HOME FORUM Wandelgebieden Maritieme alpen (Mercantour) sneeuwvrije wandelpaden met Hemelvaart?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Dag iedereen,

Wij willen met ons gezin in het hemelvaartweekend (woensdag 13 tem zondag 17 mei) een “oefentocht” maken voor onze huttentocht deze zomer en ik heb al eens rondgekeken naar waar er momenteel deftig weer voorspeld wordt.

Eigenlijk heb ik maar één plaats gevonden en dat is in Frankrijk in het parc du Mercantour. Ik wou eerst eens kijken of we daar een huttentocht konden doen (langs refuge des merveilles bvb.) maar vraag me eigenlijk wel af of het wel doenbaar is op dit moment. Ik kan me voorstellen dat er nog pakken sneeuw liggen eigenlijk.

Een andere optie is dat we enkele dagtochten maken, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker.

Hebben jullie een idee of misschien voorstellen voor andere gebieden :)?

Alvast bedankt!

Grts,

Jurgen

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Er zijn zeker mogelijkheden om meerdaagse tochten te doen in de Mercantour maar ik zou het niet zo hoog opzoeken halverwege mei. De hut die je vernoemt gaat pas open op 6 juni: http://refugedesmerveilles.ffcam.fr/le-mot-du-gardien.htmlo.

Een lawinebericht van de streek vind je hier: http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/bulletin-avalanches/alpes-maritimes/avdept06. Daar kan je ook lezen hoe het met de sneeuwcondities gesteld is. Nu, ’t is altijd wat koffiedik kijken en je kan best navragen bij toerismebureaus wat er al mogelijk is.

Er zijn diverse langeafstandsroutes in deze regio: http://www.provenceweb.fr/f/mag/outdoor/randonnees-cote-d-azur.htm.

Enne, ’t is nog meer dan een week tot het Hemelvaartweekend. Het weerbericht kan nog altijd veranderen! De Vogezen lijken me toch iets haalbaarder qua afstand.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Vorig jaar lag er begin Juli nog een dik pak sneeuw aan de noord kant van de cols Baisse de Valmasque (2.549 m) en Baisse du Bastro (2.693 m). Je zakte letterlijk weg tot je middel en van de GR52 was niet veel te zien. Gelukkig kon je met de GPS kijken of je nog ongeveer goed zat. Daar zou ik dus zeker wegblijven met je gezin als je niet goed voorbereid bent. Om in de Vallee des merveilles te geraken moet je vanuit het westen over de col de L’arpette, ook al 2511 m, dus zeer waarschijnlijk ook niet sneeuvrij. Enkel vanuit het oosten zou het lukken om in de valei te geraken. eruit naar het zuiden moet je over pas de diable (ca 2400 m), noordkant ook niet sneeuwvrij.

Als je zeker wil zijn zul je het lager moeten zoeken of in een andere lager gelegen regio (Chartreuze, massif des Bauges).  Het oostelijk deel van de GRP tour du massif des Bauges is mmoi deze tijd van het jaar.

jtimmerman
    Deelnemer

Inderdaad, Vogezen was eigenlijk het initiele plan, maar begin deze week zagen de voorspellingen er erbarmelijk uit. Intussen is dat ook al weer wat verbeterd, gelukkig maar!

Ik zal zeker ook eens kijken naar massif des Bauges.

jtimmerman
    Deelnemer

Amai, het is niet eenvoudig dit jaar. Gaan wandelen dit hemelvaartweekend zonder gietende regen!

Ik zie enkel dat het in Aosta betrekkelijk goed zal zijn, maar ik veronderstel dat de mooiste wandelingen ook allemaal in het hooggebergte zijn?

Hebben jullie nog voorstellen? Ik weet het niet meer :-(.

Wij vertrekken dinsdag, dus we kunnen wel wat verder rijden…

Thanks!

Jurgen

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Als je niet perse in de regen wil lopen, misschien uitstellen tot het pinksterweekend? Voor een voorbereidende tocht is 4 dagen al veel. Zelfs een weekend kan doen.
    Ook zou ik met de voorbereidingstocht het niet te hoog gaan opzoeken. Kwestie van het contrast met het hooggebergte te houden.
    En anders de wagen pakken en rijden tot je de zon ziet.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Niets is een betere voorbereiding op een huttentocht in de bergen dan…een trip in gevarieerde weersomstandigheden. Het is best mogelijk dat je deze zomer ook slecht weer hebt, en dan is het handig dat je het al eens hebt gehad (‘been there, done that’). Trouwens, als je binnen slaapt, kan je je kledij drogen en zit je ’s avonds toch comfortabel droog. Ik kan je verzekeren dat het gevoel best anders is op een kampeertocht (hoewel je dat ook daar kan ‘managen’).

M.a.w. in plaats van te blijven twijfelen, zou ik gewoon een bestemming kiezen. De kans zit er dik in dat het weer beter meevalt dan verwacht. Ga voor wat kortere etappes die je kan uitbreiden als het weer goed meevalt. En als het weer tegenvalt, neem je nog wat reisspelletjes mee om je mee bezig te houden als je voor de kortste route naar de volgende hut gaat.

Joris
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Ik sluit me op dat vlak aan bij Debbie, In de zomer kan de regen ook met bakken uit de lucht vallen. En kan de temperatuur ’s nachts ook flink dalen. Dus als het nu wat minder weer is kan je op die manier je materiaal beter uittesten. En vervolgens weet je ook wat je nog kan verbeteren tegen je huttentocht deze zomer.

Ik ben vorig weekend ook naar de Vogezen geweest en het was ook wat minder goed weer, maar mij heb je niet horen klagen! Dus kies inderdaad een bestemming uit. En het weer kan er misschien alleen maar op verbeteren!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Debbie & Joris,

Oppassen met dat advies. Vergeet niet dat het nog voorjaar is. Vrijdag en zaterdag wordt er heel veel neerslag verwacht over de Alpen (plaatselijk meer dan 50l/m²), vooral oostelijke helft waarbij de sneeuwgrens zakt naar een 1800m. Er valt dus weer een pak voorjaarssneeuw die welliswaar de dagen erna weer zal wegsmelten, maar het toch even moeilijk zal maken.

De Alpen ten zuiden van de Ecrins hebben (wederom) de beste papieren. Hou er rekening mee dat, zoals gezegd, er nog veel sneeuwvelden te vinden zijn boven de boomgrens en dus ook in de Mercantour. Ik heb de naam hier ooit al eens laten vallen, maar als je in de maand mei een trektocht zoekt te doen in de Alpen zonder te veel last te hebben van sneeuwvelden en de bekendere lagere gebieden als de Vercors of Chartreuse beu bent, ga dan naar het Massif des Monges. Je hebt daar een prachtige trekkingroute genaamd de Tour des Monges die van onbemande hut naar onbemande hut loopt door het massief. Het massief kent toppen tot net boven 2000m en is omringd door hogere massieven als de Mercantour in het oosten, Ecrins in het noorden en Devoluy in het westen en kent daardoor een soort beschut klimaat. Een nog onbekende en onbeminde streek in de Alpen waar trouwens de grootste dichtheid aan wolven is terug te vinden in de hele Alpen. En nu zwijg ik na deze mega tip.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Joery, we hadden Jurgen in onze eerste reacties al de raad gegeven om het niet te hoog te zoeken.

jtimmerman
    Deelnemer

Ik heb me intussen al helemaal ingesteld op de lagere Chartreuse en Vercors. Ik ben daar weliswaar al enkele keren geweest, maar de kinderen zullen er zeker niet rouwig om zijn dat we daar naartoe trekken!

En de nieuw aangekochte regenkledij moet nog uitgetest worden, dus ;).

Super bedankt om mee te denken allemaal!

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ook al is een en ander na datum: ik wil de post van Debbie i.v.m. de openingsperiode van de Refuge des Merveilles aanvullen. Niet alleen de Refuge de Merveilles is pas open vanaf begin juni: hetzelfde geldt voor alle andere refuges in de streek. De meeste blijven open tot eind september. De hoogstgelegen maar tot half september en bij mooi weer eventueel tot eind september. En dat heeft alles te maken met de te verwachten weersomstandigheden.

En om in te pikken op de reactie van Serrel: zelfs in de eerste helft van september 2014 waren er in de omgeving van de Baise de Valmasque (bv. ook de Baisse de Fontanalbe) en de Baisse de Basto nog flinke en grote sneeuwplekken te vinden. Idem dito voor de Pas du Colomb. Al deze “toppen” liggen trouwens op de GR51.
    Sneeuwvlek begin september 2014 aan Pas du Mont Colomb
    (c) Een beeld hoe de omgeving van de Pas du Mont Colomb
    er begin september  2014 bij lag, en dit op het moment dat de zomer
    quasi voorbij was.

De zomer van 2015 was dan weer uitzonderlijk, warm, droog èn lang. Begin september van dit jaar zou er een dipje zijn en als men accuweather (http://www.accuweather.com) mag geloven zou er ook een flink dipje zijn tussen 13 en 20 september waarna het zeker tot de eerste helft van oktober mooi zou zijn. Maar dat zijn langetermijnweersvoorpellingen die met de nodige voorzichtigheid moeten worden benaderd. Dit maar om te zeggen dat het weer het ene jaar bij het andere serieus kan verschillen.

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Uiteindelijk wil ik hier nog aan toevoegen dat ook vanaf de tweede helft van september wandelen in het natuurpark Mercantour niet aan te bevelen is. Wij hadden het geluk te kunnen wandelen tijdens een uitermate mooie 3de week van september, maar dit was uitzonderlijk.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.