HOME FORUM Materiaal en techniek Meerdaagse trektochten en vliegtuigen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Hallo allen!

Ik vroeg me af hoe jullie het juist praktisch aanpakken kwa gear en vliegtuigen.
    Zoals ik het zie zijn er 2 opties:
    – je neemt je rugzak mee als handbagage
    – je neemt je rugzak mee als ruimbagage

1. Rugzak als handbagage

Hoe doen jullie dit? Mogen wandelstokken mee?
    Zakmes mag uiteraard niet mee, maar hoe doen jullie eventuele verpakkingen dan open?
    Met welke rugzakken doen jullie dit?
    …..

2. Rugzak als ruimbagage

Leggen jullie je rugzak in een andere koffer om hem wat te beschermen of neem je hem gewoon mee als ruimbagage?
    Indien je een koffer neemt, waar laat je deze dan achter? Een kluis die je huurt bij de luchthaven,..?
    Stel je gaat gaan toerskiën of je neemt sneeuwschoenen mee, hoe pak je dit juist aan? Kunnen sneeuwschoenen bij handbagage?
    Hoe zit het met een sneeuwschop?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Alvast bedankt!

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Gemakshalve noteerde ik mijn antwoorden tussen je vragen:

Ik vroeg me af hoe jullie het juist praktisch aanpakken kwa gear en vliegtuigen.
    Zoals ik het zie zijn er 2 opties:
    – je neemt je rugzak mee als handbagage
    – je neemt je rugzak mee als ruimbagage

In de hypothese dat je met ‘rugzak’ je trekkingrugzak bedoelt: niet doen. Kans is groot dat de beveiliging er (vermeende) verboden items uitpikt (bvb. mes). Daarenboven is de kans groot dat ze de maat- en gewichtnormen overschrijden. Inchecken dus.

Rugzak als handbagage Hoe doen jullie dit? Mogen wandelstokken mee?

Neen (tenzij het wandelstokken zijn om medische redenen & zonder scherpe punt). Maar af en toe heb ik al enige tollerantie gezien (lees: het blijft gewaagd)
    Zakmes mag uiteraard niet mee, maar hoe doen jullie eventuele verpakkingen dan open?

Zakmes mag überhaupt niet mee in de handbagage. Wordt zonder meer geconfisceerd. Mes gaan in checked-in bagage.
    Met welke rugzakken doen jullie dit?

Als handbagage gebruik ik enkel een (rug)zakje met materiaal voor de reis (oordopjes, snacks, leeg flesje, etc…).
    2. Rugzak als ruimbagage.  Leggen jullie je rugzak in een andere koffer om hem wat te beschermen of neem je hem gewoon mee als ruimbagage?

Dat hangt af van de planning:
    Ofwel gebruik een beschermhoes voor rugzakken (= de regel), ofwel ik wikkel hem stevig in met celofaan, ofwel ik verpakking hem met enkel PMD-zakken die ik vervolgens à volonté intape met schilderstape.
    Vele luchthavens hebben een dienst om bagage in te pakken met celofaan. Maar veelal is het geen 24/24 service (alvast niet in Zaventem. Lees: een risico dat je de bagage onbeschermd moet inchecken). Sommige luchtvaartmaatschappijen stellen ook stevige plastikzakken beschikbaar (Air France, althans zeker enkele jaren gelden). Maar ook daar zou ik niet op rekenen (ze kunnen uitgeput zijn of de luchtvaartmaaschappij kan inmiddels de regeling misschien hebben afgeschaft). Kortom: zelf voor bescherming zorgen.
    Zonder enige bescherming neem je een risico op beschadiging.
    Indien je een koffer neemt, waar laat je deze dan achter? Een kluis die je huurt bij de luchthaven,..?

Een kluis huren is risicovol: ze kunnen allemaal ingenomen zijn bij aankomst. Bovendien kan de rekening flink aandikken. Maar er zijn uitzonderingen (google is uw vriend).

Ik neem – naast de trekkersrugzak – überhaupt geen koffer mee, maar louter een kleine rugzak. Meestal heb ik op zijn minst een hotel geboekt nabij de luchthaven daags voor de terugreis. Ik kies dan een hotel waar ik mijn ’transit materiaal’ mag achterlaten.
    Indien geen hotel wordt geboekt beperk ik mijn ’transit materiaal’ tot een absoluut minimum: o.m. kleine hygiëne kit & lichtwicht  reiskledij (en ook bovenvermelde pmd-zakken of celofaan). Die neem ik dan mee tijdens de wandeltocht.

Stel je gaat gaan toerskiën of je neemt sneeuwschoenen mee, hoe pak je dit juist aan?

Zie de politiek ter zake van de betrokken luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines heeft ter zake een liberale politiek: ski’s mogen sowieso als extra bagage-item ingecheckt worden. Bij SAS of Norwegian ga je bij mogen bijbetalen.
    Sneeuwschoen gaan bij mij mee in de bovenvermelde hoes, en vormen dus onderdeel van mijn reguliere ingescheckte bagage.

Kunnen sneeuwschoenen bij handbagage?

Dan neem je een risico. De beveiliging heeft een grote appreciatiemarge om items te weigeren (lees: items die een wapen kunnen vormen)
    Hoe zit het met een sneeuwschop?

Inchecken. Zo niet loop je het risico dat ze geweigerd wordt door de beveiliging (want: potentieel wapen). En de kans is bovendien groot dat, door de sneeuwschop, je handbagage de  toegelaten afmetingen overschrijden.

Reden bewerking: layoutrechtzettingen

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Gewoon inchecken.

In het opgaan zorg ik dat ik mijn bagage al inwikkel met folie (kan je in de hubo wat plastiek halen) en met wat tape dicht en klaar.
    Voor het terugkomen gebruik ik ofwel de service van de plaatselijke vliegtuigmaatschappij, als die er is, om het in te pakken ofwel doe ik mijn regencover er rond en dan met tape even een wikkel er rond om het bijeen te houden.

Toen ik hike en rondreis combineerde had ik mijn trekkingzak in een grote duffel van het leger zitten en daarbij nog wat extra comfort stuff voor het deel na de trekking en dit in een depot kluisje (prijs viel mee). Hadden we ook opgezocht op voorhand.
    Het idee van Wim voor het achter te laten in het logement is wel een goed idee vind ik.

Afhankelijk wat er daarna gebeurt gewoon een dagrugzak als handbagage mee of als het alleen aantal dagen hiken is dan zo de top van de rugzak eraf om als handbagage te dienen kan je ook doen.

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

trekkingrugzak altijd via gewone baggage inchecken, verpakt in flight cover zak met rits, zitten ook stokken mee in, mes, schoenen, ….  indien combinatie trekking en vakantie, dan kleine trolley als handbagage met “gewone” kleren en alle spullen die geen probleem vormen voor de scanner

Rudi

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

In Corsica een flight bag gebruikt. En het boek voor op de camping na de trekking achtergelaten in de flight bag ergens in een struikske. Werkt ook. Alleen dacht de madam die me de zwarte zak van achter de struik zag pakken mij waarschijnlijk aan voor een drugskoerier ofzo. Tja, 2 weken trekking, dan zie ik er ook niet meer fris uit 😉 De kat of de hond had er wel tegen gepist. En dat heeft nog enkele weken gestonken thuis aan de wasdraad.
    Flight bag van bij de Berghut in Hamme.

DSCF2004

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Het lijkt erop dat je weinig ervaring hebt, want anders had je die vraag niet zo gesteld. De fysieke grens aan cabine-bagage is ruim 40 liter (bij Ryanair iets minder) en 11 kg gewicht (bij Ryanair 8 kg) Daarmee kan je in het gunstigste geval hooguit een weekendtour of kleine huttentocht doen. Dus mogelijkheid 1 is van de kaart. Voor de tweede mogelijkheid (ruimbagage) is al genoeg goed advies gegeven.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Rugzak als handbagage is vooral mogelijk als je een huttentocht plant en dus weinig nodig hebt en je de limieten (8/10kg en voorgeschreven afmetingen) kan halen. Vergeet niet dat ook piketten als gevaarlijk worden aanzien. Verder is het niet enkel een zakmes dat je tegenwoordig niet meer kan doen passeren maar ook zaken die in je EHBO-kit zitten (o.a. schaartje). Ook een grote tube tandpasta kan dan een issue zijn, maar dit kun je oplossen door een kleine verpakking mee te nemen.

Zelf moet ik mijn bagage altijd inchecken wegens te groot en te zwaar. Wandelstokken en sneeuwschop (voor de winter) steek ik in mijn bagage. Net als alle voeding die ik meeneem, en uiteraard mijn zakmes, EHBO-kit en brander. Brandstof koop ik altijd ter plekke aan. Als ik aan de limieten zit van 15/20kg, dan neem ik de rest mee in handbagage (vb. kleding, matje).

Sneeuwschoenen zijn te groot om in de rugzak te steken, die neem ik mee als handbagage. Behalve enkele rare blikken aan de veiligheidscontrole ben ik nog niet tegengehouden geweest. Het helpt wellicht als je er uitziet als een bergsporter. Kwestie dat het plaatje klopt. 🙂

Voor vliegtuigreizen kies ik ervoor om een robuustere rugzak mee te nemen (en niet mijn frameloze rugzak van Golite of de ULA Epic al zou ik daar gewoon de waterdichte zak kunnen inchecken). Op die manier ben ik wat zekerder dat de rugzak heelhuids op de bestemming geraakt. Ik heb nog nooit mijn rugzak laten verpakken in plastiek of een flybag gebruikt. Ik zorg ervoor dat alle riemen goed aangesnoerd zijn en knoop de losse uiteinden samen.

Verder neem ik vaak enkel mee wat nodig is voor mijn wandeltocht, dus bagage moet ik nergens achterlaten. Al heb ik dat wel al gedaan in vb. Oost-Europa. Dat doe ik dan gewoon in een hostel in de hoofdstad.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Wanneer je je kostbare en dierbare rugzak wil beschermen voor onheil onderweg, dan is dit de supertip. Het warenhuis Ikea heeft de FRAKTA (tas voor steekwagen) van oersterk materiaal. Uitgevouwen maat 73x35x30, opgevouwen/opgeplooid maat 37x27x1cm, gewicht 0,2 kg, inhoud 76 liter en max draagvermogen 25 kg En de prijs, schrik niet, is 2,99 euro. De kleur is blauw met gele rits zoals de kleuren van de Zweedse vlag. Ideaal voor vliegtuig of autobustransport.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.