? Want ik zie dat je je al uitgeleefd hebt op het strand 🙂

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Dag Ruzmafuz,

ja die voorzet had ik al gegeven.

tik maar eens in google DFDS Gent Brevik en je vindt alle info
    Gewoon bellen naar het 09 nummer 09 269 12 69 ( zie website DFDS) contact Ghent… is ook mogelijk.
    Ze stonden ons indertijd vriendelijk te woord.
    En natuurlijk mag de auto mee…
    PAS OP EN WEZE GEWAARSCHUWD: het uur van afvaart kan met vele uren worden vervroegd; als het schip is geladen vertrekt het en vaart het wat trager om op het voorziene uur aan te komen.
    In elk geval was die overtocht voor ons de max:
    vriendelijk personeel
    goed eten en drinken inbegrepen in de prijs (geen alcohol)
    een super propere cabine (geen ziekenhuis heeft zo nette kamers)
    en maximum 12 passagiers toegelaten… DUS GEEN DRUKTE;;;

laat eens weten hoe het was…
    je kan ook alleen heen met de boot en dan met een open einde aan je reis terugkeren$
    je hoeft niet heen- en terug te boeken

Ignacio

ruzmafuz
    Deelnemer

Bedankt Ignace,

Het klinkt heel aantrekkelijk om op die manier de oversteek te maken. Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar DFDS en de prijzen opgevraagd. Het is niet heel goedkoop, natuurlijk is alles wel inclusief maar we gaan deze keer toch met de wagen eerst Denemarken doorkruisen (zal op zich ook wel de moeite zijn, enkel nog maar in Kopenhagen en de buurt er rond geweest).

Het lijkt ons goed om te starten in Bergen en te eindigen in Stavanger. Vanavond plan ik verder, straks naar de Zanzibar.

ruzmafuz
    Deelnemer

Zijn er speciale speciale regels voor met de wagen naar Noorwegen te gaan in September? Sneeuwkettingen oid? 🙂 We zouden niet hoger gaan dan Rondane.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

In september moet je je nog geen zorgen maken over winterse omstandigheden. Vergelijk het met oktober – november in Belgie. Je aan de snelheidsregeling houden is aan te raden 🙂 vooral op de e6. Op de bergovergangen rijdt quasi iedereen te snel. ‘strekkningsmåling’ kom je soms tegen en betekent trajectcontrole.

@deamonangel: Het tochtje rond Hardangerjøkulen duurt 3dagen. 20km per dag, laatste wat korter. Mits goed doorstappen geraak je rond in 2dagen maar veel plezier is er dan niet aan, voor mij toch niet :-).

ruzmafuz
    Deelnemer

Ok, super!

@Filip
    Claeys : De tochen inHaukeliseter, in juni lag er veel sneeuw. Ligt die er nu ook denk je? Wat is de moeilijkheidsgraad van deze tochten? Kan je gemakkelijk de route volgen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.