HOME FORUM Materiaal en techniek MYOG Tarptent

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

    Ik overweeg om een eigen tarptent te bouwen. Ik ben de laatste weken aan het lezen, kijken en tekenen geweest en heb nu een idee in mijn hoofd. Niettegenstaande ik graag warm water uitvind, lijkt de moment gekomen om jullie in te schakelen. Ik zit nog met veel vragen, ik zie waarschijnlijk veel zaken over het hoofd, ik heb niet super veel tijd over. De aanleiding is een tocht naar het Noorden van Zweden in muggenseizoen. Ik kan eind mei vertrekken. Mijn allereerste trekking ooit (in Schotland) heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer in muggengebied/seizoen gaan wandelen ben.
    midges
    Nu was ik eerst op zoek naar een oplossing voor mijn MLD Trailstar, maar vond niets dat me aanstond. En de aangereikte oplossingen maken de TS nog wat zwaarder en ook dat stoorde me. Waar ik eerst dacht van iets anders te kopen, begon er iets te broebelen in mijn hoofd en dat valt nu niet meer te stoppen…

    Ik heb me gebaseerd op de ProTrail van Tarptent (http://www.tarptent.com/protrail.html)
    Heeft er iemand ervaring met de nieuwe ProTrail of zijn oudere broer, de ConTrail? Wat vind je ervan?

    Dit zijn mijn voorlopige plannen:
    plan1
    plan2
    Dit is een knutselwerkje:
    pruts

    Dit zijn een hele hoop vragen:
    Het is geen symmetrische tent. Eén kant is wat breder, daar kan ik dan mijn gerief leggen. Voor de gemakkelijkheid zou ik toch over het midden willen spreken als daar waar de linker en rechter helft bijeen komen. Nu is het zo dat ik elke helft juist uit één stuk doek zou krijgen. Als je bij http://www.extremtextil.de stof van 1m50 breed bestelt, hoe breed is die dan werkelijk? Want ik moet natuurlijk nog rekening houden met stof die nodig is voor de naad en voor het omzomen beneden. Maar als het lukt, heb ik maar één naad nodig die over het midden loopt. Is één naad een voordeel (lichter, minder stikwerk,…) of wordt je tent daardoor minder sterk? Op elk van de stippellijnen op de plannen zou ik een extra naad kunnen maken, maar als het niet moet, ga ik dat natuurlijk niet doen. Voor de opstelling gebruik ik mijn twee huidige wandelstokken. Op hun kleinste zijn die 62cm als ik de punt in de grond steek. Dat is de hoogte die ik achterin de tent gebruikt heb. Als hoogte in de punt heb ik 1m20 genomen. Dat is redelijk hoog, maar zelf ben ik 1m89 en ik blijf het ambetant vinden dat veel tenten niet hoog genoeg zijn. Om plaats te hebben voor mijn slaapmatje (de afmetingen komen van een Therm-a-Rest Ridgerest; 183 op 51cm), wordt de hoge stok schuin gezet, zoals ook te zien is bij de opstelling van de ProTrail. Verandert het achteraf schuin zetten van je centrale stok iets aan de stevigheid van je opstelling? De bedoeling zou zijn om, wanneer de omstandigheden goed zijn, voor ventilatie te kunnen zorgen door de twee stokken langer te maken. Door de maximum lengte van mijn wandelstokken en de schuine plaatsing van de centrale stok, zou dit wel beperkt blijven tot een tiental centimeter, maar daar ben ik toch al blij mee. Tussen de twee stokken loopt een rechte lijn, geen catenary cut. Zijn er behalve een klein voordeel qua gewicht, nog voordelen aan de catenary cut? Die kan ik dan afwegen tegen het moeilijkere knip- en stikwerk. Wat betreft het grondzeil… Voor tarps worden precies altijd inners gemaakt met een opstaand randje. Dat leek me vroeger noodzakelijk, maar sinds ik de MLD TS gebruik, begrijp ik niet meer goed waarom. Soms ligt er al wel eens wat zand of een blaadje op mijn grondzeil (zonder randje), maar tot nu toe is nooit het water naar binnen gestroomd of zo iets. Ik ben dus eigenlijk niet van plan om een randje te construeren aan mijn grondzeil (wederom: lichter en makkelijker te maken), maar Wat zijn jullie meningen: wel of geen bathtub floor?

    Zo ver zo goed… Nu wordt het wat moeilijker om uit te leggen.

    Ik zou de hele ruimte, inclusief voeteinde en voortent muggenvrij willen maken, bijvoorbeeld om ’s avonds op mijn gemak in de voortent te kunnen koken. (Ik beloof voorzichtig te zijn.) Dit is niet zo bij de Protrail. Wat ik nog wel van Tarptent zou overnemen, is het muskietengaas dat zij hebben aangebracht tussen de zijkanten van het grondzeil en de onderste zijkanten van de tarp zelf. In het Engels wordt dit blijkbaar een ‘floating floor’ genoemd. Mooie alliteratie, hé? Volgens mij kan je alleen maar goed slapen op een ‘floating floor’. Zowel voor het voeteinde als voor de voortent, verzon ik een systeem gebaseerd op Ivo’s luie mensen opstelling van de Trailstar (http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/05/trailstarcopie-de-luie-mens-opstelling.html). Met permissie?
    Een hopelijk verduidelijkende schets van mijn ideetje:
    ingang
    Het zeil heeft de kleur blauw. Roos is een heel stuk muskietengaas dat onderaan de tarp gestikt is. Groen is de vaststaande lijn waarmee je de tent hebt opgesteld met de rode pikket. De twee volle grijze punten zitten permanent op de groene lijn (een lus), de twee holle grijze punten zitten vast op respectievelijk zeil en muskietengaas en kunnen schuiven over de groene lijn. Met de oranje lijn bedien je het systeem. Wanneer je het systeem opentrekt, wordt het zeil over de groene lijn verschoven en het muskietengaas volgt. Wanneer het zeil op zijn hoogste punt is en niet verder kan, begint het muskietennet, indien gewenst, naar boven te schuiven. Gaat dit werken? Zo ja, het zou veel voordelen bieden. Wanneer het echt slecht weer is, stel je alles tegen de grond op. Het gaas ligt binnen op de grond. Wanneer het een beetje drizzelt, kan je het geheel 10cm hoger opstellen. Beestjes kunnen niet binnen en je hebt een beetje ventilatie. Je kan eventueel zelfs het zeil een beetje naar boven schuiven over de groene lijn, zolang je hoofd nog droog ligt om te slapen. Het muskietengaas wordt nat, maar dat lijkt me niet echt een probleem. Bij goed weer kan je het zeil zowel aan voeteinde als vooraan helemaal open zetten met gesloten muskietennet: je kan in de voortent koken, je hebt veel ventilatie en zelfs een zicht (door de voortent verlengd te hebben, kan ik het zeil nu tot +/- 85cm hoogte, ooghoogte in kleermakerszit, openschuiven. Wanneer er geen beestjes zijn, zet je alles open en is er nog amper onderscheid met een echte tarp.
    Een mooi theorietje, waarvan ik geen flauw benul heb of het in de praktijk gaat werken. In ieder geval enkele vragen, vnl. @Ivo…
    Je hebt een aantal keer je systeem aangepast. Ben je er nog steeds tevreden van? Heb je nog aanpassingen gemaakt? Om het muskietengaas vlot over de lijn te laten schuiven, zou ik er een aantal oogjes in aanbrengen. Voor het zeil zelf, gaat dat natuurlijk niet. Je had twijfels over de lange termijn en het slijten van de de stof waar ze over de lijn schuift. Denk je dat het nuttig is om een soort van permanente, evntueel verstevigde tunnel te bouwen aan het zeil waar de lijn doorloopt? Jij rolt je zeil op, ik zou het openschuiven. Denk jij dat een verschil zal geven, bv. wat flapperen in de wind of het afvoeren van water betreft?

    Poewie. Ik ga hier even stoppen. Ik hoop dat veel mensen mee willen nadenken. Ik heb hier nog een lijst van problemen waar een oplossing voor moet komen, maar ik ben er nog niet toe gekomen om er over na te denken. Tot dan kan ik ze onmogelijk aan jullie voorleggen. Dat zou een beetje gemakzuchtig zijn. “Willen jullie een tarptentje voor mij ontwerpen, dan kan ik ermee op stap…”. Ik denk dat het momenteel ook heel nuttig zou zijn, moesten jullie mij nog extra problemen aanreiken. Waar zitten de fouten in dit ontwerp? Ik zou zo zeker mogelijk willen zijn van het uiteindelijke resultaat. Ik zou niet graag onderweg zonder tent komen te zitten.

    Iedereen super bedankt!

    KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

    Hoi Toon,

     

    eerst en vooral dikke chapeau voor je gedrevenheid !

    Je ontwerp is in elk geval wel veelbelovend, ik kanje  met die dingen helaas niet verder helpen, maar ik geloof best dat het wel gaat lukken zo te lezen.

    Keep up the good work!

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

    Toon,
    even een korte reactie.
    Zal nog wel verder nadenken over jouw plannen.
    Ik bewonder jouw enthousiasme en de voorbereidende werken bij het uitdenken.
    Mijn eerste reflecties toen ik het las.
    Hoe had je in en uit de shelter willen kruipen?
    Dat is mij niet heel duidelijk.
    Zeker door de combinatie van gaas en silnylon op de omtrek
    Verder is een schuin opgestelde stok altijd wat minder stevig en het belang dat hij goed ‘gevangen’
    blijft zitten in de top als er een zijwind opsteekt (die de hoek van de stok volgt)
    Ik zie dat bij jouw de opstelling zo is dat de stok op het grondzeil moet staan terwijl bij een tarptent dit gewoon op de aarde kan.
    Het maakt jouw opstelling een klein beetje moeilijker bij het opstellen
    (en beschadigen van het grondzeil, tenzij je natuurlijk een opening maakt in het grondvlak)
    Voor een stof van 150 cm, ik ga ervan uit dat bij benadering een 144 cm van siliconencoating zal zijn voorzien.
    Wil je verder gaan met je ontwerp dan zou ik gewoon de goedkoopste stof kopen om eens uit te testen of het geheel kan werken.
    Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar een dergelijke vrij complexe vorm door de hoeken die het zeil moet maken vraagt heel wat oefening om een strak
    opgestelde shelter te maken.
    Dan blijft de kans nog groot dat door afwezigheid van een catenary curve er toch wat plooien
    gaan ontstaan zoals bv te zien is in volgende foto

    Maar qua sterkte zal het bij goede uitvoering geen verschil maken
    Verder zijn dergelijke grote zeilen niet erg stormvast in vergelijking met bv de trailstar.
    De silnylon tarp die ik ooit heb gemaakt was ook een heel simpele (met uitzondering van het voeteinde) door twee panden te verbinden met een naad.
    Hij zou eigenlijk ook afspanpunten moeten hebben midden in het zeil om de wind op te vangen
    maar door de steile hoek van het zeil zal hij altijd erg windgevoelig zijn.
    Bekijk de laatste bijdrage eens in volgende draad.
    Die man maakt het echt wel bont bij het afspannen en bij jouw hoeft het echt niet zo dramatisch te zijn als je het goed aanpakt.
    Ik gebruik die “automatische deur” eigenlijk maar af en toe en kan dus weinig zeggen of zo’n lijn slijtig is voor het zeil.
    Wat ik zeker niet zou doen is een koker maken voor de lijn omdat dat het de silnylon op die plaats veel te stijf maakt en de elasticiteit helemaal uit de stof gaat terwijl door de beperking van bewegingsvrijheid (kleine plooitjes) het zeil moeilijker ‘geopend’ kan worden.
    Rollen of plooien:
    plooien zal wat meer flapperen maar verder zie ik geen nadelen.
    Als het begint te regenen gaat de deur toch dicht.
    Al bij al vind ik dergelijke constructies veel te complex op het terrein zeker als je in helse omstandigheden een tent op moet zetten, kan je het beter zo simpel mogelijk houden.
    Wil je toch via die weg verder gaan dan denk ik dat je op de plaats waar je gaas en silnylon wil combineren, je gaas en silnylon dubbel moet leggen en alleen met het silnylon moet gaan schuiven zodat het gaas altijd strak kan blijven en geen ‘grondmateriaal’ meeneemt naar boven.
    Een badkuip is wat meer luxe terwijl je met een badkuip net een iets kleiner grondvlak kan maken om op te slapen zonder dat het gevaar bestaat dat de slaapzak bv in het gras terecht kan.
    Een opstaande rand kan ook iets meer de wind tegen houden die langs de onderkant naar binnen wil waaien en als het grondzeil vrij kort eindigt bij de rand van het buitenzeil houdt hij het opspattend water tegen (iets dat niet nodig is als je marge hebt)
    Als het grijze in de eerste tekening het grondvlak is, de rechthoek, verhoudingsgewijs het slaapmatje dan heb je wel een heel groot leefoppervlak gemaakt.
    Misschien is dat de keuze die je wil maken maar ik vrees dat je qua gewicht en volume de trailstar met een kleine muggenvrije (over)leefzone vlot zal voorbij steken.
    Goed ingepakt en met een muggenet over het hoofd rond de tent flaneren, je potje koken ed is ook een manier.
    Toon, laat je vooral niet tegenhouden door mijn eerder behoudsgezinde opstelling en experimenteer rustig verder. Alleen zo komt er vooruitgang.
    Ik ben eerder iemand die zich baseert op iets wat bestaat en dan kom ik nog genoeg hindernissen tegen in mijn weg naar een resultaat.
    Valt er niets te bedenken baserend op de principes die er in een hexamid zitten?
    http://www.zpacks.com/shelter/hexamid_plus.shtml
    Maar zoals gezegd,
    ik laat jouw vragen nog even rijpen.

    toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

    OK. Ik typ verder 🙂

    Trouwens, de plannen bovenaan zijn schaal 1/10. Een vierkantje op het papier is 10cm in realiteit. Trouwens, ik kan niet stikken. En op deze korte tijdsspanne ga ik het ook niet leren. Ik heb twee meisjes gevonden die het voor mij willen doen. Ik begin alvast bossen bloemen te plukken.

    WAT BETREFT HET GRONDZEIL
    Ik begon ooit een topic over een MYOG grondzeiltje voor in de Trailstar en ook toen ging het over de grootte van mijn leefruimte. Alles begint bij mijn slaappositie. Ik ben helaas geen rugslaper. Hier is één van mijn eerste schetsen, inclusief mijn slaaphouding:
    slaaphouding
    Je kan zien dat ik veel plaats nodig heb. Het plan was om de rugzak en nat gerief naast de centrale stok weg te leggen. Ik wou dit stuk ook niet in muggengaas (cfr. verbinding grondzeil/tarpzeil) uitvoeren, omdat ik, mezelf kennende, er zeker van ben dit gaas kapot te maken de eerste keer dat ik er mijn rugzak inzwier. Ivo, je zette me aan het denken: of ik toch niet kleiner moest gaan leven. Ik trok op mijn plan een rode streep over het extra stuk en keek of er ruimte over bleef voor de rugzak. Het leek klein, dus ik plakte het eens af op de vloer:
    afplakken leefruimte
    Toen werd het me duidelijk dat ik het zonder extra stuk niet zag zitten. Natte rugzak, regenjas, regenbroek,… ze moeten ergens liggen. Het enige wat ik kan bedenken is om ze in de voortent te leggen, maar dan zou ik mijn strategie moeten aanpassen. Momenteel laad ik zo goed als mijn volledige rugzak uit als ik mijn tent heb opgesteld. Ik trek mijn droge kleren aan. Ik leg de natte zaken waar ze de rest van de avond niet in de weg liggen en dan begint ‘de vrije tijd’. Bij dit ontwerp is er geen plaats om al het gerief in de voortent te leggen en er dan nog te koken ook, dus zou ik al het natte gerief achteraan in de tent moeten leggen, waardoor ik bv. mijn quilt nog niet zou kunnen klaarleggen om er bv. al eens tien minuutje onder te kruipen en een beetje te soezen. Achteraf, na het koken, zou ik me dan moeten installeren om te liggen. Vandaar de vraag: Ook aan de wintertrekkers (met weinig plaats en veel natte spullen): Wat is jullie strategie bij aankomst? Waar laten jullie de natte spullen achter? Hoe organiseren jullie de kleine ruimte? Zijn er eigenlijk mensen die al hun nat gerief op een hoopje in de rugzak proppen met het gedacht: drogen gaat dat hier toch niet doen en morgen wordt het allemaal weer nat.

    OVER DE STOKKEN
    Die waren inderdaad één van de problemen die nog op mijn lijst stonden. Achteraan geen probleem, maar vooraan is er misschien wel eentje. Is er hier iemand die ervaring heeft met een wandelstok als tentstok plaatsen bovenop een grondzeil? Het zeil lijkt me kwetsbaar door de spanning veroorzaakt door de wandelstok. Kan ik dit oplossen door simpelweg een extra laag grondzeil aan te brengen. Of misschien nog een extra laag ? Of misschien even een beton gieten? Ik heb serieus al wel gedacht aan een kurken stop voor op de punt van mijn wandelstok.
    Bij de Protrail staat de stok niet met de punt naar beneden:
    stok in protrail
    Is er iemand met ervaring met dit systeem? Zijn er andere systemen om de punt bovenaan te installeren? Zijn er mensen met een gat in hun grondzeil voor de punt? Het systeem van Tarptent lijkt me degelijk. Er is het evidente voordeel dat de stok met het afgeronde handvat naar beneden staat, maar ook dan denk ik dat er nog steeds een oplossing moet komen tegen beschadiging van het grondzeil. Een kurken matje dat de kracht verspreidt? Een ander voordeel lijkt me dat de stok al in ieder geval bovenaan steviger verankerd zit aan het zeil en misschien niet kan gaan schuiven bij fellere wind, zoals Ivo vermeld. Ik denk zelfs nu dit systeem ook achteraan te gebruiken om ook de achterste stok op zijn plaats te houden tijdens het opstellen.

    OVER CONSTRUCTIE/ZEIL/OPSTELLEN

    Voor die opstelling, zat ik te denken om eerst de achterste stok onder het zeil te steken en dan de 3 achterste piketten te steken. Vervolgens zou ik onder het zeil kruipen en de voorste stok in positie brengen (zoals we bij de Trailstar doen) en dan het geheel op te spannen met het touw naar voor en de piket daar. Vervolgens zou ik de piketten op de zij steken, eerst de achterste 2, dan de voorste 2 om eventueel alles nog eens op te spannen door de allervoorste piket nog eens opnieuw te plaatsen. Zouden jullie een constructie als deze op dezelfde manier opstellen?
    Aiaiai. 144cm gecoat zeil is niet voldoende. Ik had gehoopt 150cm te krijgen en dan nog randen. Ik moest mijn sinussen, cosinussen en tangensen even opfrissen, maar kwam uiteindelijk op iets meer dan 149cm uit voor de langst nodige afstand: die van de centrale stok tot het afspanpunt loodrecht naar boven (op het plan). Wanneer ik maar 144cm ter beschikking heb, moet ik de hoogte laten zakken van 120 tot 112cm. De langste afstand wordt dan iets meer dan 143cm. Is 7 centimeter voldoende voor een naad bovenaan en omzomen onderaan? Bij de Trailstar zie ik dat men de zoom twee keer omgerold heeft en dus een extra 2×1,5cm=3cm gebruikt. In Ivo zijn filmpje over het verwerken van silnylon (http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/01/verwerken-van-silnylon-stof.html) zie ik dat er voor de naad aan elk pand 1 x de breedte van de naad extra genomen wordt. Bij de Trailstar is ook de naad 1,5cm breed, dus zou ik nog eens 1,5cm extra moeten hebben. Ik hoop dat 7 centimeter voldoende is. Zoals gezegd was die 1m20 één van de eerste maten die ik vastlegde, juist omdat ik veel tenten net te laag vind. Maar ik wil best wel wat toegeven als ik dan de twee panden uit één stuk kan snijden.
    Zoals ie nu getekend is, zijn er dus 8 afspanpunten. Als ik naar de foto’s kijk waar Ivo naar verwijst, verschiet ik wel een beetje. Is dit een gevolg van te weinig punten en valt dit dus op te lossen door extra punten aan te brengen of is dit eigenlijk enkel op te lossen met een catenary curve? Is één curve -tussen de twee stokken in- dan voldoende of moet er dan sowieso een curve zijn aan elk afspanpunt?

    OVER HET SYSTEEM VAN DE VOORTENT

    Is mijn tekening een beetje duidelijk? Het is moeilijk om het fatsoenlijk te tekenen. Ik kwam er niet meer met de eenvoudige driehoeksmeetkunde en meer kan ik me niet herinneren van de wiskunde, tenzij misschien het feit dat ik van integralen nooit iets begrepen heb. Om in mijn shelter te geraken, zou ik gewoon het blauwe zeil en het roze muskietengaas omhoog kunnen schuiven over de groene lijn. Het is enkel die groene lijn die ‘dragend’ is. Ik geef toe dat er wat meer bij komt kijken. Zo denk ik wel aan de punt van het zeil een oog te maken zodat tijdens de opstelling zowel zeil als groene draad tijdelijk samen vastgezet worden aan de piket. Eens de tent staat kan het zeil van de piket losgemaakt worden en van binnen uit, via de oranje lijn, bediend worden. Het is dus wel niet mogelijk om het muskietengaas permanent opgespannen te houden en het zeil daarover te schuiven. Anders geraak ik inderdaad niet binnen. Of er niet teveel natuur zal blijven hangen in het muskietengaas als het naar boven gehaald wordt, is een beetje een gokje. Het is inderdaad wel kwetsbaar materiaal.

    Ik denk wel dat je aan mijn uitleg merken kan, dat ik mijn ontwerp nog niet opgegeven heb. Ik zal moeten oppassen dat ik geen te koppige ezel ben. En dat ik dan uiteindelijk eindig met iets dat op nietsen trekt. En dat ik dan naar Zweden moet vertrekken met een heel groot stuk muskietengaas om over mijn Trailstar te leggen. Waarom stik ik eigenlijk geen meter muskietengaas aan de onderste rand van mijn Trailstar? Dan kan ik ze nog op alle mogelijke manieren opstellen en kunnen er ook geen beesten binnen. En veel extra weegt het niet…

    Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

    Toon,

     

    Ik ben geen technisch specialist, maar wat ik me wel afvraag / bedenk:

     

    1. Is het gewichtsvoordeel van jouw ontwerp versus de trailstar al het werk waard? Gezien je lengte kan je helaas niks met een mini TS.

     

    2. Als ik het goed begrijp is jouw ontwerp een variant op een bestaand ontwerp en ga je dus inderdaad wat warm water uitvinden. Mijn allereerste MYOG-project was ook een “variant op iets”, weliswaar minder precies doordacht als het jouwe. Dat project ligt nu verknipt in de schuif wegens failure… Ik bedoel maar: zorg dat je echt suuuuuuuuuperzeker weet dat het qua functioneren / kwaliteit wordt wat je wil dat het wordt. Sinds mijn misbaksel zou ik alleszinds  iets bestaand kopiëren i.p.v. zelf iets uit te dokteren.

     

    3. Hoe hard kick jij op het technisch afwerken van de hele zaak? Want daar ga je een grote dosis van nodig hebben : ) En hoe goed zijn uw silnylon-sewing skills? Ook altijd handig als je die al wat hebt.

     

    4. Zijn er echt al zo veel muggen waar je naar toe trekt in juni? Twee jaar geleden op een stukje kungsleden weinig last van gehad in die periode, maar misschien was ik toen gewoon lucky bastard.

     

    5. Deze stof van extex heb ik in huis en voelt echt heerlijk aan, maar is wat te teer misschien. http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-tentfabric-silicone-coated-20den-36g-sqm::1202.html

    Valt het te overwegen om een lichtere TS te maken?

    Bijv. door lichtere stof, het gebruiken van je nooddeken als grondzeil waardoor je grondzeilgewicht uitspaart (geen idee of mensen dat effectief doen en misschien richting stupid light gaat) …

     

    Tot slot: zelf hou ik er niet van als één mijner magistrale plannen op flauw enthousiasme wordt onthaald. En toch doe ik het hier gewoon zelf. Laat dat de pret echter niet derven en de bomen van het bos niet minder zichtbaar maken. Toi toi!

    Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

    (onze vorige posts hebben mekaar overlapt)

    Mijn ervaring is dat in een ontwerpproces vaak goeie oplossingen worden gevonden als:

    – je hands on bezig bent op ware grootte

    – en als de oplossing eenvoudig is.

    Moest ik jou nu zijn dan kocht ik lekker goedkope en lichte muskietengaas (http://www.extremtextil.de/catalog/Mosquito-Net-Polyamid-155-mesh-qcm-25g-sqm-ultralight::1014.html) en speldde ik het eens gauw op de TS zoals je helemaal op het einde laconiek bedenkt. In welke mate muggen er dan onder door kunnen kruipen tussen de sprietsels van het gras weet ik niet…

     

    Met je tekening ben ik nog niet helemaal mee, maar dat komt morgen wel met een fris hoofd.

    Verder weliswaar respect voor al dat mathematisch denkwerk. Pfieuwie.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

    Toon,
    ik ga je gerust stellen.
    Mijn geheugen heeft gefaald.
    Ik heb nog eens een stuk silnylon uit de voorraad gehaald,
    de 150 cm die extremtextil vermeldt is de bruikbare breedte van de stof.
    Mijn verontschuldigingen voor de slapeloze nachten.
    Verder moet je met draad eens heel de handel uitzetten.
    Handig om de maat te nemen van de verschillende panden

    Koop je gewoon wat van dat goedkoop silnylon en ipv te naaien, maak je een 1:1 model door de panden met siliconen aan elkaar te lijmen en hier en daar wat verstevigingen om afspanpunten te maken. Zo kan je volgens mij goed bepalen hoeveel afspanpunten er werkelijk nodig zijn op de rand en midden het zeil.
    Zo hebben “de twee meisjes” ook wat houvast.
    Verder moet je je niet teveel zorgen maken over de beschadiging vn het grondzeil.
    Als je de stok altijd op dezelfde plaats zet kleef je gewoon langs beide kanten een rond stukje silnylon op de vloer.
    Wat je goed moet bekijken als je de punt langs boven en het handvat op de grond zet:
    (los van de afwerking bij de punt in het dak)
    staat de stok te schuin dan heeft hij soms de neiging om niet goed op zijn plaats te blijven bij stevige wind of als je er tegen stoot.
    Natte kledij zou zich moeten beperken tot regenbroek,jas,schoenen,sokken evt getten.
    Die liggen bij mij op een hoopje
    Als al de rest nat is, ben je waarschijnlijk te warm gekleed geweest.
    Wat in de marge: soms trek ik droge kleren aan en trek daar overheen het natte spul zodat het kan drogen via lichaamswarmte (ook als ik eens een handwasje heb gedaan van bv de basislaag)

    toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

    Is 1m20 te hoog bij deze constructie? Hoeveel breder zou de tent moeten worden om een zijwind erover te leiden? Is daar een stelregel voor?
    Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende systemen om een wandelstok in het zeil van een tarp(-tent) op zijn plaats te houden? Toch iemand met ervaring met het opstellen van een tarp(-tent) met de punt van de wandelstok naar boven? Iemand ervaring met het schuin zetten van de wandelstok? Hoeveel minder stevig is dit?
    Andere zaken die opvallen aan de constructie? Dingen die ik moet weten op dit moment van het proces? Waarom mag ik niet beginnen aan een definitieve versie?

    Na een paar weken drukte, heb ik terug wat tijd gehad voor de tarptent. Op jullie aanraden lijmde ik van goedkoper silnylon een model op ware grootte in elkaar. Vandaag was de dag der waarheid en werd ie voor het eerst opgesteld. Zou ie op niets trekken, dan werd het project van de baan geschoven. Zou het wel op iets trekken, dan begon ik de voorbereidingen om de definitieve versie te knutselen.
    klad binnen
    klad buiten 1
    klad buiten 2
    klad ingang
    klad achteraan
    Het is leerrijk geweest!
    Eerst en vooral is er een grote constructiefout ontdekt aan de ingang. Ik had verwacht deze veel hoger te kunnen oprollen. Ik had de tent vooraan zelfs verlengd t.o.v. de oorspronkelijke plannen om er zeker van te zijn ze open te kunnen rollen tot op ooghoogte (in kleermakerszit). Echter, de maximale hoogte van de ingang wordt bepaald door de plaats van het eerste ‘paar’ piketten achter de voorste piket. De afstand van die piketten tot de centrale naad zijn bepalend. Om de ingang tot op ooghoogte te kunnen openrollen zullen die piketten dus naar achter verhuisd moeten worden. Ik moet dus het grondplan aanpassen.
    Wat nu ook al heel duidelijk is geworden, is wat Ivo als één van zijn eerste opmerkingen gaf: de nood aan een goed systeem om de stokken te ‘vangen’ in het zeil. Om dat dit enkel een kladversie was, had ik niet te moeite genomen om voor een dergelijk systeem te zorgen. De wandelstokken stonden met hun punt in de grond en hun handvat in het zeil. Dit was zeker niet voldoende voor een stabiele constructie.
    Wat ook opviel is de hoogte? 1m20 lijkt ineens zo hoog! Wanneer je een Trailstar op die hoogte opstelt, valt het niet zo op: de wanden lopen niet zo stijl naar de grond. Doordat dit ontwerp smal en lang is, valt het wel op. Als ik ernaar keek, kreeg ik toch een beetje schrik voor de wind.
    Veel tijd heb ik niet gehad. De afspanpunten waren niet bedoeld voor de eeuwigheid en al snel kwam er overal wat rek op. Ik was best wel tevreden over het resultaat van mijn rekenwerk: ik had niet het gevoel dat de defintieve versie niet strak opgesteld zou kunnen worden. Nu moest je piketten versteken (wat ook al niet bevorderlijk was voor de afspanpunten). In de definitieve versie is het de bedoeling om met lijnen te werken die aangetrokken of gevierd kunnen worden. Dat maakt het spelen met de spanning op de verschillende punten wat makkelijker. Ik denk dat een strak resultaat mogelijk is.

    Waar ik me dus het meeste zorgen over maak is wind: door het grote vlak en door de schuinstaande stok. Ik maak voorlopig een nieuw grondplan en denk er ondertussen allemaal nog een beetje over na.

    Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

    Toon, laat de pret niet bederven door verder te experimenteren/knutselen, maar ik heb zo het gevoel dat je alles zodanig complex wil maken dat de kans op een tegenvallend resultaat in de praktijk groter wordt. Hoe dan ook, ik denk dat je voorlopig ontwerp nog heel wat verbeterd kan worden.

    Een tarptent zoals die jij hebt ontworpen heeft niet de windvastheid van een trailstar of cat-tarp. Je zijpanden zijn erg steil en het oppervlak lijkt me te groot om voldoende windstabiel te zijn. Een stok schuin plaatsen zorgt er trouwens voor dat er veel meer kracht komt te staan op de piketten waar de stok van weg helt. Je zult daarom nood hebben aan voldoende lange stevige piketten en geen te losse ondergrond mogen opzoeken. Je gaat altijd veel aandacht moeten besteden aan de plaatsing van je shelter ten opzichte van de wind. Komt de wind op de zij van je shelter te staan, dan vrees ik voor de stabiliteit. Wil je verder gaan met de huidige vorm, dan zou ik volgende verbeteringen aanbrengen:
    – Deel je shelter op in meer panden. Je hebt absoluut nood aan catenary cuts in al de seams die de panden verbinden. Zonder wordt het moeilijk om een shelter te krijgen die je strak kan opstellen en die strakheid heb je nodig voor de windvastheid.
    – Zet je achterste stok een stuk lager. Als enkel je voorste stok voldoende hoog komt heb je rond je voorste stok voldoende leefruimte om rechtop te zitten. Achterin hoef je niet rechtop te kunnen zitten onder je shelter. Door de achterkant te verlagen en een voldoende ruime catenary curve aan te brengen in de ridge van je shelter, ga je de oppervlakte van de zijpanden een heel stuk verkleinen en dus de windbestendigheid van je shelter enorm opkrikken.
    – Zorg daarnaast voor een voldoende brede shelter zodat de zijpanden niet te steil komen te staan. Minder steile zijpanden zorgen voor minder krachtinwerking bij zijwind en dus meer stabiliteit.

    Kijk bijvoorbeeld eens naar de vorm en afmetingen van het ontwerp van een Cirriform tarp van Yama Mountain Gear.

    Ofwel denk ik dat je moet overgaan naar een mid-vorm (zoals een MLD Solomid) waarbij je je twee stokken gaat gebruiken in de nok voor meer windstabiliteit om de hogere krachten die inwerken bij veel wind op de steilere panden op te vangen.

    Probeer je shelter in elk geval goed te testen alvorens er je Laplandtocht mee aan te vangen zodat je weet welke beperkingen je shelter heeft. Bij twijfels hou je het denk ik beter bij wat vertrouwd voor je is.

    Waarom vind je de trailstar trouwens niet goed genoeg? Enkel en alleen om het gewicht?

    Eén van de beste shelters die je kan bedenken voor je tocht in Lapland lijkt me net een trailstar met innernet. Is een volledige innernet voor een trailstar teveel voor je, dan zou ik denken aan iets compacter zoals een MLD bug bivy of bivakzak met muskietengaat voor onder je trailstar.

    Wil je echt niet met een trailstar gaan, dan denk ik dat je (gezien een open tarp duidelijk niet echt iets voor je is) de beste combinatie bescherming en comfort gaat hebben met een symmetrische cat-tarptent in combinatie met een innernet, bug bivy of bivakzak. Als je je voorlopig ontwerp nog aanpast voor meer windstabiliteit ben je daar.

    boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

    Het zou in dit verband niet verkeerd zijn om eens te kijken naar de ontwerpen van http://www.trekkertent.com Dat lijken mij goed uitgewerkte opzetten en je vindt het ook wel eens aan deze kant van de oceaan.

    toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

    Waar vind ik een degelijke uitleg over de catenary curve, met voldoende praktische maar ook theoretische uitleg om ze toe te kunnen passen in mijn ontwerp?

    (Hey Joery, ik ben vreselijk benieuwd naar je verslag en foto’s van Patagonië. Ik beleefde er ooit één van de tijden van mijn leven, hopelijk jij ook…)

    Joery is niet de eerste die me waarschuwde dat het ontwerp te complex was. In feite deed iedereen dat. Ik schreef al dat ik moet oppassen niet te koppig te zijn. Ik merkte dat ik me door alle commentaar alleen maar meer uitgedaagd voelde. Net na het opstellen van de kladversie leek het in mijn hoofd een kwestie van een paar details aan te passen en de definitieve versie was zo goed als klaar. Gelukkig is gisteren uiteindelijk het licht dan toch aangegaan. De aanpassing aan de ingang (en dus het grondplan) is helemaal niet zo evident. Eigenlijk moet ik van zo goed als nul beginnen. En dat terwijl de tijd echt begint te dringen: van de zeven weken voor vertrek, ben ik er maar drie vrij. Dus ik heb besloten om voor deze tocht een andere oplossing te zoeken: BuyYourOwnGear:

    Langs de andere kant… Ik heb me de laatste weken best wel geamuseerd en ben wel van plan om ermee verder te gaan. Misschien niet met dezelfde haast als tevoren, en dus al zeker niet de komende weken, maar ik zal in dit topic dus blijven doorvragen tot ik in mijn voortent muggenvrij kan koken. Want dat was uiteindelijk de eerste bedoeling van dit ontwerp. En aangezien ik dan toch er mijn tijd voor ga nemen, kan ik al even goed ‘all the way’ gaan. Vandaar de vraag naar het artikel over de catenary curve. Wanneer ik nu naar mijn kladversie keek, was ik toch wel een beetje verbaasd over hoe exact alles aan zo een tent uit te rekenen valt, dus met de curve moet het ook te doen zijn. Alhoewel dat:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Catenary

    toch al een beetje mijn pet te boven gaat.

    Dank!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.