HOME FORUM Materiaal en techniek Nikwax Down Proof

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Adds Durable Water Repellency; reducing weight gain, maintaining the insulation and breathability of down filled items in cold and damp conditions.

Heeft er iemand ervaring met dit product, werkt het? Bestaan er misschien gelijkaardige producten die beter zijn?

Tips of dingen om rekening mee te houden wanneer ik mijn slaapzak hiermee ga wassen?

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik kan hierover niets met zekerheid vertellen. Wat ik hieronder vertel is mijn gedachte en geen waarheid

Zelf zou ik nooit nikwax down proof gebruiken als aanvulling na het wassen met een voor dons geschikt wasmiddel. Volgens mij wordt daarmee alleen de fabrikant beter van en erg twijfelachtig of het een meerwaarde is voor je donszak.

Waterafstotend dons zit in de lift. Er zijn mensen die daar lovend over zijn, dat hun vochtig geworden dons zijn loft beter houdt. Genoeg filmpjes te vinden op internet waar het effect van water op behandeld of onbehandeld dons gedemonstreerd wordt.

Tegelijk zijn er kritische geesten die de duurzaamheid op lange termijn in vraag stellen van dat nano dik laagje dat als een film over gans het oppervlak van de donsclusters zou liggen.(vermits na behandeling het gewichtsverschil tussen een onbehandelde en een behandelde slaapzak amper te meten is)

Blijft de vraag of nikwax down proof ook zo werkt en hoe goed het werkt in vergelijking met andere produkten. Testlabo’s geven wel wat resultaten maar niet gekoppeld aan een produkt. Zie bv

Klik om toegang te krijgen tot IDFL%20DWR%20Info%20Sept%202014.pdf

Ik zou mijn vuile slaapzak enkel wassen met bv nikwax down wash direct, revivex down cleaner, de goedkopere atsko sport wash of zelfs met gewoon zacht wasmiddel als ecovert delicate maar die nabehandeling zou ik achterwege laten.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Eigenlijk het zelfde als Ivo: geen ervaring hiermee, maar eigenlijk ook nooit de behoefte gehad om mijn dons er mee te hoeven behandelen.

Maar vooral naast wat Ivo al zei nog dit (waarvan ik niet weet of het ook voor Nikwax Downproof geldt): er zijn steeds meer ervaringen dat bij DWR-dons blijkbaar de donsclusters aan mekaar gaan kleven en zo de loft en de donsverdeling nadelig zouden beïnvloeden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.