HOME FORUM Wandelgebieden Massaal naar Nepal!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

De enige, echte hulp die je de Nepalezen kunt bieden, is er dit jaar naartoe trekken om een tocht te maken!

Ik schreef een oproep op mijn blog: http://patagoniandreams.com/2015/06/06/nepal-why-your-visit-is-paramount-visitnepalautumn2015/

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Net terug uit Nepal. Buiten de hippie-enclave zijn er inderdaad nauwelijks toeristen. Daardoor erg veel werkloze Nepalezen gezien, waaronder ook mijn kenissen uit Pokhara.

Het regenseizoen is nu wel niet aangewezen om naar Nepal te trekken. Ook het reisadvies van de Belgische (en Nederlandse) staat is tegen (en daarmee vervalt ook de reisverzekering). Er wordt verwacht dat de moesson de schade van de afgelopen aardbeving nog gaat vergroten, onder meer onder de vorm van landslides en modderstromen. Ik heb zelf op mijn hikes in mei verschillende stukken grond gezien aan een afgrond die verschillende rijen kloven hadden, wellicht veroorzaakt door de aardbevingen. Een beetje water kan daar grote gevolgen hebben.

Ik zou het reisadvies van de staat dus volgen, en wachten tot na de moesson. Maar inderdaad, daarheen gaan helpt de lokale economie zeker en vast.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Er zitten een aantal Nepalgangers op dit forum. t’is de moment om ze te bevragen!

Van de drie belangrijkste regio’s waar ’teahouse trekking’ autonoom & zonder dure vergunning toegelaten:

– Langtang: voorlopig no-go – weg is geblokkeerd
    – Everest (= ‘Khumbu’): talloze gebouwen verwoest of met structurele schade. Route Lukla – EBC is open & voldoende accomodatie. Gokyo- & Thamevvalleien: nog geen zekerheid qua accomodatie. Weinig info over Jiri-Lukla (nu, de meeste vliegen in van KTM naar Lukla…). Een interessant blogartikel ter zake: http://peopleyoumeetalongtheway.blogspot.co.uk/2015/05/earthquake-report-khumbu-open-for.html?spref=fb 
    – Annapurna: weinig structurele schade. Slechts één noemenswaardige beperkingen: de Kali Gandaki-weg is gebokkeerd in de buurt van Beni (alternatief: vlucht Jomson – Pokhara). Weg KTM-Pokhara, en weg naar Besisahar zijn open, met normale busdiensten.
    Bevestiging van Annapurna-expert – en landgenoot – Andrees De Ruiter: http://www.trekinfo.com/forums/showthread.php?29117-The-beautifull-NATT-trails-on-the-Annapurna-Circuit/page6

Mijn pronostiek – waar ik geld op durf verwedden:  alle drie regio’s gaan ‘back in business’ zijn tegen september, de Nepalese zin voor ondernemersschap indachtig genomen.

Correctie & updates op bovenstaande zijn uiteraard welkom

eMars
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo,

momenteel verblijf ik in Nepal om er als vrijwilliger te werken. Eind september is mijn werk hier gedaan en dan wil ik graag de bergen intrekken. Ik heb nog geen plannen gemaakt wat, waar en wanneer maar heb me al wat geïnformeerd en momenteel zijn er veel minder boekingen al gepland waar ik eventueel bij kan aansluiten. Daarom de vraag of jullie mensen of trekkingsbedrijfjes kennen die er in oktober gaan trekken/treks organiseren waar ik eventueel bij kan aansluiten?

alvast bedankt!!

Sven
    Deelnemer

Ik vind dat het prima te doen is zonder trekkingsbedrijf, maar veel hangt af van je ervaring, je plannen (ga je bv trekken op drukkere trails? Hoe afgelegen zal je zitten, hoe hoog, enzovoort) en je vaardigheid om kaart te lezen.

September lijkt mij een gewaagde maand. Het kan nog regenen, en dan zijn er mogelijk landslides. Normaal begint het droge seizoen in oktober als ik mij niet vergis.

Je kan sowieso veel kadidaat-gidsen en porters ontmoeten in Thamel (Kathmandu) of bij Lakeside (Pokhara). Het komt er dan inderdaad op aan het kaf van het koren te scheiden, anders kan je het net zo goed (of zelfs beter) zonder hen doen.

Ik durf mij wel niet uit te spreken over solo trips, ik zou het zelf niet doen in Nepal denk ik. Dan zou ik, als ik alleen was, een porter huren (goedkoper en minder bemoeiziek dan een gids).

Sven
    Deelnemer

Aanvullend nog, ik vind de mooiste wandelingen in Nepal nog altijd de wandelingen die niet langs de bekende trails gaan. De mensen zijn buiten die trails zoveel vriendelijker en de trails zoveel wilder.
    Een wandeling in de buurt van Khapaudi (vlakbij Pokhara) bijvoorbeeld vind ik 100 keer mooier dan pakweg de bekende Poon Hill trek (Annapurna massief), maar misschien is dat iets persoonlijk.

eMars
    Deelnemer

Hallo Sven, bedankt voor je antwoord. Ik dacht ook eerst hetzelfde, om de iets minder populaire en toeristische treks te gaan doen, maar men raadde mij dit af omdat er sowieso al minder toeristen gaan zijn dit jaar en omdat die trajecten mss nog niet klaar gaan zijn om wandelaars te ontvangen. Daarom wil ik ook graag bij een groep aansluiten, omdat alles dit jaar wat onzeker is na de aardbeving en moesson. Bovendien is het voor mij ook financieel voordeliger om in groep te gaan, want mss wil ik wel een piek (rond de 6000m) beklimmen, maar de permit hiervoor allee betalen is echt veel geld… Daarom mijn oproep naar een groep of agent waar ik evt bij kan aansluiten. Want de meeste agency’s hebben momenteel nog niet veel boekingen…

Sven
    Deelnemer

6000 meter? Dan trek ik mijn advies terug, want daar heb ik geen kaas van gegeten, en 6000 meter lijkt mij meer een expeditie dan een trektocht. Ik geloof dat de webmaster, Maarten, de Mera Peak beklommen heeft. Hij kan misschien wel advies geven. Wel wil ik je erop wijzen erop te letten of je wel verzekerd bent voor de hoogtes die je wil doen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ook webmaster Steve beklom de Mera Peak tijdens de trek langs de Great Himalaya Trail. 🙂

Via bovenvermelde link naar mijn blog vind je wel een verslag.

Namaste.

Maarten
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 14

idem voor webmaster Maarten: Mera Peak: +- 6500  We hebben er met de HA webmasters een verlengd weekendje van gemaakt 🙂   verslag ook te vinden via “blogs van hikers”

eMars
    Deelnemer

Wauw super, een verlengd weekendje in de Himalaya ?! Mij hebben ze de Island peak aangeraden, aangezien ik wel graag een piekje wil trotseren maar het moet technisch niet te moeilijk zijn (heb al de Kilimanjaro gedaan dus wou graag iets van die hoogte maar nog maar 1 keer ervaring met stijgijzers op de gran Paradiso). Weten jullie iets over die top? Niet te moeilijk/te toeristisch?

Maarten
    Sleutelbeheerder

Mera Peak wel wat hoger, maar toch eenvoudiger dan de island Peak (minder steile stukken). Meer wandelen. Verder zelf ook de Kili gedaan, en de Gran Paradiso 🙂 … en enkele +5000 en +6000 in Bolivia

eMars
    Deelnemer

En voor Mera peak ook stijgijzers nodig? Geen last gehad van de hoogte?? Met welke organisatie hebben jullie die gedaan? Ik ben aan het overwegen om de EBC trek zonder gids te doen en enkel voor de beklimming gids en dragers te vragen. Te doen denk je?

Maarten
    Sleutelbeheerder

Jep, zeker stijgijzers nodig voor Mera. Echter kan je deze en de boots huren in Khare, net voordat je de gletsjer opgaat. Moet je die niet te lang mee sleuren. Tot Khare hebben wij met trailrunners gedaan.

EBC kan zeker zonder gids. Wij hebben destijds Annapurna gedaan zonder gids of dragers, en was gemakkelijk (veel logies, veel eetgelegenheden), en Kanchenjunga regio met gids omdat we anders geen permits kregen voor die regio.

Echter raad ik eigenlijk de EBC trekking nooit aan. Ten eerste belachelijk druk omdat iedereen daar naartoe wil vanwege “hoogste ter wereld”. Is bijna letterlijk een sliert toeristen en dragers, toch zeker al tsn Lukla en Namche. En “trekken” zou imo in essentie toch “rust moeten geven”, “alleen met de natuur”, etc.

En ten tweede begint EBC in Lukla al redelijk hoog. En dan doel ik nog niet direct op hoogteziekte maar op hetgeen je te zien krijgt. Uiteraard wel prachtig, maar wat Nepal uniek maakt zijn de trekkings door al de verschillende klimaatzones. Als je begint tsn 800m en 1400m stap je eerst enkele dagen tussen de rijstvelden in subtropisch klimaat en begroeiing. Daarna kom je door de rododendronbossen, vervolgens de naaldbossen, en dan de lagere vegetatie zoals juniper, en uiteindelijk in het echte alpiene terrein. En dat maakt elke Nepal trekking zo mooi: Annapurna circuit (ook niet echt meer aan te raden vanwege bouw van de weg), Manaslu, Makalu, Kanchenjunga, Rolwaling, Langtang, …

Als je Mera Peak doet zie je zeker ook de Everest. Je ziet een 5-tal +8000-ers. Everest, Lhotse, Cho Oyu, Makalu en Kanchenjunga (deze laatste bij zeer open weer). Of een mooier alternatief voor EBC in de Solo Khumbu regio is de route met de Gokyo lakes. Of trachten de trekking lager te beginnen en eerst naar Lukla stappen (vanuit Jiri).

Wij contacteren steeds Hari Sitaula (https://www.facebook.com/uniquepathtravelsandtours?fref=ts) rechtstreeks ginder voor het regelen van de logistiek, hotel in Thamel, en eventueel gids en dergelijke. Is zeer betrouwbare kerel met trekking firma daar. Echter is deze info niet meer objectief, omdat wij reeds meerdere keren met hem hebben gewerkt, en hem al redelijk goed kennen 🙂

Op mij blog http://adventure.qaribu.be kan je onze verslagjes vinden van Kanchenjunga trek en Mera Peak. Steve is ondertussen aan het werk om een Nepal pagina te maken voor hikingadvisor.

Ik moet wat opletten want ben wandelende reclamebord geworden voor Nepal trekkings 🙂 Is voor Sabrien en mezelf het mooiste wat we ooit al gezien hebben, en keren dan ook geregeld terug, en doen dan telkens wel weer een andere regio en trekking.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

cf. EBC-trek, mijn inzichten & aanbevelingen:

– Sowieso raad ik Khumbu zonder meer af tijdens oktober & november alsook maart & april. Véél te druk. Zeker op de ‘EBC-highway’ (= standaard trekkingroute van Lukla naar EBC), maar eveneens in de ‘alternatieve’ valleien (Gokyo, Chuckung en Bhote). Die drukte genereert ook veel druk op de accommodatie (lees: kans dat alles volzet is bij aankomst, zeker indien er zonder gids gereisd wordt (tijdens het drukke hoogseizoen sturen velen gidsen een drager vooruit om slaapplaatsen te bemachtigen voor hun klanten). Noteer: vooraf reserveren is geen optie. En last but not least: de luchthaven van Lukla opereert louter op basis van visuele regels. Concreter: slechte zichtbaarheid = sluiting luchthaven = chaos tijdens het hoogseizoen indien de sluiting enkele dagen aanhoudt. Dat risico kan men wel ontwijken door niet uit te vliegen, maar uit te wandelen naar de dichtstbijzijnde weg, waar er dagelijkse – weinig comfortabele – bussen zijn naar Kathmandu (minstens drie dagen extra wandelen + één dag bus).
    Ziehier de historische bezoekersstatistieken (aan de ingang van het nationaal park, tussen Lukla en Namche): https://picasaweb.google.com/lh/photo/Y7Rd7qGLoYZWNEO_nYt5GxPvu0KYxxnC5zsYjYvRGbU?feat=directlink .
    – Buiten het hoogseizoen kan de – nog steeds aanwezige – drukte van de ‘EBC-highway’ voor een deel gemitigeerd worden: van Namche Bazar naar ‘Upper’ Panboche wandelen via Phortse i.p.v. Tengboche, en door vanuit Chuckung – een lichte omweg – over de Kongma La naar Lobuche te gaan (dus i.p.v. rechtstreeks van Periche naar Lobuche). Geen valabel alternatief voor Lukla-Namche. Is dus even doorbijten (kan in één dag mits een ochtendvlucht vanuit KTM naar Lukla). Op de andere paden zal het (heel) rustig zijn.

– Verwacht geen wilderniservaring: vaak is er om de paar uur accommodatie en/of eetgelegenheid (uitzondering: de routes van/naar de bergpassen (Kongma La, Cho La en Renjo La)). De wandelpaden zijn vaak heel breed en goed onderhouden.

– Individuele trekking is er naar mijn beleving de norm. Mits een goede reisgids perfect doenbaar. En op Wikiloc zijn er talloze gpx-routes van de regio. Ik adviseer met stip de Trailblazer reisgids van Jamie McGuinness. Aansluitend een topokaart is geen must (dit laatste vindt men in overvloed in Thamel, de compacte toeristengetto van Kathmandu.

– Persoonlijk vind ik het Annapurna Circuit beter: veel authentieker en veel gevarieerder (cf. appreciatie van Maarten inzake wandelen door verschillende klimaatzones). Volgend jaar ga ik (hoogstwaarschijnlijk) terug. Er ligt over het grootste deel nu inderdaad een aardeweg, maar die kan deels gemitigeerd worden mits de NATT-routes (google is uw vriend voor meer info ter zake). En de meeste reisverslagen blijven positief over de Circuit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.