HOME FORUM Wandelgebieden Montenegro

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Dag iedereen,

Ik plan deze zomer in juli Montenegro te gaan verkennen. Aangezien het hoogseizoen is en het daardoor aan de kustlijn wel eens druk zou kunnen zijn, ben ik eerder geneigd de ongerepte natuur te gaan opzoeken in de bergen. Iemand met ervaring die suggesties heeft? Een ander vraagje: is wildkamperen in praktijk toegelaten in Montenegro? Alvast bedankt!

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Ik ben afgelopen september oa in de bergen van Montenegro gaan wandelen. Ik kan het sterk aanraden. Ik heb de White Trail van de Via Dinarica gevolgd van in B-H, helemaal Montenegro door tot in Albanië. Als je daar wil gaan wandelen is de Via Dinarica een mooie leidraad als je van een beetje avontuur houd: geen goed gemarkeerde route, de paden zijn niet altijd super duidelijk (maar vaak wel), maar met de hulp van een gps en een gezonde dosis bergervaring is het goed te doen. Op de website vind je veel info, gpx-files enzo.

Je kan je ook houden aan de drie NP in de bergen: Durmitor, Biogradska Gora en Komovi. Daar is het duidelijker wandelen, maar zul je ook meer wandelaars tegen komen in de zomer. Eens daarbuiten kom je naast herders nauwelijks iemand tegen.

Als je voldoende tijd hebt is het aan te raden om het Prokletije gebergte net over de grens in Albanië mee te pikken (dan heb je wel border permits nodig) en het Sutjestka NP net over de grens in Bosnië (daar zijn wel een aantal mijnenvelden, maar die zijn op de website en het terrein goed aangeduid, het is maar dat je het weet).

Kauw
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Danku Roos voor de tips. We zouden waarschijnlijk beginnen in Durmitor Nationaal park. Heb er al wat opzoekwerk over gedaan en lijkt me erg de moeite. Ik las dat het toerisme beperkt was door de beperkte gemarkeerde wandelpaden daar (is het zo?). Is het mogelijk om wild te kamperen in Durmitor?

Roos Muylaert
    Deelnemer

Waarschijnlijk valt het aantal toeristen wel mee in Durmitor in de zomer, zeker in vergelijking met de kust. Bij mij was het omgekeerd. Ik kwam van de bergen elders waar ik geen wandelaars tegen kwam en dan viel het me op dat er in Durmitor wel andere wandelaars waren, maar ook niet veel, behalve aan dat grote meer, black lake als ik me niet vergis (daar komen de bussen toeristen toegestroomd om een foto te maken).

Ik heb wild gebivakkeerd in Montenegro en nooit problemen ondervonden. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Het is mogelijk om wild te kamperen in Montenegro maar in Durmitor is het alleszins verboden. We hebben het al gedaan in juni maar toen was het nog erg rustig en waren niet alle berghutten al open. In juli is de pakkans reëel omdat het al wat drukker is.

Roos Muylaert
    Deelnemer

@Debbie: Ik zou mij daar toch niet te veel van aantrekken. Het mag dan officieel verboden zijn, als je heel discreet bivakkeert, geen vuur maakt en vooral geen afval achter laat doe je het beter dan de Durmitor mountain rangers zelf. Ik was met een mountain ranger aan de Skrka hut en ik stond versteld van het stort dat zich achter de hut bevond waar ook hij zonder verpinken zijn afval bovenop kegelde. Ik begrijp dat ze in de balkan niet dezelfde budgetten hebben als in de ‘klassieke alpen’ om alles clean en tidy te houden. Ik zou wel bij de hut of een mountain ranger passeren om de ‘Durmitor NP’ permit te betalen en en passant te vragen of het ok is om discreet te bivakkeren. Misschien kan dit alles niet en heb ik gewoon te veel vertrouwen in de redelijkheid van mountain rangers 🙂

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.