HOME FORUM Wandelgebieden Met het openbaar vervoer naar Chamonix?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Op 1 augustus vertrek ik met het openbaar vervoer naar Chamonix om van daaruit in twee weken naar Andermatt (Zwitserland) te trekken.

Het vliegtuig is (helaas) geen optie.

Om 10u30 kan ik in met de TGV in Lyon zijn, maar van daaruit wordt het minder gemakkelijk. De site van de SNCF maakt gewag van een busrit & een overstap op een trein, om tenslotte om 17u50 in Chamonix te zijn.

Zijn er betere of gemakkelijkere manieren om vanuit Brussel in Chamonix te raken? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt voor de hulp!

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Als ik de zoekopdracht Parijs – Chamonix intyp op de site van SNCF, is er nooit een overstap in Lyon.
    De route gaat als volgt: van Paris Gare de Lyon, waarschijnlijk over Lyon Part Dieu, dan overstappen in Bellegarde of Annecy, en nog eens in Saint Gervais les Bains. Op sommige (late) uren kan het stuk Bellegarde – Chamonix inderdaad een bus van de SNCF zijn in plaats van een trein.

Ik vrees dat je dus al de snelste route hebt. Debbie heeft dit traject al gedaan met het openbaar vervoer, misschien kan ze je meer vertellen.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Tiens, ik heb ooit (2004) de trein genomen van Chamonix naar Lyon; van Lyon naar Marne la Vallée en zo naar Brussel-Midi. De tijden veranderen.

Arvid
    Deelnemer

Inderdaad, tijden veranderen. Gewone internationale en interregionale treinen worden afgeschaft ten voordele van de hogesnelheidslijnen. Zo hoorde ik gisteren dat de trein Brussel – Luxemburg – Strassbourg – Basel niet langer bestaat. Dus geen rechtstreekse goedkope verbinding naar de Vogezen meer…

Woubeir
    Deelnemer

Pas op, Lyon – MlV en MlV – Brussel was toen ook al via TGV/Thalys, maar je had toen tenminste nog de boemel Chamonix – Lyon.

Woubeir
    Deelnemer

Op http://www.ter.sncf.com/rhone-alpes kan ik nochtans vinden dat er een trein is van Lyon – Part Dieu naar Saint Gervais les Bains – Le Fayet en van daar een trein via oa. Chamonix richting Vallorcine of zelfs Martigny.

Arvid
    Deelnemer

Ja, je hebt gelijk, de voorlaatste trein van de dag is enkel overstappen in Saint-Gervais; de laatste trein is enkel overstappen in Bellegarde. Reistraject blijft toch hetzelfde hoor.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ik ben met een directe busverbinding van Amsterdam naar Chamonix gereisd met Eurolines. Deze bus stopte ook in Brussel, rond 20:00 geloof ik. De volgende ochtend ben je in Chamonix, en als je op tijd boekt kun je voor erg gunstig tarief reizen (ik betaalde 50 euro voor een retour). Misschien een optie?

Arne L.
    Deelnemer

Op http://www.ter.sncf.com/rhone-alpes kan ik nochtans vinden dat er een trein is van Lyon – Part Dieu naar Saint Gervais les Bains – Le Fayet en van daar een trein via oa. Chamonix richting Vallorcine of zelfs Martigny.

Waarvoor dank Woubeir, helaas (klinkt ongelofelijk) rijdt er per dag slechts één trein vanuit Lyon naar Saint-Gervais-les-Bains. En dan zou ik 8 uur moeten wachten in Lyon, om dan pas rond 21u aan te komen in Chamonix.

Achja. Dan wordt het de bus nemen in Lyon.

Woubeir
    Deelnemer

Maar  1 trein ? Ik tel er een tiental.

Arne L.
    Deelnemer

Ik ben met een directe busverbinding van Amsterdam naar Chamonix gereisd met Eurolines. Deze bus stopte ook in Brussel, rond 20:00 geloof ik. De volgende ochtend ben je in Chamonix, en als je op tijd boekt kun je voor erg gunstig tarief reizen (ik betaalde 50 euro voor een retour). Misschien een optie?

Is inderdaad interessant, bedankt! Belachelijk lang op de bus, maar goed 🙂 is uiteindelijk een stuk makkelijker dan 4 overstappen te moeten doen.

Woubeir
    Deelnemer

Goh, dat is nog maar de vraag. Ik moet er niet aan denken om zolang op een bus gepropt te zitten. En de overstappen waren zo zwaar niet.

Arne L.
    Deelnemer

Maar 1 trein ? Ik tel er een tiental.

Inderdaad. De reguliere SNCF site en de site van SNCF Rhône-Alpes lopen precies niet helemaal gelijk.

Goh, dat is nog maar de vraag. Ik moet er niet aan denken om zolang op een bus gepropt te zitten. En de overstappen waren zo zwaar niet.

Plots een zee aan mogelijkheden, dank aan iedereen!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Midden een zee van mogelijkheden……

Ik gebruik bij het zoekwerk geregeld volgende sites.

Bij het zoeken op die laatste kan je maar 3 maand in de toekomst

https://www.bahn.de/p/view/index.shtml

http://be.voyages-sncf.com/nl/

Woubeir
    Deelnemer

@Arne

Trouwens, Andermatt, Andermatt… Van wat moet ik dat nu weer kennen, want het klinkt vertrouwd, maar van wat nu meer ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.