HOME FORUM Stel jezelf voor Nick

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Dag iedereen

Ik ben Nick, 21 jaar en momenteel nog student.

Ik heb al verschillende dagtochten gewandeld voornamelijk in de Ardennen. In de zomervakantie gaan we meestal naar Oostenrijk en daar doen we dan ook enkele dagtochten in de omgeving van Kitzbühel. Enkele jaren geleden heb ik samen met mij vader een hondensleeëntocht gedaan in Kiruna in Zweden, dit was gewoonweg prachtig!

Na verschillende dagtochten kriebelt het wel om te starten met meerdaagse tochten. Ik zou dit willen doen samen met mijn vriendin en we zien het in begin nog niet te groots. Eerst wat meerdaagse tochten in België om de conditie opnieuw wat op pijl te brengen. Hierbij denk ik aan de 72km in het nationaal park de hoge Kempen, GR15, GR’s omgeving Semois enz…

Een tocht die ik in de toekomst absoluut wil doen is de West Highland Way in Schotland maar hiervoor willen we in de buurt eerst nog wat oefenen :).

We zouden de meerdaagse tochten het liefst doen met de tent om niet afhankelijk te zijn van B&B, hotels en andere faciliteiten. Kamperen is absoluut geen probleem aangezien we dit een tweetal keer per jaar doen met een grote tent.

Ons voorlopig probleem is de keuze bij het aanschaffen van het materiaal.

Ik stel me enkele vragen bij het kiezen van de rugzak.

Momenteel hebben we volgende rugzakken op het oog :

Osprey Atmos 65L ( voor mij )

Osprey Aura 50L ( voor vriendin )

Na wat Googlen leek dit een goed volume maar kunnen we deze ook in de toekomst gebruiken voor bv een 10 daagse tocht met tent?

Dagrugzakken zijn we gewoon maar het gewicht is hier relatief laag. Is het een grote aanpassing naar een zwaardere rugzak of ben je dit snel gewoon?

Qua tent,slaapmatjes en slaapzakken moeten we nog eens kijken. Tips zijn altijd welkom. Het budget is niet gigantisch hoog maar liefst koop ik meteen degelijk materiaal.

Groetjes Nick

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey Nick,

Welkom op het forum.

Wat aankoop materiaal betreft wil ik je al doorverwijzen naar volgende link:

https://forum.hikingadvisor.be/aankooptips-materiaal/

Daar kan je al heel wat info en tips vinden rond keuze, volume en aankoop van rugzakken.

Nu ik zou mij al niet vastpinnen op 2 types rugzakken zonder ze te passen. Goede tip : ga naar de winkel, steek er ong het gewicht of het materiaal in dat je zal dragen en loop een uurtje rond in de winkel. Dat zal al een goede begin indicatie geven.

De aangehaalde rugzakken hebben hele goede reviews, wel opletten met zwaardere bepakking (+18 kg) want het rugframe lijkt dit niet goed aan te kunnen.

Voor mij zijn rugzakken als schoenen, sommige passen goed andere totaal niet ongeacht het allemaal hele goede rugzakken zijn. bvb Deuter moet ik mijn geval nooit kopen zitten gewoon niet lekker.

Laar maar iets horen mocht je nog vragen hebben na het doorlezen van de link.

Nick
    Deelnemer

Dag Bjodes

we hebben deze rugzakken al eens gaan passen met gewicht van ongeveer 12kg. Deze zitten zeer goed dus vandaar de keuze.

Deuter heb ik ook al eens gepast maar de heupband en het rugframe zaten niet zo lekker.

De twijfel zit hem nog in het volume. Zouden we voor zomerperiodes van in begin maximum een week toekomen met een volume van 2 keer 50l of zoals hierboven aangegeven 65l en 50l.

Ik ga deze avond ook eens het forum doornemen voor meer tips

alvast bedankt

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey Nick,

Ik zou al eerder naar de 65L gaan als jullie voor 10 dagen weg zijn. Denk ook dat de indeling iets anders is van de 50 en 65L versie.

In principe maakt het voor mijn bepakking van materiaal niet zoveel uit als ik 3 dagen of 14 dagen ga trekken.

Er zijn 2 dingen die een grote impact hebben op volume: – voeding of specifieke tochten

bvb bij een wintertrekking ga je meer gewicht en volume meedragen om warm te blijven + meer eten + meer brandstof om water te smelten bvb.

Voeding: voor hoeveel dagen ga je voeding meedragen, kan je regelmatig extra voorraad inslaan?

Als je bvb 10 dagen al je voedsel moet meedragen is dat toch een behoorlijk gewicht en volume dat er extra bijkomt.

En hangt ook af van je materiaal natuurlijk als je voor lichtgewicht gaat (vaak $$) zal je materiaal een pak lichter en compacter zijn en heb je in principe een kleinere rugzak nodig.

Groeten

Bjorn

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Hey Nick,

denk dat je met die Osprey rugzakken altijd goed gaat zijn… dikwijls komt het ook aan op kleine details. Toen ik jou leeftijd had liepen we rond met metalen framen met wat stof aan en dat ging ook. Osprey is een zeer deglijke rugzak.

West Higland way is een mooie tocht als beginner denk ik. Ik heb het vorig jaar met mijn zus die geen ervaring had gedaan . Bevoorrading op de WHW is trouwens makkelijk, maar ik veronderstel dat je al verder kijkt m.b.t. volume en aankoop van je rugzak.

melksnor
    Deelnemer
    Aantal berichten: 21

Dag Nick,

Ikzelf stond een aantal jaar geleden op hetzelfde punt als jij nu staat. De meeste spullen heb ik toen gekocht bij de Decathlon. Quechua maakt veel degelijke producten aan een goede prijs, enigste nadeel is dat het niet het lichtste is wat er op de markt is. Ik vind het goed materiaal voor beginners. Daarna kan je geleidelijk aan beginnen met spullen waarvan je niet helemaal tevreden was te ‘upgraden’ naar  lichter of beter spul. Voor tent, slaapzak, en eventueel rugzak zou je daar dus eens kunnen kijken. Met de slaapmatjes van Quechua heb ik geen goede ervaring, waardoor ik je zou aanraden eens te kijken naar instapmodellen van Therm-a-rest of Exped.

Qua volume zou ik eigenlijk niet beginnen met rugzakken van rond de 50 liter, zeker als je met een tent op stap gaat. Ikzelf zou altijd op safe spelen en een iets grotere rugzak nemen die afhankelijk van de tocht bv. voor 85% gevuld is dan een kleinere rugzak waarop je uiteindelijk vanalles aan de buitenkant moet hangen omdat het er niet in past.

Je zou in de winkel ook eens een rugzak die je interesseert kunnen opvullen met een tent, slaapzak, slaapmat, ed. om een indicatie te krijgen van hoeveel plaats je dan nog overhebt voor resterende spullen.

Liz
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hoi Nick,

Wat leuk dat je de WHW gaat lopen, dat heb ik ook als eerste tocht in mijn studententijd gedaan (als je een beetje normale conditie hebt, hoef je hier overigens niet echt voor te oefenen hoor). Ik zou aanraden om eerst al je andere spullen te kopen en als laatste je rugzak, dan weet je beter wat voor volume je nodig hebt. Als je in de toekomst 10 dagen weg wilt met tent én met 10 dagen eten, zul je best wel lichtgewicht (en met name klein pakvolume) gear nodig hebben om het in een 50L tas te passen. Maar als je niet voor zo veel dagen eten nodig hebt, moet het al snel makkelijk passen (afhankelijk vd rest van je spullen).

Overigens zou ik zelf de strategie om eerst alles redelijk goedkoop bij de decathlon te kopen niet toepassen als je al wat serieuzer bent om vaker op trektocht te gaan (zoals je aangeeft),  want op de lange termijn is dit waarschijnlijk niet de goedkoopste tactiek. Ik heb inmiddels zelf tent en slaapmat vervangen en dit is een behoorlijk dure aangelegenheid 😉 Wel heb ik in het begin veel spullen geleend want het is best prettig om wat dingen uit te proberen voordat je gaat investeren in materiaal. Wellicht hebben vrienden/kennissen/ouders nog een slaapmatje/brander/backpack?

Succes, groetjes, Lisanne

Nick
    Deelnemer

Na wat onderwerpen te bekijken omtrent de inhoud lijkt het me beter om voor een inhoud van 65L te gaan.  In ieder geval zal ik in de winkel eerst eens bekijken hoeveel ruimte ik nog over heb wanneer er een tent, slaapzak en matje inzit.

Wat er meestal terugkeert is passen en allerlei materiaal insteken in de winkel om dan een half uurtje rond te lopen. Maken ze hier in de winkels geen problemen over?

Bij decathlon heb ik al een aantal rugzakken gepast maar nergens zit er iets bij waarvan ik zeg dit zit echt goed..

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Na wat onderwerpen te bekijken omtrent de inhoud lijkt het me beter om voor een inhoud van 65L te gaan. In ieder geval zal ik in de winkel eerst eens bekijken hoeveel ruimte ik nog over heb wanneer er een tent, slaapzak en matje inzit.

Wat er meestal terugkeert is passen en allerlei materiaal insteken in de winkel om dan een half uurtje rond te lopen. Maken ze hier in de winkels geen problemen over?

Bij decathlon heb ik al een aantal rugzakken gepast maar nergens zit er iets bij waarvan ik zeg dit zit echt goed..

Als ze er een probleem van maken ben je in de verkeerde winkel. 🙂

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Zoals Lisanne al zei, eerst de rest en pas als laatste de rugzak. Anders riskeer je in het begin al een te grote te nemen die zelf ook nog meer weegt. Want de één heeft maar een 35L -rugzak  nodig voor een week terwijl een ander voor hetzelfde minstens één van 65 liter nodig heeft.

Eerst goedkope(re) spullen kopen of niet ? Moeilijke vraag. Wel, ik zou eerder neigen naar wel, denk ik. Goedkoper gaat het misschien niet zijn op termijn, maar al in het begin dure spullen gaan kopen, die je toch zou willen vervangen omdat ze niet werken voor jou, is ook verre van goedkoop. Ik veronderstel zelf dat het moeilijker gaat zijn dure spullen te vervangen met als gevolg dat je maar blijft en blijft lopen met die spullen alhoewel die dus voor jou niet werken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.