HOME FORUM Wandelgebieden Nepal GHT trekking‏

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Vraag ontvangen via email. Ik kopieer het hier omdat er misschien meerderen geinteresseerd zijn in de info.

We zijn zot van meerdaagse hiking trips, wildkamperen met tentje, af en toe een, eenvoudige, niet al te technische top bedwingen. Duur van de wat grotere meerdaagse hikes komt meestal op 3 weken. Doen liefst ook altijd zoveel mogelijk zelf, met zo weinig mogelijk, tot geen crew (porters/cooks/…)

Voor eind 2013 plannen we een tocht van 3 maanden, verdeeld over Nepal en Nieuw Zeeland. Zijn al eens in Nepal geweest voor 3 weken voor de bekende/toegankelijke Annapurna trekking. Nu zouden we willen doortrekken +- 50 dagen van Kanchenjunga, via Makalu Barun, Khumbu, (Rolwaling) … dat moet het ongeveer zijn denk ik, we zien wel hoe ver we geraken. Trachten stukken van de GHT te volgen met links en rechts wat aanpassingen, en zouden als mogelijk ook een poging willen doen voor de Mera Peak.

Ik heb enkele praktische vragen ivm materiaal, logistiek, crew:

klimmateriaal: hadden jullie dat allemaal zelf mee, of gehuurd aldaar (pickel, stijgijzers, …)?
    schoenen: type B/C voor de gehele trip om, als nodig, ijzers te kunnen bevestigen. Of type D schoenen meegenomen/gehuurd voor de stukken over sneeuw/ijs + Mera peak?
    waarmee koken jullie juist op hoogte (gas/kerosine/…)? Wat is, qua brandstof, logistiek gezien het eenvoudigste in Nepal? Welke brandstof vind je eenvoudig aldaar?
    eten: voor hoeveel dagen hadden jullie effectief eten bij onderweg? Voor alle dagen eten bij, of meerekenen hoeveel lodges/tea houses je ongeveer onderweg tegenkomt? + alles mee vanuit BE, of aankoop in Nepal?
    crew: wijzelf hebben niet genoeg kennis ivm gletsjers/ijs/sneeuw/alpinisme dus enkel voor dergelijke stukken wensen we (absoluut) begeleiding. Hebben jullie stukken zonder crew gedaan, en dan bvb afgesproken op bepaalde plek om samen te komen voor de technische gedeeltes? Of toch alles met (klim)gids erbij, vanwege veiligheid eventueel. Verder begrijp ik dat je 2 dragers bij had voor brandstof, klim materiaal en eten, klopt dat? Zou je dit opnieuw op zelfde manier aanpakken, of zijn er zaken die je nu anders zou regelen (achteraf gezien)?
    nog tips voor ons? do’s and don’ts?

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

De stretch van de GHT die jullie op het oog hebben (Kanchenjunga doorsteek tot Makalu BC en dan de oversteek van de 3 zwaarste passen van de Nepalese Himalaya – Sherpani, West en Ambu Labtsa- ) is het wildste, meest afgelegen en zwaarste stuk van de GHT. Ik spreek wel van de High Route hier. Ik sprak erover met Robin Boustead (auteur van het boek en de pionier). Er zijn zeer weinig mensen op deze aardbol die de doorsteek van Kanchenjunga naar Makalu BC reeds hebben gedaan en als je het met een gids wil doen, zul je ferm moeten zoeken om iemand te vinden die het al heeft gedaan. Het is in elk geval zwaar aan te raden om een gids in te huren, want de kaarten van de regio zijn zeer slecht en er is echt een wirwar aan paadjes in de hoge Himalaya.

Beste maand voor deze stretch is oktober, zonder twijfel!

We hebben dit stuk serieus overwogen in de initiele planning, maar kozen uiteindelijk voor het westen van Nepal voor meer afwisseling in ons totaaltraject te hebben in combinatie met de Rolwaling, Mera Peak,…

klimmateriaal: zeker nodig voor de 3 cols doorsteek
    schoenen: trailrunners zijn voldoende, uitgez. voor de 3 cols, daar heb je C’tjes voor nodig, want je zult dan zeker 10 dagen boven de 5000m doorbrengen, waarvan minimum 3 nachten boven de 6000m
    (indien je Mera Peak doet, kun je ALLE klimmateriaal huren in Khare op de westelijke aanlooproute, 1 dag wandelen van base camp)
    crew: klimsherpa nodig voor de 3 cols, want er zitten een aantal klimstukken tussen met meerdere abseils boven 6000m. Meerdere dragers zullen ook onontbeerlijk zijn, want je zult op sommige delen weken niet kunnen bevoorraden, en al zeker niet voor brandstof.
    food: wij aten zoveel mogelijk bij de plaatselijke bevolking (dal bhat) om zo weinig mogelijk eten te moeten meedragen, voor de doorsteek Kanchenjunga tot Makalu BC en de 3 cols zul je ALLE eten moeten meebrengen. wij combineerden zelfgedroogd voedsel van Belgie met plaatselijke aankopen uit Kathmandu en grotere dorpen onderweg (rijst is gemakkelijk te vinden)

voor de voorgestelde stretch tot in Rolwaling (die ik min. 5-6 weken schat) zou ik zeker min. 1 klimsherpa en waarschijnlijk een 3-tal dragers inhuren

Maarten
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 14

Hey Steve (en forum),

Merci voor de snelle reactie. Wie zijn wij? Wij zijn … mijn vrouw Sabrina en ik ben Maarten. Steve heeft, begrijpelijk, onze namen weggelaten hierboven. Verder zal ik ons voorstellen op het “stel uzelf voor” onderwerp.

Dat het niet het eenvoudigste, en meest gelopen, stuk betreft van de GHT high route, hadden we al begrepen 🙂 Daarom trekt het ons ook zo aan … of euh, mij … Sabrina moet niet altijd teveel op voorhand weten 🙂 Zijn nog maar met ruwe planning bezig, dus er kan nog veel wijzigen. We beseffen dat we toch ook wat geluk moeten hebben met de weersomstandigheden voor die cols boven de 6000 meter. Lukt het niet, dan lopen we rond via de lagere routes door/onder Makalu Barun regio. Dat zal ons dan minstens 1 week tijd kosten, maar dat maakt allemaal niet uit. Dat hoort erbij, en we zien wel hoever we geraken.

Merci alvast voor de crew, voeding en materiaal info. Alle info is welgekomen.

Ik tracht de komende maanden dit forum op de hoogte te houden van eventuele vorderingen qua planning.

Later deze week stel ik ons voor op het forum. Moet nu verder … het blijkt namelijk Kerstmis te zijn vandaag, wordt mij zojuist ingefluisterd.

greetz
    Maarten

Maarten
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 14

All,

Zou het forum op de hoogte houden van vorderingen qua planning, en dergelijke. Dat is niet echt gelukt. Het is ondertussen zover, deze avond zijn we vertrokken voor 14 weken hiking Nepal en tramping New Zealand.

Concrete planning ivm stretch kan je vinden op onze blog: http://adventure.qaribu.be/

Hier kan je ons ook de komende maanden volgen.

Special thanks voor Steve Behaeghel, wiens mailbox ik de laatste maand nog wat gespamd heb met last-minute vraagjes. Merci Steve.

greetz
    Maarten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.