HOME FORUM Materiaal en techniek meindl island pro mfs te zwaar?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hola,

Ik ga over een maand het pieterpad in zn geheel lopen. Nu ben ik opzoek naar goede stevige wandelschoenen (ik heb best wel platvoeten, en goede steun is belangrijk).

Ik dacht aan: de meindl island pro mfs.

Ik weet dat deze schoen eigenlijk voor een wat meer geaccidenteerd terrein is. Maar ik wil dat in de toekomst ook wel gaan doen. Echter vroeg ik me af, is deze schoen ook wel geschikt voor het lopen in nederland? Of moet ik dit absoluut niet doen?

Alvast bedankt 🙂

Flemke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Ik heb deze zelf in bezit en inderdaad, behoren aan de zware kant (mede omdat ze hoger zijn dan de typische A/B) wandelschoen. Een paar weegt toch rond de 1.7 kg wat stevig is! Ik gebruik deze voornamelijk in het hooggebergte met een zware rugzak. Dan geven ze, zoals je aangeeft, zeer veel enkelsteun + meer stabiliteit dan de typische A/B schoen. Ook losse stenen in kalksteengebergten verteren vlotter. Ikzelf wandel er ook af en toe in België mee en op zich is daar niks mis mee.

– Als je gaat voor kwaliteit en voor duurzaamheid en je bent van plan om in de toekomst in het hooggebergte te gaan wandelen dan is dit zeker het overwegen waard

– Enkel in de ‘laaglanden’ is dit wat overkill en denk ik dat er betere alternatieven bestaan die minder zwaar zijn.

loopaap
    Deelnemer

Bedankt voor je reactie 🙂

Ik dacht zelf ook al zo iets. Ik kan echter van en vriend een nieuw paar  tegen en zachtprijsje overnemen. Maar als ik je goed begrijp kan je de schoenen ook gewoon op vlak terrein gebruiken, ook is het dan fysiek wat zwaarder.  Ook gewoon 8 uur per dag? Of is dat slopend voor je fysiek? (ik denk aan lopen op ski schoenen 😛 :P)

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik ken het pieterpad niet (ben Belg), maar ik stel mij de wandelwegen in de lage landen sowieso voor als minstens 50% asfalt of kiezelweg, en zou dan zelf liefst opteren voor een eenvoudige hardloopschoen. Die zijn daarvoor gemaakt.

RobinR
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Ik heb in het begin dezelfde mentaliteit als jou gehad en heb dus als eerste schoen een B/C gekocht.

Ondertussen heb ik hier spijt van omdat het toch wat te grote kloefers zijn voor een snelle wandeling of een simpele dagwandeling. Bijgevolg heb ik een lage A klasse schoen bijgekocht hiervoor.

Persoonlijk zou ik dus een schoen kopen die aan je huidige eisen voldoen. Als je later het hooggebergte gaat opzoeken dan kan je nog altijd een paar bij kopen.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Het probleem met schoenen van de klasse Meindl Island, Lowa Tibet enz. is dat ze niet alleen te zwaar zijn voor de gewone weg  of pad en zo je tocht fysiek veel zwaarder maken, maar ook te stijf zijn en te weinig demping voor dat soort activiteit hebben. Wanneer je dan ook nog een mooie afrollende voetbeweging gaat maken dan ligt hielspoor al op de loer.

Dan kijk je liever naar schoenen als Inov-8, La Sportiva en Salomon (daarvan alleen de lage modellen ), natuurlijk afhankelijk van leest en pasvorm. Daarbij heb je op het terrein meestal veel minder demping nodig dan op de weg.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik heb de dodentocht, 100km vlak, proberen te lopen met bergschoenen klasse C. Dat was de foute beslissing en ik heb moeten opgeven.
    Het jaar nadien heb ik die dodentocht uitgelopen op klasse A wandelschoenen, Meindl Caracas GTX. En bij zeer warm weer zou ik zelfs mijn teva’s overwegen. Maar dan moet ik oppassen dat ik mijn tenen nergens tegen stoot.
    Moraal van het verhaal: van de moment dat het vlak wandelen is zijn lage schoenen met fatsoenlijke grip-zool, vibram etc., goed genoeg. Deze hebben het voordeel van vooral licht te zijn.

Die klasse A wandelschoenen dubbelen ook als dagdagelijkse schoenen. Dus voor mij is het geen extra paar.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ben zelf ook in het bezit van een B/C schoen. Voor vlak terrein, en zeker op asfalt of gewone weg, doe ik deze schoenen niet aan. Ze zijn te stijf en te hard voor vlak/normaal terrein. Dat vind ik althans. In IJsland heb ik prima op deze schoenen gelopen, maar het terrein was daar ook naar.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het pieterpad op A schoenen of trailrunners te doen.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Inderdaad lage schoenen (en ik verkies zelfs niet waterdicht).

En mits genoeg gewenning en voetspieropbouw zou je die misschien zelfs in bergachtig gebied kunnen gebruiken en mogelijk zelf met zware rugzak.

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Ik heb de volgende ervaring. Begonnen met wandelen en dacht daar horen “echte” wandelschoenen bij! Dus een paar leren Meindels gekocht. Dat was dus de slechtste aankoop (voor mij persoonlijk) ooit. Heb er wel wat lange wandelingen op gemaakt zowel in Nederland als Vercors. Maar ik had wel continu aan het eind zeer pijnlijke voeten en het was soms echt doorbijten. Kwam er op een gegeven moment achter dat ik nog een paar zeer lichte wandelschoenen had liggen (type trailrunner). Ik heb deze gelijk geprobeerd wat een feest!! Het was net of ik op een paar sloffen rond liep.

Inmiddels heb ik van Inov8 een paar schoenen en heb hierop een week in Schotland (met zo’n 14 kilo op mijn rug) en enkele dagen in de Vercors op rond gelopen. Voor mij dus geen zware leren schoenen meer (ze zijn te koop:)).

Woubeir
    Deelnemer

Als je niet gewoon bent om met lage schoenen te wandelen, dat opbouwen om te zien hoe ver je kan gaan.

Over die Meindl Island Pro MFS’s, ik mag toch aannemen dat je die al gepast hebt en dat goed/heerlijk zaten ?

loopaap
    Deelnemer

bedankt voor alle adviezen 🙂

ik snap de lage schoenen posts overigens niet goed. kwestie van niet goed lezen i guess 😉 staat toch duidelijk dat ik veel steun rondom mn enkels nodig heb. anyway..ben eigenwijs geweest 😛 meindl island pro gekocht..deze met 100 euro korting (175 ipv 279) nieuw kunnen kopen. ik ben me bewust dat ze wss te zwaar zijn, maar dit koopje, gecombineerd met mn zwakke enkels, en wellicht plannen om in de toekomst in het hooggebergte te gaan lopen hebben me tot dit besluit geleid.

Vrijdag ga ik het tweede deel van het pieter lopen. Op niet ingelopen hoogebergte schoenen 😛 Heb er zin an 😉

Cheers!

loopaap
    Deelnemer

loopt het nederlandse leger ook niet op deze schoenen? Dacht dat ik dat ergens gelezen had.

Woubeir
    Deelnemer

ik snap de lage schoenen posts overigens niet goed. kwestie van niet goed lezen i guess ? staat toch duidelijk dat ik veel steun rondom mn enkels nodig heb.

Eigenlijk een heel begrijpelijke reactie die decennialang is aangepraat, maar de steun die een schoen aan de enkel geeft, is eigenlijk niet afhankelijk van of de schoen nu hoog of laag is, maar of die een goede hielhouder heeft. Je kan dus een lage schoen hebben met een goede hielhouder en dus veel enkelsteun en een hoge schoen met een matige hielhouder en tegenvallende enkelsteun. Zo heb ik toevallig jarenlang die Meindl Island’s gedragen en draag tegenwoordig (en ook al jarenlang) (lage) trailrunners en ook met zwaardere bepakking en in bergachtig terrein heb ik veel minder neiging maar zelfs om mijn enkels om te slaan in mijn trailrunners dan vroeger in mijn Meindl’s.

Of het leger ook die schoenen gebruikt, is hier van geen tel. Ze hebben nu eenmaal andere prioriteiten. Ik heb persoonlijk zelfs zo iets van: als het leger dingen die mij interesseren, goed vindt, dan moet ik die dingen misschien nog eens verder onderzoeken.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Op basis van mijn Santiago ervaring, vaak met daggemiddelden rond de 35km zou ik het volgende willen opmerken: veel mensen lopen met te zware schoenen en krijgen daardoor last van blaren en verrekkingen aan de achillespees, of last aan de knieën door het gebrek aan demping.

Daarom gebruik ik hoofdzakelijk

– stel lage wandelschoenen type A met Gore-tex tegen de regen en het natte gras, en dit vooral voor de langere stukken met veel asfalt (The North Face Hedgehog GTX XRC).

Als het regent haal ik mijn bergschoenen van het type A/ B (Löwa Renegade GTX) bij voorkeur van een gekend merk en liefst in combinatie met een onderlaag in Gore-tex uit mijn rugzak. En ja, dat levert nog steeds voordeel op buiten die constant aan mijn voeten te dragen.

In de bergen pas ik hetzelfde systeem toe, maar schakel ik over op bergschoenen C        (La Sportiva Evo Trek) bij het naderen van de rotszone.

Meindl island pro mfs: 880gr

La Sportiva Evo Trek: 742gr

Löwa Renegade GTX: 590gr

The North Face Hedgehog GTX XRC: 450gr

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.