HOME FORUM Materiaal en techniek Meindl – X-SO 70 MID GTX

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Meindl – X-SO 70 MID GTX. Pas op met deze schoen !! Heb deze een paar maand terug aangeschaft en het blijkt een grote miskoop te zijn . De eerste indrukken waren fantastisch , licht ,comfy , perfect waterdicht ,loopt als een sloefke ,kortweg zalig . De ellende begon na een tocht door de duinen ,er was iets mis maar ik kon het niet thuisbrengen ,ik kreeg last van blaren en het comfygrvoel was compleet weg . Na nadere inspectie bleek dat er zich zand opgehoopt had tussen de gorrtex binnensok en de bovenkant van de zool . Waarschijnlijk een productiefout dacht ik dus terug naar de shop . De zaakvoerder begreep mijn probleem en stuurde de schoenen naar de hoofdzetel voor nazicht .Het verdict aldaar was dat ik de schoenen verkeerd gebruikte en dat ze niet geschikt waren om in stof of zand te wandelen . …????… ik redelijk verbouwereerd dus , wat moet je met een offroadschoen als je op het asfalt moet blijven . Dus opnieuw in mijn pen gekropen en met de steun van de zaakvoerder besliste de hoofdzetel mijn schoenen door te sturen naar Meindl . Ik kreeg ze 14 dagen later terug met de melding dat er geen productiefouten teruggevonden waren en dat ik de schoenen onoordeelkundig gebruikt zou hebben ,lol . Als tegemoedkoming gaf de keten mij wel 10% korting op mijn volgende wandelschoenen , hilarisch toch ? We zijn nu een paar maanden verder en ik ben net terug van een tochtje door de ardennen waar ik wat regenvlagen over me heen heb gekregen en nu blijken ze al zo lek als een vergiet te zijn ook , 4 dagen met natte voeten rondgelopen dus ,echt balen dus . Dus mensen , laat u aub niet vangen door het pascomfort van deze gedrochten ,ze zijn de 210 € absoluut niet waard .

foto van Rikken Verslype.
    </div>
    </div>
    </div>
    </div>

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Goede lichtgewicht schoenen zijn de hogere Salomon en de nieuwste (!) Merrell – beiden goedkoper. Mat name de Salomon heeft echter een vrij smalle pasvorm.
    Steviger en bredere all-round schoenen – geschikt voor de bergen en voor alle serieus wandelwerk zijn de Lowa’s.
    Met de Renegade heb ik in alle opzichten (terreinen, omstandigheden) positieve ervaringen, en voor 159 euro op deze site een koopje! http://www.bigtree.nl/lowa-renegade-gtx-mid-wandelschoenen-zwart-grijs-fid-54383.html
    Mijn oude (nog steeds niet versleten, maar te zware) Meindls komen de kast niet meer uit.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Bedankt voor het delen van je ervaring.

Als ik de schoen bekijk kan ik mij voorstellen dat dit soort buitenbekleding van de schoen problemen geeft op langere termijn en verkeerde materialen zijn gebruikt wanneer je op zanderige ondergrond loopt. Lopend over keien en rots zal je geen problemen ondervinden. Iedereen die met trailrunners loopt waar mesh in verwerkt zit weet dat hij tegen het eind van de dag met vuil voeten loopt. Hier kan dat vuil niet weg en hoopt zich op tussen de buitenkant en de gtx sok. Die korrels zijn ook erg sletig voor het gtx membraan. De ontwerper van deze schoen heeft volgens mij niet goed nagedacht toen hij achter zijn tekentafel zat en heeft misschien ook maar weinig eigen ervaring toen hij zijn concept zat uit te denken. Ik denk dat de fabrikant gelijk heeft met zijn uitleg maar dan had hij dat veel duidelijker moeten vermelden wat de beperkingen zijn van deze schoenen. Voor hetzelfde geld is hun euro pas gevallen toen de schoenen in produktie zaten en de testers enkel over rotsen hebben zitten lopen en dit potentieel probleem over het hoofd is gezien. Ken je niemand van een consumentenorganisatie die er zich in vast wil bijten om dit hiaat aan te klagen?

Rikken
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

@ Frank ,bedankt voor je insteek , ik zal de voorgestelde schoenen zeker eens nader bekijken .

@Ivo , ik deel uw mening wat een oorzaak zou kunnen zijn . Ik vind het echter wel niet kunnen voor een firma als Meindl dat ze dit probleem waarschijnlijk maar oppervlakkig bekeken hebben en het ook niet erkennen . Ik heb deze thread ook op FB geplaatst en daar was iemand met identiek hetzelfde probleem met die schoen . Er zullen er dus ongetwijfeld nog meer zijn . Ik zocht geen compensatie voor het gebrek ,enkel een oplossing ,want zoals ik al vermeldde , het is qua pasvorm en loopcomfort een droom van een schoen .

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Schoenen: altijd een moeilijke discussie.

Zelf ben ik één van de die met trailrunners waarvan de bovenkant in mesh is en inderdaad komen daar hopen zand in als ik over het strand, in de duinen, etc … wandel.

Toch nog ook maar eens vermelden dat je voeten daar inderdaad in nat worden, maar met de juiste schoenen zijn mijn voeten op maximaal een half uur terug droog en sowieso zijn natte voeten in zo’n schoenen zelf bijna (en soms kan die bijna gewoon weg) aangenaam. Voor mij dan ook nooit meer waterdichte schoenen.

FrankB
    Deelnemer

Ik heb met veel plezier met trailrunners (halfhoog model) een berghuttentocht in de Pyreneeën gedaan en vond het toen een verademing vergeleken met de zware Meindls.
    Omdat ze zo lekker lopen, ging ik ze ook hier intensief gebruiken (met lange wandelingen van 40 km), later in de Alpen op zuigende modderpaden en in de regen. Nog steeds tevreden… de toen opkomende pijntjes weet ik aan de zwaarte van de circuits. Die werden echter chronische voetproblemen, die ik tevoren niet had.

Nu ik al bijna 1 jaar op de Renegade loop, zijn de klachten bijna helemaal verdwenen. In de Kaukasus nergens last van gehad. Een mooi compromis russen een lichte trailrunner en een zware bergschoen, die ik ook hier vaak ‘gewoon’ met veel plezier draag en ik nog steeds geen trailrunner kan verdragen, de klachten dan terugkomen.
    Ook merk ik toch wel een verschil in ondersteuning bij het klimmen/ dalen met zware bepakking (mijn voet lijkt minder zwaar belast te worden, en ik kreeg ook geen problemen met mijn linkerknie, die ik in de Alpen wel kreeg na een aantal dagen – terwijl de omstandigheden nu zwaarder waren).
    En wat waterdichtheid betreft: ik ben er blij mee…. wil geen natte voeten… en deze schoenen ademen toch redelijk goed. Maar ook mijn halfhoge trailrunners zijn redelijk waterdicht – bij heftige urenlange regenval wordt bijna alles uiteindelijk nat… maar ik kan niet zeggen dat ik er vaak natte voeten in gehad heb – bij vele natte tochten. En er komt minder zand in dan in mijn Renegade’s, die van boven minder nauw aansluiten…
    Halfhoge trailrunners zijn in mijn ogen veruit te prefereren boven lage….
    De perfectste schoenen die mijn zoon ooit gehad heeft zijn deze: http://www.merrell.com/NL/nl_NL/moab-fst-gore-tex/26534M.html?dwvar_26534M_color=J15907#cgid=mens-featured-new-arrivals&prefn1=itemStyle&prefv1=Wandelschoenen&start=1

Woubeir
    Deelnemer

@FrankB

misschien zit ik er volledig naast, maar misschien heb je met je trailrunners direct iets te zwaar gedaan. Bij die zware bergbotinnen worden de voetspieren namelijk zo ingepakt dat ze gescheiden zijn van de omgeving en vrij weinig werk moeten doen. Bij trailrunners moeten die een heel pak meer werken en als je direct te veel vraagt, kan je best blessures krijgen. Die voetspieren moeten eerst getraind worden voor dat werk.

FrankB
    Deelnemer

Zou goed kunnen… in de Alpen maakten we meteen al erg lange zware steile tochten onder omstandigheden waar ik te weinig conditioneel op voorbereid was… veel ‘plat’ lopen op normale paden is toch iets anders… maar ook de ‘grip’ bij het afdalen op slipperige hellingen was minder…. waardoor ik mijn voeten vaak schuin zette (ik liep zonder stokken en met bagage)…. en mijn linker-linker knieband waarschijnlijk overbelast raakte.

Woubeir
    Deelnemer

@FrankB

net om dat te proberen tegen te gaan, heb ik hier eerst eenvoudige dagwandelingen gemaakt,  dan lastigere, dan korte meerdaagse tochten hier of net over de grens en dan het gewaagd om langere tochten in de bergen te doen.

Grip: tja, iedere trailrunner is anders. Hangt af van het profiel op de zool en vooral van het gebruikte rubber. Bij mijn één paar kon ik zelfs op doornatte afhellende rotsen gaan staan en nog had ik een goede grip.

FrankB
    Deelnemer

Het profiel was iid al minder geworden (wat ook een bezwaar is bij deze trailrunners, waarvan de zool toch minder slijtvast is dan die van de Renegade – die bovendien verzoold kan worden hier in de bergsportwinkel… dus je bent duurder uit)….
    al viel me dat snellere wegslippen al meteen op in bepaalde omstandigheden zoals los zand/grind en sneeuw (niet zozeer natte rotsen).
    Maar zoals al aangegeven, was ik er na die Pyreneeën helemaal weg van vergeleken met mijn Meindl’s… en overtuigd geraakt van trailrunners.
    Nu ik ze met de Renegade vergelijk springt die er toch het meest positieve uit voor het moeilijke werk. En al wegen ze wel 500 gram meer ondervind ik een hoger loopcomfort en draag ik ze vaak… (al wandel ik de laatste weken vooral op geweldig ondersteunende sandalen van de Lidl 😉

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.