HOME FORUM Materiaal en techniek MYOG Gore-Tex Pro Shell overwanten

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Een tijd geleden heb ik een paar Gore-Tex Pro Shell overwanten gemaakt. Het idee is om deze te dragen in combinatie met dunne liners en dikke fleece wanten bij koud en nat weer.

Ik heb een patroon gebruikt van Controlled Exposure en het materiaal is “P-Shell” van Extremtextil. Alle naden zijn getaped en zowel het aantrekken als het los maken van de manchet is eenvoudig te doen met de wanten aan. Dit door het gebruik van een zogenaamde Cyberian Cordlock.

Het uiteindelijke gewicht is 59 gram in maat L. Dit is zwaarder dan de MLD eVent Rain Mitts (38 gram) die ik deels als inspiratie had. Hier staat echter tegenover dat het materiaal sterker is, alle naden getaped zijn en de pasvorm beter is doordat het patroon uit 9 delen bestaat in plaats van 3. Door de vele patroondelen was het netjes tapen wel een enorm karwei en eigenlijk niet voor herhaling vatbaar…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Whaw,
    heel keurig uitgewerkt project.
    Resultaat ziet er heel goed uit.
    Gelijk een vraag hoe je het hebt aangepakt om de tape ter hoogte van de vingers goed vast te strijken.
    Een gewoon strijkijzer gebruikt?
    Gewoon benieuwd want ik heb hier nog materiaal liggen om gtx sokken te maken
    met dezelfde stof.
    Op andersj wordt een mal gebruiktom een vaste ondergrond te krijgen
    om goed druk te kunnen zetten
    http://www.andersj.se/skalhandske1.htm
    Gewoon een rechte stiknaad gebruikt en hoe kort langs de rand heb je hem gelegd?
    Bedankt voor de post

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Dank voor de complimenten! Als ondergrond voor het tapen heb ik een zogenaamde tailor’s ham gemaakt (Nederlandse benaming weet ik niet). Dit is eigenlijk een hard kussentje van katoen gevuld met houtvezel van de dierenwinkel. Voor het tapen van de duimen was deze weer te groot en heb ik een losse duim genaaid en ook gevuld met houtvezel. De mal op andersj ziet er erg bruikbaar uit en werkt waarschijnlijk nog makkelijker aangezien je deze vast zou kunnen zetten op je werkblad.

Ik heb een keer een regenbroek getaped met een normaal strijkijzer. Dit werkt redelijk maar voor wanten of sokken is dit naar mijn idee geen optie. Een regenbroek heeft in principe maar één lastig punt (onderkant kruis) en is verder recht toe recht aan. Sokken of wanten is veel meer priegelwerk en daarom heb ik een mini strijkijzer gekocht dat gebruikt wordt in de modelbouw. Dit werkt echt vele malen prettiger en je kan ook exact de temperatuur instellen. Een kleine behangroller van hard schuim is overigens ook handig en kost maar een paar euro.

Alles is inderdaad gewoon recht gestikt met een naadtoeslag van 5 mm. Na het stikken heb ik alles nog iets bijgesneden met een rolmes en vervolgens getaped. De tape van Extremtextil is 22 mm breed, dit is voor wanten te breed dus deze heb ik in de lengte in tweeën gesneden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.