HOME FORUM Wandelgebieden National trails in UK

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Als anglofiel en liefhebber van een mix tussen natuur, cultuur en geschiedenis vind ik de national trails geweldig. Zijn hier nog liefhebbers en zo ja, welke hebben jullie gewandeld?

Ik zit nu aan Hadrian’s Wall Path (Noord-Engeland), Offa’s Dyke Path (Wales/Engeland), stuk van de South Downs Way (Sussex, zuidkust).

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Ik reed ooit door Schotland richting York met een excursie en zag toen ongebruikte spoorweg (met viaducten en al) in een schitterend gebied. Inmiddels 20 jaar geleden, maar het bleef me bij als iets aantrekkelijks om te gaan volgen, en verder te gaan Schotland in.
    Heeft iemand hier enige kennis van? Ik zou ook niet meer weten waar precies….

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Eerst dan Schotland. Er is een bekende (dag)wandelroute vanuit Kirkhill of Roslin langs de spoorweg. Maar vroeger hadden Schotland en Noord-Engeland een enorm vertakt netwerk van spoorlijnen. Daarover is net een boekje verschenen:” Exploring disused railways in East Scotland” van Michael Mather. Of, als je nog verder wil gaan: “Discovering Scotland’s lost railways” van Julian Holland. beide verkrijgbaar bij de bekende boekverzender.\

Vervolgens de South Downs Way. Die heb ik een paar jaar geleden gedeeltelijk gedaan. Het is geen zwaar parcours, veel gras, grind en zand met een paar stukjes geasfalteerde landweg tussenin. De route vermijdt zoveel mogelijk dorpen, steden en snelwegen. En dat is maar goed ook want je zit natuurlijk toch dicht bij Londen.  Een goede en snelle busverbinding naar Winchester(treinen zijn extreem duur daar).Er is een all-in one kaart van Harvey of anders 3 Ordnance Survey kaartjes. Water onderweg soms lastig. Er zijn schitterende uitzichten over de kust en de zee. Soms spreek je bijzondere mensen, zoals die militair die de South Downs Way gebruikte om zijn peloton alvast te harden voor Afghanistan. Of die studentenreunie die me een avondje vrij drinken opdrong.

FTSTTLB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Klinkt inderdaad boeiend. South Downs Way hebben wij deze zomer twee stukken gedaan. Eastbourne – Alfristone en Alfristone – Lewes. En daarvoor nog wat gewandeld in de omgeving van Hastings. Was inderdaad best mooi, maar had het gevoel dat we met Beachy Head en de Seven Sisters het beste van de trail hadden gehad. Klopt dit?

Over spoorwegwandelingen gesproken, er is er nu blijkbaar ook een nieuwe in Wales, van Shrewsbury naar Swansea en langsheen de Brecon Beacons.

https://www.theguardian.com/travel/2019/feb/05/walking-the-heart-of-wales-line-trail-railway-line

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.