HOME FORUM Materiaal en techniek Navigatie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

wij zijn een familie met tieners die vooral gemarkeerde luswandelingen volgen.  Vorige jaren hebben wij ook een aantal luswandelingen gedaan in de Picos de Europa, Pyreneeën en Mercantour.    Dit jaar gaan we naar Italie (Cilento en Abruzzo) en ik lees dat de markeringen daar pover zijn. Verdwalen is het laatste wat we willen.     Graag zouden we een cursus kompaslezen volgen maar momenteel weinig aanbod.  Kan iemand ons een tip doorsturen.

gr,

Didier

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Didier,

In Abruzzo kan het inderdaad wat minder zijn qua navigatie maar al doende leert men. Je vindt wat cursusmateriaal op deze website: https://forum.hikingadvisor.be/techniek-2/navigatie/.

De meeste cursussen zijn inderdaad voorbij. Ik weet niet wanneer je naar Abruzzo reist, eventueel kan je bij de outdoorschool nog een cursus volgen, in het weekend van 21-23 juli is er nog één gepland.

Zeker nuttig is om geregeld een dag of weekend op kaart en kompas te lopen in België. De stafkaarten zijn hier erg goed. En gewoon zelf wat oefeningen maken: een koers op de kaart uitzetten en dan in het terrein gebruiken, en eens de omgekeerde oefening maken. Je kan het eerst proberen op de paadjes zelf, maar het is zeker nuttig om eens een bos door te steken. Deze filmpjes zijn ook handig om het al eens voorgesteld te krijgen: http://micronavigation.com/learning-centre/back-2-basics/.

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

Als je geen tijd en zin hebt om cursus te volgen en als je een goed boek wil dan kan ik dat van Lyle Brotherton aanbevelen : Micronavigatie!

Je komt aan de nodige info via de link van Debbie haar filmpjes (onderaan op Book klikken).  Het bestaat ook in het Nederlands.

Succes met de ontdekkingstocht van kaart en kompas.

P

PS : Ondanks dat ik een GPS heb gebruik ik zelf nog steeds kaart en kompas.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.