8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Dag iedereen

Op het internet is vanalles te lezen over kledij, en vooral kousen, van merinowol. Zelf heb ik snel koude en zweterige voeten waardoor ik echt op zoek ben naar goede kousen voor mijn eerste trektocht deze zomer. Op veel websites wordt merino-wol aangeraden, maar de percentages aan merino wol verschillen hierin.

Is er ergens een minimum percentage aan merino wol waar je op moet letten om goede kousen te hebben? En zijn er bepaalde andere stofsoorten die er niet in verwerkt mogen worden (zoals katoen)?

Groetjes

Gemma

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Hallo Gemma,

ik heb zelf goede ervaringen met Woolpower 200 sokken die ik ook in het koude seizoen voor hardlopen gebruik. Er zijn ook Woolpower 400 kousen  maar die zijn echt dik. Het voordeel van dit mengweefsel is dat het oersterk is en dat het vocht snel afgeeft. Als je onderweg echt te warme voeten krijgt, wissel je even van sokken en hangt de natte aan de rugzak. Vaak zijn ze dan binnen een uur al helemaal droog.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Laten we eerlijk zijn: een merk of model dat er boven uitsteekt en voor iedereen beter is, bestaat niet. Heb hier thuis kousen van Bridgedale, Smartwool, X-socks, Inov-8 en Thorlo en er is geen één die er significant boven uitsteekt en allen functioneren ze min of meer zoals gehoopt.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Gemma,

Ik heb nog nooit merinowollen sokken gedragen om te gaan wandelen, enkel al in mijn bivakzak in de winter. Dus een must is het niet noodzakelijk. Ik ben wel tevreden van X-Socks Trekking Silver, ze zijn duur maar gaan lang mee en zitten me goed. In de winter draag ik Bridgedale Summit, daarin zit wel wol in verwerkt (maar geen merinowol).

Maar bon, van Decathlonsokken ben ik ook tevreden, die draag ik mijn trailrunners als ik in België of omstreken ga stappen. De pasvorm van schoenen is veel belangrijker voor het vermijden van blaren dan een paar sokken.

Groeten,

Debbie

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik vind bridgedale sokken prettig om dragen. Er staat een soort schaal op de verpakking, dat maakt het wat gemakkelijker om in het overaanbod te gaan selecteren

https://www.vividcreative.com/wp-content/uploads/2016/10/v10180_Bridgedale_3.jpg

Als het over de voeten gaat zit het probleem soms elders en bieden sokken ook geen oplossing. Klassiek zijn oververhitte voeten in een gtx schoen of koude voeten omdat je te weinig isolatie draagt op het lichaam, de schoenen te vast geveterd..

Gemma
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Ik heb nu twee paar nieuwe sokken gekocht, een warm paar van Bridgedale voor ’s avonds en een paar met wol dat ik eens ga uitproberen tijdens een wandeling binnenkort

Bedankt voor de tips!

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Heb zelf ook altijd bridgedale, eigenlijk omdat ik een paar jaar geleden een eerste paar kocht en er tevreden over ben. Nog niets anders geprobeerd. Dus uitproberen lijkt me inderdaad een goed referentiepunt.

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Zelf ben ik na jaren proberen vorig jaar uitgekomen bij de X-socks trekking summer. Ook qua prijs vallen deze nog goed mee: +/- €25/paar.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.