HOME FORUM Materiaal en techniek NALLO 2 GT OF ANJAN 2 GT

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

Ben aan het rondneuzen voor de aankoop van een 2 persoonstent. Ik zou willen kiezen tussen twee tenten van Hilleberg.

De Nallo 2 GT, 2.8 kg, 3000/5000mm, vierseizoenstent

en

De de Anjan 2 GT, 2.1 kg, 2000/5000mm, drieseizoenstent, deze laatste is de lichtste .

Ik ga naar de Spaanse Pyreneeën de tweede week van september, de vraag is : is de Anjan 2 GT stevig genoeg voor deze tocht ???

WILLY

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik ben niet de grote tentenkenner, maar alvast mijn ‘persoonlijke’ inzichten.

Aangezien Hilleberg staat voor prijzige maar wel degelijke tenten, zal de Anjan voldoen voor de Pyreneeën. Maar als je natuurlijk ooit van plan bent om in serieuzere condities te slapen, pakweg in IJsland (waar je weinig beschutting hebt, het heel hard kan waaien en je dus graag een tentzeil hebt die tegen de grond komt) of in de winter, dan investeer je beter meteen in de Nallo.

De “GT” lijkt me wel aangewezen want de voortent is bij de gewone versies naar mijn gevoel te klein om bagage in kwijt te kunnen én te kunnen koken (vb. bij heel slecht weer).

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

De drieseizoenstenten van Hilleberg zijn al supersterk, en je kan het buitenzeil daar ook naar 1 kant tot aan de grond schuiven.

De Nallo lijkt mij meer daarom meer aangewezen bij sneeuw van boven de 5 cm ( je tent is dan langs alle kanten beschermd tegen stuifsneeuw) of wanneer je weinig beschutting tegen de wind hebt én de wind veranderlijk is (anders kan je het buitenzeil van anjan toch nog zo positioneren dat de wind tegengehouden wordt)

Sven
    Deelnemer

Nog een belangrijk punt, de Nallo verlucht veel slechter dan de Anjan, wat ook tot condensatie leidt.

In warmere temperaturen lig je dus sowieso veel liever in de frissere Anjan

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Beide tenten zijn geschikt voor de Pyreneeën en de Anjan is zeker stevig genoeg. Je zult vooral speciaal aandacht moeten schenken aan de piketten die je met deze tent zou willen meenemen. Vermits het om tunneltenten gaat zul je vooral voor goede piketten moeten zorgen, aangepast aan de ondergrond. Als je redelijk hoog in de bergen bivakkeert met een tunneltent en in een onweer terecht komt waarbij je met rukwinden vanuit alle richtingen te maken kunt hebben, dan kan een tunneltent redelijk dooreen worden geschud. Erop letten dus dat je de scheerlijnen goed strak kunt opspannen. Stenen kunnen hierbij trouwens ook wel eens helpen.

Persoonlijk vind ik het idee van een buitenzeil met veel speling boven de grond niet veel voordeel bieden. Bij veel wind tocht het in de tent en in veel andere weersituaties is er geen duidelijk voordeel wat condens betreft. Neem daarbij dat in een zomeronweer met hagel de hagelbollen zo onder het buitenzeil de tent in kunnen vliegen… Hilleberg vermeldt dit ook door te vermelden dat de Anjan vooral geschikt is in “warmer and snow-free conditions and mostly protected terrain“.

Kortom, de Anjan is op zich zeker stevig genoeg voor de Pyreneeën maar voor boven de boomgrens zijn er in principe comfortabelere tenten.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews?n=5&sort_field=score#compare

Hier veel goede reviews over tenten.

Als je in de toekomst inderdaad niet naar te ruw terein gaat zoals IJsland (waar ik met een Coleman 3 seizoene tent nochtans perfect overal heb kunnen kamperen half september) lijkt de Nallo beter. Al komt in de meeste reviews de Nammatj er dan wel beter uit.

De anjan gaat voor 90% van de zaken stevig genoeg zijn. Veel normale tenten overleven alles al, dus een hilleberg zoals de anjan zit je wel goed mee.

Arend
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

Ik twijfel tussen precies dezelfde tenten. Hier vind je nog een review van de Anjan. Je vraag wordt daarin echter niet beantwoord. Opmerkelijk is wel dat hier juist over de Anjan wordt gezegd dat de ventilatie niet geweldig is (al wordt geen vergelijking gemaakt met de Nallo).

Hier doen ze een windtest op de Anjan 3 (geen GT) en ik moet zeggen dat dat er toch aardig goed uitziet. De wind wordt bovendien van de zijkant geblazen waardoor je een beter beeld krijgt van hoe de tent het doet in suboptimale condities.

Hier en hier vind je nog beeldmateriaal van de Nallo in slechte weersomstandigheden. Ziet er uiteraard ook goed uit.

Ik dacht dat de ventilatie door de extra ventilatieopening bovenin in de Nallo beter zou zijn, maar door de opmerking van Sven begin ik hier weer over te twijfelen. Zou iemand daar nog wat meer over kunnen vertellen?

Zelf neig ik vooralsnog naar de Nallo (ook 2 GT) omdat ik toch liever voor de meest robuuste van de twee ga, ook met het oog op komende tochten (zoals IJsland komende zomer).

Arend
    Deelnemer

Bij het tweede filmpje van de Nallo heb ik me vergist. Dat is niet de Nallo maar de Keron. Ik weet alleen niet hoe ik dat kan bewerken. Hier nog wel een ander filmpje.

DaemonAngel
    Deelnemer

De Anjan heeft volgens meerdere reviews een minder goede ventilatie dan de Nammatj.

De Nallo en Anjan hebben beide 1 ventilatie opening waar de Nammatj er 2 heeft. Daar kan je zelf verdere conclusies uit trekken ivm ventilatie 😉

Imo ventilatie bij Anjan en Nallo is gelijkaardig.

Ze zijn beide Red label categorie tenten. –> Even stevig en betrouwbaar.

Hetgeen ik al gelezen heb op backpackinglight etc is de Anjan ook goed genoeg voor stormachtige condities.

Voor stevigheid denk ik dat je zowiezo goed zit bij de Anjan, het is en blijft een Hilleberg tent.

Uitleg van Hilleberg en info online over categoriën:

Red label zijn stevige tenten die alle situaties wel kunnen weerstaan. In extreme, echt extreme situaties kan het zijn dat de tent het niet houdt. Maar daarvoor moet je echt in zotte situaties zitten.

Idee is dat je een black label tent kiest voor situaties waarin een falende tent = dood

Red label gaat alles doen, kan je ook mee naar IJsland, Groenland Lapland etc. Kans is iets groter door minder gewapend beton in de tent dat ze het begeeft versus de black label.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Sven
    Deelnemer

Een Anjan is yellow label.

DaemonAngel
    Deelnemer

Ow ja lol. Apologies :p

Allesinds onder de sneeuwgrens gaat de Anjan perfect dienst doen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De twee tenten hebben dezelfde tentstokken en zelfde plaatsing van scheerlijnen, dus in de wind gedragen beide tenten zich compleet hetzelfde en mag dezelfde windbestendigheid verwacht worden.

Wat zijn dan wel de belangrijkste verschillen tussen de Anjan en Nallo? :

– Buitentent: Kerlon 1000 (20D) vs Kerlon 1200 (30D). De Anjan heeft lichter en wat minder stevig buitendoek. In de praktijk zal dit wat sterkte betreft er niet zoveel toe doen. Op langere termijn is het belangrijker dat je de coating goed onderhoudt.
    – Grondzeil: 50D vs 70D. De Anjan heeft hier ook weer iets minder stevig grondzeil. In de praktijk zal dit ook nauwelijks verschil uitmaken.
    – Ventilatie: Anjan heeft ruime ventilatie onderin maar geen ventilatie bovenin waardoor in theorie wel degelijk condens (misschien zelfs even veel als bij een Nallo) mag verwacht worden bij weinig wind (en zeker als het een onbewolkte nacht betreft). Nallo heeft slechts één (maar wel een heel ruime) ventilatieopening onderin, maar ook één bovenin. Ventilatie bij de Nallo werkt enkel als er wind staat waarbij je de achterkant van de tent in de wind plaatst. In de meeste andere gevallen blijkt dat je in de praktijk veel condens hebt met de Nallo. De Anjan heeft dus een voordeel wat ventilatie betreft, maar naar mijn inschatting niet zoveel dat het een groot verschil gaat maken, vooral niet in situaties met weinig wind. De tenten naast mekaar eens een nacht testen zou hier natuurlijk interessant zijn. Het gebrek aan ventilatie bovenin maakt de Anjan trouwens compleet ongeschikt als wintertent (moest er wel ventilatie zijn bovenin kon je er nog voorzichtig mee weg in de winter, nu stik je in de Anjan als de ventilatie dicht sneeuwt).

De keuze tussen deze twee tenten valt mijns inziens dus vooral terug op de volgende 3 vragen:
    – Vind ik het mindere gewicht van de Anjan belangrijk?
    – Kan ik leven met de wind die onderin door de Anjan zal blazen bij winderig weer?
    – Kan ik leven met de 3-seizoens beperking?

Lijkt me uiteindelijk niet zo’n moeilijke keuze.

Bedenk ook dat vele andere fabrikanten tenten met het 2-stoks tunneldesign maken. Vergelijk dus ook eens wat andere fabrikanten hier te bieden hebben. Als bijvoorbeeld gewicht voor jou een heel belangrijke factor is, kijk dan eens naar een Force 10 Nitro Lite 200. Deze tent is gemaakt van nog lichtere materialen dan de Anjan (en met carbon tentstokken) en blijft daarbij inzetbaar als 4-seizoenstent in tegenstelling tot de Anjan. Een Exped Spica II UL, Exped Aries UL, Helsport Fjellheimen Superlight Camp kunnen ook interessant zijn bijvoorbeeld en zijn allen 4-seizoens inzetbaar.

Arend
    Deelnemer

Op de Fjellheimen Superlight Camp was mijn oog al eerder gevallen. Ik vind het alleen enorm lastig om te beoordelen wanneer een tent robuust genoeg is en slecht weer echt goed aankan.  Toen ik dit filmpje zag begon ik enigszins te twijfelen aan deze tent. Of lijkt het erger dan het is?

DaemonAngel
    Deelnemer

Daar doet de anjan het toch perfect tot 100 km/uur ?

Dat vind ik wel knap. Zegt veel over de tent

En over de fjellheimen, ze zeggen toch dat het testoordeel goed was.

De tent staat er nog he :p en er is niets geknapt.

Ze blijft wel niet zo recht staan als de Anjan.

In IJsland lag onze tent ook plat op ons door de wind. Is redelijk akelig, maar we waren zo moe dat we beide iets hadden van “als we nat beginnen worden zullen we wel eens kijken wat er aan de hand is en anders bekijken we de schade morge vroeg wel”

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.