HOME FORUM Wandelgebieden Noorwegen 10 dagen hikingtrip

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Beste allemaal,

Ik ben een student van 20 jaar oud en graag had ik in september 2016 een toch gedaan in het mooie Noorwegen voor een 10-tal dagen tot een 14-tal dagen. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik begin aan de voorbereidingen. Ik heb dus een aantal vraagjes.

Ik weet dat er een allemansrecht geldt in Noorwegen, wat dus wil zeggen waar je kan gaan en staan waar je wilt (of ben ik mis?)

Ik weet ook dat er uitgestippelde routes zijn. Als ik wat rondkijk op internet zijn deze routes meestal niet langer dan een goeie 10km, wat weinig is om af te leggen in 10 dagen vind ik.

Als idee had ik dus om 10 dagen rond te trekken met een tent (niet met een mobilhome of blijven in een hut) Ik wil het echte kampeerleven meemaken. Ik heb al een aantal tochten achter de rug in Itali√ę, Oostenrijk, … (dus ik heb al wat ervaring) maar deze duurder maximum 2 dagen. Wat ik wil is in de middle of nowhere rondtrekken, dus niet op aangelegde paadjes waar je om de 5 minuten iemand tegenkomt.

Een overnachting aan een fjord zou ik ook heel graag willen ūüôā

Kan iemand mij verder helpen? Iemand die een suggestie heeft voor een route?

Ik weet natuurlijk dat ik goed voorbereid moet zijn, goede schoenen, goede tent, …

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

A. Ro.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

A.ro,

Binnenkort gaat er een nieuwe ‘start to hike’ door, misschien is dit iets voor jou?

Heb je de Noorwegenpagina al eens gelezen? De tochten waar in het artikel naar verwezen wordt, zijn in elk geval langer dan 10km.

Grr

Veerle

marijnwijb
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dag Aro,

Ik heb dit vorig jaar ondernomen dus kan je wel wat tips geven.  Ik heb zelf ook een hoop vooronderzoek verricht vorig jaar en deze kan je vinden op http://www.pearltrees.com/drmiranda/scandi/id13374627

Dit pdfje bevat informatie over de fjordroute. Deze heb ik gelopen en kan je in principe zo lang en uitdagend maken als je zelf wilt. De paden zijn allemaal erg goed gemarkeerd (mag ook wel in zon onherbergzaam landschap) http://cdn3.oppad.nl/wp-content/uploads/op5-2011-fjorden.pdf

Noorwegen is echt een fantastisch mooi land en is zeer dunbevolkt, dus je zal er sowieso niet snel mensen tegen komen, ook niet op de bekendere wandelroutes.

Let er wel op dat Noorwegen een erg nat land is, er is freedom to roam, wat wil zeggen dat je overal je tentje neer mag zetten. Het is af en toe ook wel eens prettig om je kleding te drogen in 1 van de blokhutten langs de trail.

Hier ook nog nuttige info: http://erwebdesign.nl/fietsvakantie/tips-hiken-noorwegen.html

Als je meer info nodig hebt, vraag gerust!

A. Ro.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Dag marijnwijb

Bedankt voor de vele informatie! Hier ben ik heel erg veel mee!

Met vriendelijke groeten

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Een wat uitgebreider antwoord volgt maar toch een ding snel meegeven. De mooiste overnachtingsplek langs een fjord in Noorwegen is Skagefl√•. 2 √° 3 uur wandelen vanuit geiranger. Een prachtig gerestaureerde boerderij op de kliffen langs de Geirangerfjord. Overdag komen er redelijk wat toeristen maar ’s avonds ben je helemaal alleen met een prachtig uitzicht over de fjord (https://www.flickr.com/photos/kurv/18187247733/in/datetaken/)

Je zou bijv van Skjåk naar Geiranger kunnen wandelen over Tafjordfjell ( http://www.ut.no/kart/ Als je sommerstier aanvinkt kan je gemakkelijk een  bewegwijzerde route samenstellen).

Het is een vrij onbekend gebied en je komt er een stuk minder mensen tegen dan in Jotunheimen of Hardangervidda bijvoorbeeld.

minus30
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Een andere aanrader om te doen is rond de Lysefjord. Klinkt als een klassieker met veel toeristen, maar is echt de moeite om te doen.

Wij hebben onze wagen geparkeerd in Fråfjord en van daaruit gewandeld richting de Månefossen. Daar de wandeling naar de waterval gedaan en verder in het reservaat frafjordheiane getrokken. Zo verder richting Kjeragbolten en Lysebotn. Vanuit Lysebotn hebben we de ferry genomen naar Forsand. Van daaruit kan je terug de bergen in naar Fråfjord.

Wij hebben echter moeten liften naar Fråfjord door blessures, wat vrij vlot ging (2u,  80km!)

In fråfjord kan je zeer mooi overnachten aan de monding van de fjord. Wij hebben daar wel voor de camping gekozen. Mogelijks kan je daar wel op het strand gaan staan.
    Nabij Kjerag kan je ook staan, maar dan sta je wel 1000m boven de fjord.

Als je extra tijd hebt kan je ook vanuit Lysebotn doorwandelen langs de noordkant van de Lysefjord naar de Preikestolen en dan naar Forsand maar dat zal lastig worden in 10 dagen.

Al bij al een leuke avontuurlijke toch met enkele zeer pittige stukjes maar 100% de moeite waard. Frafjordheiane is een prachtig natuurgebied die bijna geen toeristen ziet.

Liz
    Deelnemer

Hoi A. Ro,

Een mooie bestemming, Noorwegen! Zelf heb ik er¬†een mooie trektocht gemaakt over de Hardangervidda (van Finse naar Kinsarvik, eindigt bij Eidfjord) en op het eind nog een 2 daagse Trolltunga ¬†(dat laatste is wel toeristisch), maar er is zo veel mogelijk in Noorwegen… Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te beginnen met voorbereiden. Ik denk dat de noorwegen pagina van hikingadvisor zeker kan helpen zoals al genoemd. Ik vind daarnaast dat in het boekje van Jolanda van Linschoten hele leuke idee√ęn voor tochten staan en ook goede beschrijvingen van de verschillende gebieden. Ik heb hier zelf veel aan gehad met de voorbereidingen, maar pak het boekje er ook nog wel eens bij voor inspiratie voor mogelijke tochten in de toekomst.¬†http://www.jolandalinschooten.nl/webshop/bergtochten-noorwegen/

Ik weet niet of je alleen gaat of met iemand samen, maar omdat je schrijft dat je nog geen langere tochten hebt gedaan dan 2 dagen, is het misschien een idee om niet de m√©√©st afgelegen gebieden uit te kiezen, al is dat natuurlijk helemaal aan jou! Maar misschien wel goed om te weten dat¬†je in¬†een “bekend” gebied als de Hardangervidda nog steeds maar zeer weinig mensen tegenkomt.

Overigens, de Preikestolen (zoals hierboven genoemd) vind ik ook een leuke wandeling, maar daar loop je echt met bussen mensen naar boven. Trulltunga is ook erg druk (je komt de hele dag mensen tegen), maar omdat het een wat zwaardere/langere tocht is, is het minder toeristisch dan de Preikestolen.¬†De uitzichten zijn super, maar voor het gevoel om echt in de middle of nowhere te zijn, zou ik het overslaan ūüėČ

Succes en groetjes, Lisanne

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste A.Ro.

ik ben helemaal geen Noorwegenkenner ( ben er nog maar √©√©n keer enkele weken geweest) maar wat ik en mijn vrouw zeker hebben ondervonden is dat het in Noorwegen niet alleen veel kan regenen ( wij gebruikten de regendagen om ons per auto te verplaatsen / het was 3 weken in juli) MAAR DAT OOK ALS HET NIET REGENT DE ONDERGROND VERSCHRIKKELIJK NAT KAN ZIJN…
    ik moet je eerlijk bekennen dat wij ons plan om af en toe wild te kamperen voor de volle 100 procent hebben moeten afvoeren… nergens, ondanks herhaaldelijk zoeken hebben we een plekje gevonden dat waar je mocht staan √©n waar er geen doornatte grond aanwezig was…
    die plekjes zochten we weliswaar in de buurt van wegen ( we reisden met de auto en maakten daguitstappen en een keer een tocht van een vijftal dagen zonder bij de auto te komen.
    Wat ik je als suggestie wil meegeven… plan je eerste tocht in Noorwegen niet uitsluitend in the middle of nowhere… maar maak dat er op je route ook af en toe een hut ligt… je gaat niet weten hoe content je zal zijn als je heel je boeltje eens kan luchten, drogen, warmen, je kan natuurlijk altijd je tent in de buurt van de hut zetten als je die hut niet nodig hebt … koude… daar kan je je goed tegen wapenen… maar tegen nat… dat lukt veel minder…
    Ik wil je zeker ook nog het boekje in de reeks ROTHER WALKING GUIDE aanraden / in het boekje dat ik heb gebruikt staan achteraan ook enkele mooie meerdaagse tochtsuggesties…
    Mijn favoriet gebied ( in onze beperkte reis weliswaar) was Dovrefjell waar nog tientallen muskusossen rondlopen…
    Veel genot bij je voorbereiding, maar Noorwegen is zo groot en is zo rijk aan natuur dat het natuurlijk moeilijk kiezen is… ik zou voor de weg der geleidelijkheid gaan… jij bent nu 20 jaar, ik ben er nu 62 en heb ondertussen geleerd dat je soms eens flink op je bek kunt gaan…

Nog een tip… op de website van een van de deelnemers vind je heel veel materiaal dat je kan helpen je dromen waar te maken. kijk maar eens op roversmountain.

Geniet verder van het avontuur van het leven,

Ignace
    m

Jelle
    Deelnemer

Het allemansrett houdt, vrij ge√Įnterpreteerd, inderdaad in dat je kan gaan en staan waar je wil en geldt voor heel de Noorse ‘utmarka’, dwz gebied weg van de bebouwde kom.
    Je hoeft je dus niet aan de aangelegde paden te houden (voor zover je de Noorse paden, aangelegd kan noemen). Je let hier wel op dat je bijv geen broedplaatsen voor vogels verstoord (zoals de grote jager die op de grond broedt), zie je een kudde rendieren dan ga je er ook niet recht op af lopen maar blijf je rustig en maak je een omtrekkende beweging.

Kamperen kan overal. In de buurt van hutten geldt vaak een restrictie. Kampeer je in de buurt van de hut dien je te betalen. Je laat uiteraard niets achter en laat de plaats achter zoals je deze aantrof. Dat betekent ook geen vuur maken (dit mag sowieso nergens in de zomermaanden, vorige jaar waren er meer dan 100 bosbranden/heidebranden in Noorwegen).

Meer info: http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M86/M86.pdf

Routes (bewegwijzerd of zelf uit te stippelen) vind je op http://www.ut.no/kart of http://www.ut.no/tur/.

Wil je echt de rust en zelden iemand tegenkomen dan zou ik Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell vermijden. Niet dat het daar rijtjes lopen is maar je komt er gegarandeerd anderen tegen, zeker bij de hutten. Wandelingen zoals Kjeragbolten, Preikestolen, Bessegen, Knutsh√łe, Galdh√łppigen, Glittertinden en trolltunga zijn de populairste en worden jaarlijks door 100-duizenden gelopen. In de buurt van die plekken is het met momenten onaangenaam druk.

Minder gekende gebieden zijn

B√łrgefjell, Bl√•fjellet, Reisa, Tafjord-Reinheimen voor als je glooiend, gevarieerd terrein wil. Wil je het wat ruiger of alpiener dan zijn Lyngen en Saltfjellet/svartisen zeker de moeite. Ze zijn een stuk uitdagender en vereisen wel meer ervaring. Er zijn minder aangeduide routes en je zal vaker je plan moeten trekken. Ook zijn er niet zoveel hutten om op terug te vallen. Dit laatste geldt trouwens ook voor B√łrge- en Bl√•fjell.

Wil je graag nog sneeuw tegenkomen dan kan je je tocht plannen van half juni tot eind juli. Daarna is de meeste sneeuw weg. De mooiste periode (vaak ook het meest stabiele qua weer) is september. Weinig volk, herfstkleuren, rijpe bessen en de meeste kans om rendieren, elanden, herten, e.d te zien.
    Vanaf 25 september blijf je wel best weg uit de dichtere bossen. Dan begint immers de elandenjacht en voor veel jagers is dat het hoogtepunt van het jaar met veel aquavit. Elk jaar gebeurt er wel een jachtongeluk.

Groeten

Jelle

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.