HOME FORUM Materiaal en techniek Nieuwe slaapzak kopen – uw bedenkingen gewenst

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Hallo,

ik ben van plan een nieuwe slaapzak aan te kopen om te kamperen en te trekken. Meer bepaald om zomerse tochten in het hooggebergte te doen en herfst/lente-tochten in de ardennen.

Ik ben al eens gaan kijken bij AS Adventure en Kariboe. Bij Kariboe viel de “Yeti comfort 600 L” wel op.

http://www.bikester.nl/397364.html

Vereisten:

• bruikbaar bij koudere nachten tot 0° C.
    • GROOT (ik ben 1m90 en wil mijn been kunnen plooien bij het slapen).
    • licht (weet ik wel – groot en licht zal duur zijn 😉 )

Prijs tegen de 250 euro aan mag nog. Gezien dat toch al aardig is vraag ik me af wat jullie denken van deze Yeti en waarom.

Dank bij voorbaat!

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

En deze? http://www.asadventure.com/benl/the-north-face-slaapzak-gold-kazoo-long-1327c10002

Gaat ongeveer tot het vriespunt (hangt er vanaf hoe warm of koud je slaapt), weegt minder en is prima gemaakt. Ik heb deze (regular versie) maar stap nu over naar cumulus, wegens nog lichter.

Flemke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Ik kan Sven alleen maar bijtreden. Ik heb de Gold Kazoo ook al een tijdje in mijn bezit omdat ik ook een dons wou die tot het vriespunt (en zelfs iets verder) comfort gaf.

Pro’s:

– compact voor zijn temperatuurbereik

– Licht (< 1kg). Wat toch al 250 gram minder is dan de -duurdere- Yeti

– warm (nu, ik kwam van een ayacucho synthetische slaapzak met comfort temperatuur van 8°, niet echt een waardige tegenstand…)

‘Aandachtspunten’ (voor mij geen echte nadelen):

– ik vind dat hij fragiel aanvoelt. Nu, iets dat 250 eur kost behandel je best automatisch met de nodige voorzichtigheid

– Als ik wakker wordt dan heb ik toch wel een paar veren op mij liggen. Niet overdreven natuurlijk, maar toch. Misschien normaal bij een donsslaapzak? Alleszins, ik heb niet het gevoel dat hij daarom eerder versleten is.

Kortom, aanrader!

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Wel erbij houden dat tnf zijn temperatuurrating een beetje optimistisch is ten opzichte van zijn concurrenten. Wat dus het verschil in gewicht kan verklaren.
    Snuister eens bij Cumulus. Velen op dit forum zijn er fan van. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/lite-line-400?gid=61&vid=1 Contacteer ze voor een zak voor jou lengte.
    Alpkit heeft ook weer zakken, https://www.alpkit.com/products/skyehigh-700 zou kunnen vergelijkbaar zijn.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste,

dé slaapzak bestaat niet,
    het is wel degelijk zo dat naar mijn ervaring TNF nogal optimistisch is met zijn rating…
    maar wie ben ik, ik kan dat niet wetenschappelijk bewijzen…
    wat ik wél kan aanraden is een of andere ‘liner’ mee te nemen ( er zijn er in verschillende soorten o.a. van Sea to Summit) en deze liner kan dan het warmte/koudebereik van je slaapzak aanzienlijk verberen… als je hem echt nodig hebt lig je wel iets minder comfortabel in je slaapzak ( enfin dat vind ik toch, die liner trekt een beetje tegen vind ik, vooral bij het draaien en keren, maar in een slaapzak slaap je meestal… dus ‘nie neuten’)

Veel geluk met je aankoop… weet dat ’s nachts kou hebben niet aangenaam is, maar je kan natuurlijk nog altijd een termisch onderlijfje aandoen en desnoods een lange termische onderbroek en ga zo maar door)

maar onthoud : DE IDEALE SLAAPZAK BESTAAT NIET… het is telkens aanpassen aan de omstandigheden en de persoon die hem wil gebruiken/betalen… maar kijk niet op 50 euro / ik heb hier nog steeds zeer goed bruikbare slaapzakken die soms tot meer dan 20 jaar oud zijn… kwaliteit heeft een prijs

Ignacio

JohanP
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Bedankt allemaal

Omdat ik ruimte in de slaapzak belangrijk vind en mijn benen wil kunnen plooien ben ik uiteindelijk toch voor de Yeti gegaan. De Kazou Gold was in L niet groot genoeg voor mij.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.