HOME FORUM Wandelgebieden Nepal / India

Tags: 

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Een beetje plots en zonder planning zit ik volgende week in Nepal (as Kathmandu – Pokhara) en daarna in Lucknow (Gangesvlakte, India). Ik weet het pas sinds vanmorgen. Ik reis solo (wel met goede contacten met de locals), en vraag me af of ik er zou durven hiken? Praktische tips? Het hoeft niet om het culturele te gaan (7e keer in het gebied al voor mij), ik ga liever voor de natuur.

Mijn solo-ervaring beperkt zich tot de Ardennen en tot een stukje Annapurna-trail (tot Poon Hill, overnachting in hutten). Als kind heb ik wel veel ervaring opgedaan met meerdaagse tochten in het hooggebergte, maar dat is erg lang geleden. Maar, anderzijds, fietsen verleert men niet 🙂
    Een PLB (personal locator beacon heb ik niet, een must?)

Alvast bedankt voor de tips!

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Hoeveel tijd heb je om te hiken?
    En bijgevolg ook om te acclimatiseren om eventueel op hoogte te gaan?
    Pokhara ligt slechts op 800-1000m daarmee…

Sven
    Deelnemer

Steve,

Ik zal er 40 dagen zijn, maar kan helaas niet elke dag hiken.  Ik zal dus vooral geacclimatiseerd zijn aan de “trailhead” (hoe zeg je dat in proper vlaams?) en ik zal het moeten houden bij tochtjes van max. 3 Ă  5 dagen. Ik kan door mijn langere verblijf  wel meerdere keren een tochtje doen.

Wat ik mij vooral afvraag is welk materiaal ik best meeneem (is een tent bv interessant of beter hut?), welke regio’s ik best afspeur op trails (kompas is ok voor mij indien terrein niet te technisch), en welke gevaren er zijn (wilde tijgers? bandieten? moeras?).

Trailsuggesties zijn ook altijd welkom natuurlijk. (ik zie bv veelvuldig de Kopra Ridge regelmatig opduiken als suggestie, is dat een goede?) Rond Lucknow vind ik veel minder info.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

M.b.t. Nepal:

tip nr. 1: koop een reisgids. Bvb. Trekking in the Nepal Himalaya van Lonely Planet. Kan voor een democratische prijs als een ebook aangekocht worden op lonelyplanet.com
    Deze gids zal 1000x meer informatie bevatten dan je op dit forum zal kunnen vergaren.

Ook de Nepal sectie op Thorntree van Lonely Planet bevat een schat aan info.

Als je maar max 5 dagen per tocht hebt:

– vanuit Kathmandu: Helambu circuit
    – vanuit Pokhara: Annapurna Sanctuary Trek of het zuidelijk deel van de Annapurna Circuit tot in Ghar Khola (waar een bus terug naar Pokhara genomen kan worden via Beni. De Khopra ridge trek en/of Poon Hill is een optie)).
    Eigenlijk is Pokhara een veel betere uitvalsbasis van Kathmandu voor trekking: het Annapurna massief ligt relatief dichtbij.
    Als je pakweg 10d tijd kunt vrijmaken: het noordelijk deel van het Annapurna Circuit. Er ligt ondertussen een weg over het grootste deel, maar de variĂ«teit is er misschien wel het beste waar ik ooit getuige van mocht zijn (en ik heb al veel van de planeet gezien…). Thorung La kan ondertussen wel ondergesneeuwd zijn, dus zorg voor flexibiliteit (eerste sneeuw valt normaliter tegen kerstmis, maar er zijn uitzonderingen… dit jaar met helaas dodelijke afloop).

December is de start van het laagseizoen. Relatief weinig wandelaars. en pakweg boven de 3000 meter zal het flink koud zijn, maar overdag schijnt vaak de zon, wat veel goed maakt (veruit de meeste neerslag valt tijdens de monsoen) . De koude zal je vooral tegenkomen wanneer de zon onder gaat, wanneer je inactief uren doorbrengt in de eetruimte van je ’teahouse’ (teahouse = (heel) eenvoudige herberg). Een goede donsjas is aangewezen. Ook een slaapzak met comforttemperatuur tot pakweg -5° (-10° als je de Everest regio ook gaat opzoeken).

Met de tent rondtrekken is in de populaire trekkinggebieden ongebruikelijk en ook niet nodig: overal zijn er van die ’teahouses’. Voor minder populaire gebieden doe je best enig huiswerk of een ’teahouse’ trek wel mogelijk is . Google en Thorntree is je vriend.
    Kaarten – niet altijd van de beste kwaliteit – vind je in overvloed in Thamel (= toerist getto van Kathmandu). Bij de populaire treks zal je echter al moeite moeten doen om ĂĽberhaupt verloren te lopen. Voor minder bekend gebieden zou ik persoonlijk – naast een kaart – een gps meenemen, mede omdat het laagseizoen is, en op voorwaarde dat ik een gpx-track vind (wikiloc.com is uw vriend).

De kans is virtueel nihil om gevaarlijke wilde dieren tegen te komen op een trektocht in Nepal. Banditisme is geen noemenswaardig probleem in de trekkinggebieden (maar heel zeldzame uitzonderingen bevestigen helaas de regel). Nepalesen zijn over het algemeen vriendelijk – ik heb mij er nog maar Ă©Ă©n keer assertief/kordaat moeten gedragen. Moerassen in Nepal? Nope, je zit per slot van rekening in de bergen.
    Hoogteziekte en – in de winter – onverwachte sneeuwstormen zijn de twee belangrijkste aandachtspunten.

Over wandelen in India kan ik je niet verder helpen, met uitzondering van Ladakh (maar dat is in de winter enkel voor de avonturiers een aangewezen wandelregio).

Wim

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Wim, je neemt me de woorden uit de mond! Fantastische bijdrage!

Sven
    Deelnemer

Geweldige info, Wim! Daar kan ik heel wat mee, super bedankt!!

Bij moeras denk ik natuurlijk aan de Terai of de Gangesvlakte. Iemand die mij een basis kan meegeven voor dat lagergelegen gebied?

Sven
    Deelnemer

Wim, bij deze nog eens bedankt voor alle nuttige info, waar ik al heel nuttig gebruik van heb kunnen maken. We konden in Ghar Khola inderdaad een bus nemen naar Beni en daardoor een prachtige tocht van 4 dagen maken. De busrit zelf was wel een van de meest avontuurlijke die ik in de regio al mocht meemaken (dronken chauffeur, overbeladen, zandweg en daardoor regelmatig de rivier in de afgrond soms bijna in horizontale houding mogen bekijken). Zolang er niks gebeurt is het pure pret, maar een gewaarschuwd man is er twee waard 🙂

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

ah, busritten in Nepal (of ‘Tata class’ zoals ik ze noem). Ze zullen mij altijd bijblijven…. en ik probeer ze te vermijden. Nu ja, vliegen in Nepal is ook al een ervaring op zich. Sommige binnenlands vluchten zijn er nog een avontuur 🙂

Als je de kans krijgt, en zoals ik reeds eerder aangaf: het noordelijk deel van de Annapurna is een must, ook al ligt er nu op grote delen een aardeweg. De tocht staat bij mij nog altijd in mijn top 3 van wandelregio’s: variĂ«teit, comfortabele herbergen en goed weer. Zelfs de Everest regio moet er voor onderdoen.
    Een landgenoot uit Duitstalig BelgiĂ« schreef een uitstekende – Engelstalige – gids die de weg maximaal vermijd. Kan aangekocht worden als ebook (meer info: http://www.nepal-dia.de).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.