HOME FORUM Materiaal en techniek NALLO 2 GT OF ANJAN 2 GT

7 berichten aan het bekijken - 31 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Je zal zelf de knoop moeten doorhakken. Persoonlijk zou ik kiezen voor de Nallo, als ik dan toch al zoveel geld moet uitgeven aan een Hilleberg dan liever voor een tent die ik dan meteen in alle seizoenen en condities kan gebruiken.

Het kan natuurlijk zijn dat de Nallo niet beantwoord aan een andere eis. 🙂

Arend
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

Ja de Nallo is een stuk zwaarder. De Hyper XT van Lightwave is daarom overigens ook nog een tent die ik daarom op het oog heb. Ik neig zelf naar de Anjan. Het enige wat ik graag nog wilde weten is of een tent met een zeil tot aan de grond in Scandinavië en met name IJsland nog belangrijke voordelen heeft t.o.v. een tent als de Anjan. Zoals eerder gezegd las ik van sommigen mensen op internet dat ivm met stof in IJsland een dichte tent zeer aan te raden is. Nu lees ik tot nu toe dat dat dus wel meevalt, maar wordt wel aangegeven dat het in een dergelijke tent minder aangenaam en sneller koud is.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Och, een familielid heeft daar een jaar gewoond en is ook daarna een paar teruggekeerd om rond te trekken en zelfs met een redelijk gewone tent heb ik daar toch nooit klachten over gehoord. 🙂

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Buitenzeil tot op de grond of niet, stof zal altijd binnen komen als je echt in zo’n storm terecht komt, wellicht bij de ene een stuk meer dan bij de andere natuurlijk. Maar bedenk eens, hoe vaak denk je naar Ijsland te gaan en dit echt mee te maken? Met de tocht die door de Anjan blaast ga je op vrijwel alle bivaks mee te maken hebben, met stof daarentegen…

Als je een beetje slim bent bouw je de Anjan gewoon om als dat nodig is door er flaps onder aan te bevestigen. Dat zou ik doen. Dat kan simpelweg gewoon al met tape. Helaas, in de praktijk geen goed idee want geen ventilatie bovenin in de Anjan, naar mijn mening grote designfout van Hilleberg!

Daarom zou mijn persoonlijke keuze voor de Nallo snel gemaakt zijn. Maar de keuze in aan jou! 🙂

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Net terug van IJsland. We zijn van Akureyri naar Skogar gelopen en hebben aardig wat wind, stof en regen gehad. Eén avond met zwarte gezichten van het stof onze tent moeten opzetten in een storm. Een buitentent die tot aan de grond reikt is naar mijn idee niet noodzakelijk. Wel zou ik gaan voor een dichte binnentent (geen gaas). Bij ons waaide het stof via een ventilatie opening naar binnen en het is fijn als je deze kan afsluiten (kan bij onze tent niet). Als je de ventilatie openingen in de buitentent kan sluiten en een dichte binnentent hebt zit je naar mijn idee goed.

In IJsland heb ik meerdere platgewaaide tenten gezien. Dat waren ofwel tenten van het niveau Decathlon ofwel tenten die te lichtgewicht zijn voor echt harde wind. Wij hadden zelf een Force Ten Argon 200. De gebruikte stoffen zijn flinterdun (15D) maar de stabiliteit in de wind is voor het gewicht erg goed. Ik kreeg zelfs vragen van iemand over onze tent omdat hij zijn Nallo 2 GT te groot en zwaar vond en onder de indruk was van de stabiliteit van de Force Ten tent.

Een tent is nooit in alle opzichten perfect dus ik zou me concentreren op de omstandigheden waarin je de tent het meest verwacht te gaan gebruiken en je niet al te veel te richten op extremen. De balans tussen gewicht, ruimte, degelijkheid etc. ligt voor iedereen anders.

Arend
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

Wilde hier nog even melden dat de keuze uiteindelijk toch op de Nallo 2 GT is gevallen. De bredere inzetbaarheid, de iets stevigere materialen, en de betere bescherming tegen de elementen hebben samen de doorslag gegeven. Vandaag met 10% korting bij de Bever gekocht. We hopen er de komende jaren veel plezier van te gaan hebben!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Veel plezier ermee en deel gerust je ervaringen!

7 berichten aan het bekijken - 31 tot 37 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.