HOME FORUM Materiaal en techniek Middeltjes tegen muggen en midges

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Welke middelen gebruiken jullie tegen muggen en midges? Afgelopen week heb ik de Escapardenne Eisleck trail gelopen en ik sta vandaag nog steeds vol van de muggenbeten. Zijn er mensen met ervaring met Skin so Soft bug guard of andere insmeermiddeltjes die liefst niet schadelijk zijn (dus geen DEET toestanden)?

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

In het verleden in Schotland ‘Shoo!’ gebruikt, dit lokaal gekocht daar.
    Omdat dit middel goed werkte en geen DEET bevat dit jaren later opnieuw willen kopen vanuit NL maar het leek niet meer verkrijgbaar.

Hierna uitgekomen op het DEET vrije ‘Mosi-guard’ en het veelvuldig moeten gebruiken in West-Groenland. De muggen lijken erdoor op een kleine afstand van je huid te blijven. Hierdoor lijk je minder te worden gestoken dan zonder het middel.

Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Wat bedoel je met niet schadelijk?
    Producten op basis van DEET kunnen bepaalde materialen aantasten, en zijn in die zin schadelijk. DEET is echter één van de meest effectieve insect afwerende middelen en als je de voorschriften volgt is het niet schadelijk voor de gezondheid. DEET wordt dan ook in de internationale literatuur als standaard behandeling voorgesteld bij de preventie van malaria, tegen tekenencefalitis, dengue, chikungunya, enz, … (zie bijvoorbeeld ook de richtlijnen van het Instituut voor Tropische geneeskunde).
    In tegenstelling tot vele andere middeltjes is DEET ook al grondig onderzocht op eventuele schadelijke bijwerkingen.
    De meeste van de producten van Skin So Soft Bug Guard zijn gebaseerd op IR3535. Waarom denk je dat dit minder schadelijk zou zijn dan DEET? Het wordt ook opgenomen door de huid en het kan ook bepaalde materialen aantasten.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Afgelopen juni in het Lake district een horror nacht gehad door de aanwezigheid van vele midges. Twee dagen later in een dorpje Avon- spray gekocht, volgens de mensen daar zou het moeten helpen. De verdere tocht niet veel last meer gehad van midges, maar ik had ook wel een wijze les geleerd in het kiezen van een bivakplek ( en het weer was verandert, kouder ’s nachts), dus of dat komt door de Avon spray kan ik niet zeggen. Ik ga in iedergeval niet meer zonder klamboe of binnentent naar muggengebied. En hoofdnetje gaat altijd mee (wanneer niet op mijn hoofd, gebruik ik het als opbergzak voor eten).

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Interessante topic aangezien wij ook altijd naar de muggenlanden gaan. Ik heb een aantal jaar geleden in een hut eens een middeltje gekocht op aanraden van de huttenwaard. Het zou beter helpen dan DEET maar we werden evenveel gestoken.

Ik hoop dat er dit jaar in September wat minder muggen gaan zijn. Ik heb gehoord dat de muggen dan al verdwenen zijn in Noorwegen. Iemand ervaring mee?

Jurgen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Ik vind deze vrij goed http://www.asadventure.com/benl/care-plus-insectenwering-anti-insect-natural-stick-35percent-50ml-2641c20002?id_colour=5806
    Ik was de 2 laatste weken van juni in Grafenwöhr en door de overvloedige regen en daaropvolgende hitte waren er enorm veel muggen. Ik ben maar een paar keer gebeten door muggen, 1 keer door een teek en 1 keer door iets dat door mijn handschoen heeft gestoken. Mijn collega’s daarentegen.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Heeft niks met de muggen te maken, maar hoe was de trail?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Bedankt voor de input tot zover. Veel natuurlijke middeltjes zijn gebaseerd op een extract van olie van citroen eucalyptus, waaruit ook het vernoemde Mosi-Guard en het natuurlijke Care-plus middel. Al goed om te lezen dat het een effect heeft. Iemand die ook ervaring heeft met middeltjes gebaseerd op Picaridin of Pyrethrin?
    Saskia, ik vermoed dat jou Avon-spray de Skin so Soft bug guard was? Avon is immers de producent ervan.

Het feit dat ik niet van DEET hou is omdat ik, net als vele andere mensen, het niet aangenaam vind op de huid, het een onaangename chemische geur heeft en daarnaast het ook nog eens mijn horlogebandje opvreet als ik niet oppas en sommige kledingstukken aantast. Ik blijf dus liever van DEET af zolang ik niet in gebieden zou zitten als de tropen waar een insectenbeet heel wat ernstigere gevolgen kan hebben.

Ik hoop dat er dit jaar in September wat minder muggen gaan zijn. Ik heb gehoord dat de muggen dan al verdwenen zijn in Noorwegen. Iemand ervaring mee?

Kasper, lees deze draad eens door.

Heeft niks met de muggen te maken, maar hoe was de trail?

Mooiste stuk vond ik tussen Houffalize en Troisvierges (over het algemeen veel interessanter dan de verbinding die GR57 hier maakt). Het ongelukkige van de trail is dat het te sterk samen loopt met GR57 en deze twee routes nu altijd met elkaar zullen vergeleken worden. Langs de andere kant kan je er je voordeel mee doen door regelmatig te switchen tussen de twee en de stukken te nemen die je zelf het interessantst vindt.

Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Dzjow,
    Er zijn in de medische literatuur verschillende studies terug te vinden die aantonen dat zowel Citriodiol (het actieve bestanddeel in het product van Mosi-guard en in het product waar Jurgen naar verwijst) als Picaridin werkzaam zijn bij verschillende insectensoorten en kunnen gebruikt worden als alternatief voor DEET. Zowel Citriodiol als Picaridin tasten materialen niet aan. Picaridin is ook reukloos (de geur van Citriodiol ken ik niet).

Zijn er ook toepassingen als insecten-werend middel dat op de huid moet worden aangebracht van producten op basis van Pyrethrin? Gebruik men het niet eerder voor het impregneren van kledij, schoenen, muskietennetten en dergelijke?

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Begin augustus in Zweeds Lapland geweest. Muggen vielen wel mee, al leek ik in gebieden met meer muggen wel target, terwijl mijn vriendin relatief ongemoeid bleef… 🙂

Deet hielp, herken het onaangename gevoel op de huid maar heb het er voor over.

Eenmaal waren we wat langer in een moerasachtig gebied waar we even moesten stoppen. Ik werd belaagd door Midges. Ik had een nieuw geimpregneerd craighopper tropenhemd bij me, welke ik aantrok en wat deet in gezicht, de handen en op geslipperde voeten wreef. Dit werkte erg goed, heb er uiteindelijk zelfs op m’n gemakje een zak voer naar binnen gewerkt.

Geen idee hoe zo’n hemd het doet na een paar keer gewassen te zijn, maar het was nu een stuk prettiger dan van top tot teen in Deet.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Wij hebben het natuurlijk middel van Care Plus eens uitgeprobeerd. Enkele keren waren de muggen toch tamelijk aanwezig. En we hadden het middel toch bij dus waarom niet eens uitproberen. Normaal wordt ik iets minnder rap gestoken dan charlotte. Dus de proef op de som Charlotte smeert haar in met het product. En wordt geen enkele keer gestoken ze kwamen zelfs niet in de buurt. Ik had een korte broek aan mijn benen staan vol muggenbeten. Deze heb ik op een klein uurtje opgelopen. Daarna ben ik waar nodig het spul ook maar gaan gebruiken.

Ik moet wel zeggen het spul stinkt even fel als Deet.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.