HOME FORUM Wandelgebieden Narviksfjellene 2016

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 45

Goeiemiddag Beste Wandelvrienden, ben zowat bezig met men route planning voor de Narvik streek erna nog planning voor de Saltfjellet maar we beginnen bovenaan in de Lygen Alpen 😉

men vraag is of je met de auto nabij het treinstation Katterad Kunt Geraken? en of die daar eventueel veilig zou staan voor een dag of 4 – 5.

mocht er iemand info hebben over het stuk tussen Lossistua en Hunddalshytta (van naar)
    mits de route daar via gletsjer paseert of dit een veilig stuk is of niet.

Thanks vooraf.

Mvg Pieter

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

hier is al een topic over Narviksfjell 

Katterat is niet bereikbaar met de auto, enkel met de trein Narvik – Kiruna – Boden. In google maps kun je goed zien waar de weg loopt, dat is daar een stukje stappen vandaan. Er loopt een pad van de weg naar Katterat via de oude artefacten route van de spoorwegbouwers.

Tussen Lossi en Hundsdal is er een route die op bepaalde punten wat alpien is met blokkenvelden, scree, etc. Van de gletsjer blijft niet zoveel over, meer wat eeuwige sneeuwvelden. Veiligheid hangt van je eigen skills af. Route is niet gemarkeerd en wordt quasi niet gelopen in de zomer, is vnl. skiroute in de winter.

dim3nsion
    Deelnemer

Thanks Steve,

eventueel in bjornfjell station Parkeren.

ahzo, mits er op dnt UT.no wel als gemarkeerde route aangegeven is en zowel op men turkart ook.

Groet

Lurhstaap
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Ik heb het traject Lossi – Hundsdal indertijd in september gelopen. Er zijn wel wat markeringen, maar op het hogere gedeelte (gletsjer) niet meer. Maar verdwalen is amper mogelijk, je kunt eigenlijk maar één kant op. Lager waren er gewoon weer markeringen, meen ik me te herinneren.

Het hoge stuk was goed te doen, hoewel het blokkenveld wel wat instabiel was. Ik ben toen maar op het randje van de gletsjer gaan lopen. Het is in ieder geval maar een kort stukje.

Jonas

dim3nsion
    Deelnemer

Thanks het zal er in ieder geval facinerend uitzien heb ik gelezen, en kdenk van de trein te nemen van Bjornfjell naar Katterat, wel gezien dat die maar 2x per dag rijdt.

grt

dim3nsion
    Deelnemer

eventueel de topics samenvoegen 😉 grt

dim3nsion
    Deelnemer

hello again

https://postimg.org/image/pybpf8d69/

iemand deze al gedaan en welke is de mooiste onderaan de rivier of bovenaan de rivier richting cunojavrihytta , ben der nog niet over uit?

mvg

dim3nsion
    Deelnemer

iemand een idee hoeveel kilometer het zou zijn van Unna Allakas Fjallstuga tot aan Kebnekaise?

vind het nergens terug, heeft zweden geen gelijksoortige site zoals Noorwegen en zen UT.no?

grt

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

KISS (Keep it simple, stupid)

Het zal misschien aan de Initiator Bergwanden/ Ouwe Zak in mij liggen, dat ik mij afvraag waarom iemand wil kunnen lopen, alvorens hij kan gaan.

Wat is er fout met Kungsleden of Padjelantaleden?

In een ver en grijs verleden, en dus voor er internetfora als Hikingadvisor waren en ik dus reisverslagen schreef, liep ik ooit eens een boog omheen Kungsleden, waarbij ik vertrok in Kaisepakte (Kaart BD6 – E10) – Brug Alesatno – Marmastugan – Vistastugan – Nallostugan – Salkastugorna – Hukejaurestugan – Gautelishytta – Caihnavaggehytta – Unna-Allakasstugorna – Stuor Karpel – Katterjakk (E10).
    Voor dit laatste deel bleef ik dus langs de Zweedse kant. Dat is steeds gemakkelijker dan de Noorse kant. En ja, ik gebruik nog steeds de oude spelling van de plaatsbenamingen. Mijn kaart BD6 is van 1983 en daar ben ik fier op.
    Daarnaast gebruik ik ook ondertussen ook de OSM-kaarten, waarop je zowel afstanden kan bepalen, als tracklogs kan maken. Wandeltijden vind je terug op de deelkaarten van Noorwegen of Zweden (1/400.000) van Kümmerly+ Frey
    http://www.swisstravelcenter.ch/shop/produkt-detail/333/06-nord-schweden-nord-lulea-kiruna-narvik?t=a2Y=
    of in het STF Fjällhandbok als je die nog kan vinden… Ik heb ze nog en misschien vind je ze nog in de Reisbibliotheek van Wegwijzer in Brugge.
    Eigenlijk telt in Scandinavië enkel de afstand. Op Kungsleden/ Padjelantaleden haal je ca 4km/u. Daarbuiten daalt het in praktijk tot 3 à 2,5km/u en heb je nood aan aangepast schoeisel of moet je bereid zijn om de ganse tijd met natte voeten te lopen.

http://www.roversmountains.wordpress.com

dim3nsion
    Deelnemer

hoe bedoelt u met lopen eer ik kan gaan?

ik zal de zweedse top laten voor wat het is, en me planning behouden hoe hij nu is 😉 toch bedankt voor het antwoord.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.