HOME FORUM Materiaal en techniek MSR reactor + 2,5l pot iemand ervaring mee

Tags: ,

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hoi allemaal,

Mijn vorig low budget kookpotje dat ik ergens uit een stock americain achtig iets haalde is na 5 jaar aan vervanging toe. Heb hier meestal met gasflesjes met mijn pocket rocket op gekookt maar soms ook open vuur, werkte prima.

Nu een zoektocht begonnen naar een nieuwe kookpot, maar al snel zag ik het bos door de bomen niet meer met al die verschillende merken, materialen en prijsklasses.

Meestal met 4 op pad en dan is het qua verbruik van gas toch handig als je alles in 1 keer kan koken, dus 4 vriesdroogmaaltijden van ergens tussen de 300 a 500 ml, daarom op zoek naar een pot van minstens 2 liter.

De msr big titan kettle lijkt me wel iets leuks met dat giet tuitje, maar wat nadien mijn aandacht trok was de msr reactor gaskoker. Hele dure optie als je gewoon op zoek bent naar een kookpotje maar het systeem op zich lijkt me wel iets.

Iemand hier ervaring mee of die een goede website weet om het eens deftig te bekijken, op iedere website vind ik verschillende getallen op het gebied van gewicht, prijs en nog nergens eigenlijk de afmetingen van de kookpot gevonden. Sommige websites zijn nogal vaag of ze nu enkel de kookpot of ook de brander verkopen.

Ik hoor het graag of dit systeem echt de moeite is voor zijn prijs. Meest direct nadeel dat ik hier aantref is dat je er al niet mee op open vuur kan koken, maar goed, is nu geen ramp als het echt zo goed werkt als beweert word.

Alvast bedankt

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgende bespreking vind ik wel ruim van opzet.

Niet echt een brander voor als je ooit echte wintertochten gaat ondernemen waar de temperatuur flink zakt. Snel maar zwaar in zijn geheel. Qua verbruik zal het niet zoveel verschil maken of je alles in een keer kookt dan wel in twee porties; daar moet je het volgens mij niet voor doen.

Ik zit met hetzelfde gevoel als bij je tentvraag.

Waarom een kookstel aanschaffen voor vier personen terwijl je zou willen besparen op gewicht? Vorm voor het koken duo’s.

los daarvan, als je toch een reactor zou willen kopen zou ik voor een kleinere pot gaan. Hij is alleen bedoeld voor het maken van kokend water heb ik begrepen. Groep twee zal heus wel die paar minuten kunnen wachten op hun portie en tegelijk heb je een brander die je ook kan gebruiken wanneer je alleen of met twee rondtrekt.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik sluit me bij het standpunt van Ivo aan. Als het enkel over waterkoken gaat dan volstaat een pot voor 2 personen ook. Niet alleen is die grote pot duur en zwaar, hij is ook nog eens heel onhandig weg te stoppen in de rugzak.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik kon er nog eenmaal op terug.

Het valt wat buiten de vraag van Kris want misschien wil hij helemaal niet gaan winter kamperen maar het stoort mij toch wat dat ze de brander eigenschappen geven die hij niet heeft. https://www.msrgear.com/ie/stoves/reactor-stove-systems-1

Wat ze er ook van zeggen, dit is eigenlijk geen brander voor in de diepe kou (zie waar ze focussen op het smelten van sneeuw). Als je geen maatregelen neemt om de gasbus op te warmen (voor en tijdens het koken) dan zal het gedaan zijn met koken nog voor de bus leeg is. Hij zal niet beter presteren dan de pocket rocket. Hun windpro is dat wel.

https://backpackinglight.com/forums/topic/evaporative-heat-loss-in-upright-canisters-part-4-bombshell/

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

@Ivo,
    Welk product raad je dan zelf aan bij lagere temperaturen?

(ik vind het Engels artikel wat te technisch voor mij)

ivovm
    Sleutelbeheerder

Heb je het over de soort brandstof of de brander?

Benzine branders ed zijn toepasbaar in de meest extreme omstandigheden qua temperatuur omdat je daar met de pomp voor druk zorgt. Bij gasbranders heeft het te maken met het kookpunt van het (vloeibaar)gas.

Het is de damp die vrijkomt die wordt aangestoken. bv Water kookt volop bij 100°C maar ook bij lagere temperatuur zie je al damp opstijgen uit de vloeistof. Bij lagere luchtdruk (of wanneer je hoger klimt) begint het water wat sneller te koken (en produceer je meer gas). Zo is het ook voor butaan, iso-butaan en propaan. Die koken respectievelijk bij -0,5°C    -12°C   -42°C   Het komt erop neer volgens het artikel dat je de hoeveelheid butaan moet proberen te vermijden of zo laag mogelijk houden wanneer je naar de kou gaat omdat wanneer je niets doet de meest vluchtige brandstoffen eerst worden aangesproken tot er uiteindelijk alleen maar butaan overblijft. Dat is te merken aan het feit dat het langer duurt eer het water aan de kook geraakt doordat er minder en minder brandstof/gas beschikbaar wordt tot de vlam uiteindelijk dooft. Vandaar dat er tal van trucs zijn om de gasbus op temperatuur te houden (door hem met zijn voeten in vloeibaar water te zetten of een deel van de warmte van de brander naar onder af te voeren  https://backpackinglight.com/wp-content/uploads/bpfed/Stove-mod-01_edited-1.jpg

Heb je het over de branders: de benzinebranders zijn al ter sprake gekomen. Voor gasbranders kan je zoeken op “inverted canister stoves”. Dan kan je het gasbusje omdraaien en wordt langs beneden vloeibare brandstof aangevoerd. De brandstofleiding loopt in dat geval door de vlam. Een van de nadelen is dat, wanneer er vuil in de gasbus zit, de kans bestaat dat de sproeier verstopt geraakt. Dat heb je niet met een staande brander.Zelf heb ik gekozen voor een brandertje met een relatief kleine kop, (kovea spider) omdat ik meestal een kleiner kookpotje heb. Ik had eerst gekeken naar een windpro van MSR (krijgt goede cijfers) maar de vlambasis was me wat te breed. Daar zijn wel meer goede merken te vinden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.