HOME FORUM Materiaal en techniek maken 2 slaapzakken 1 betere?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Geachte wandelfanaten,

Na een leven vol trektochten in de zomer wil ik me met enkele vrienden wagen aan een winterhike. Het materiaal voor de staptocht zelf heb ik al. De nacht is echter een heel duur onderdeel van dergelijke koude trektochten. Ik heb me ondertussen al heel wat verdiept in zomer- en winterslaapzakken. Een goede winterslaapzak kost echter veel geld voor mijn bescheiden studentenportefeuille. Ik weet dat het best is om een warme slaapzak te kopen maar ik had graag eens wat ervaringsdeskundigen gehoord over mijn volgende bedenking: Ik heb thuis twee synthetische slaapzakken die allebei een comforttemperatuur hebben van 0-3 °C. Daarbij beschik ik ook over een reactor extreme lakenzak van Sea to Summit (in realiteit neemt die nog eens 8°C voor zijn rekening denk ik). Een fleece lakenzak zou ik ook wel nog voor een zacht prijsje kunnen bijkopen. Dit samen vormt een pakket die qua volume en gewicht voor mij nog steeds acceptabel blijft. Mijn grote vraag aan jullie: zou deze set in combinatie met thermisch ondergoed (en eventueel een emergency blanket voor als het echt niet te doen is) me warm houden in een tent in de sneeuw bij -10 °C?

Hopend op creatieve en budgetvriendelijke alternatieven en ervaringen wacht ik op jullie reacties

Met vriendelijke groeten

Jonathan Nachtergaele

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Naar waar gaat de tocht?

Welke slaapmat heb je?

Fre
    Deelnemer
    Aantal berichten: 16

Dag Jonathan

De ideale optie is inderdaad een degelijke donzen slaapzak (een betaalbaar exemplaar van het Poolse Cumulus bijvoorbeeld — http://bitly.vdaele.be/1RIVwKJ ) of een lichtere/goedkopere donzen slaapzak in combinatie met een synthetische quilt die je dan over je donzen slaapzak heen drapeert (op die manier vermijd je vochtophoping net onder het buitenste laagje van de donzen slaapzak).

Als je wil werken met het materiaal dat je nu hebt, probeer rekening te houden met de volgende zaken:

• Een worm in een worm, dat kan net. Een worm in een worm, in een worm, dat wordt de hele nacht worstelen met textiel. Te vermijden.
    • Je kan de tweede synthetische slaapzak opengeritst over de andere draperen. Zo voeg je heel veel warmte toe.
    • Beperk je niet tot thermisch ondergoed! Het is een fabeltje dat je met zo weinig mogelijk kleren moet slapen in een slaapzak. Doe dikke kousen aan, hou je hiking broek aan (doe ik altijd), hou je fleece aan en vooral: doe een dikke muts op je kop!
    • ’s Avonds na de maaltijd een liter warm water opwarmen om dan dicht bij je lies te bewaren is een buitengewoon heerlijk extraatje!
    • Vergeet niet je schoenen in een plastic zak aan je voeteneinde te bewaren. Bevroren schoenen zijn vreselijk!

Good luck!

209284jn
    Deelnemer

Hartelijk bedankt voor de tips!

Ik gebruik een combinatie van een schuimmatje met een oude thermarest mat (1kg, 3.5cm dik, volledig gevuld met schuim)

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Zorg voor een slaapmat van een R-waarde van minstens 5.
    De gemiddelde schuimmat heeft een R-waarde van 1 tot 1,4, die Thermarest (enig idee welk model?) zal hopelijk wel een R-waarde hebben van 4.
    Een goede slaapmat is minstens even belangrijk als een goede slaapzak in winterse omstandigheden.

Al bij al heb je hier wel een goede budget set-up. Ik zou één van de twee liners sowieso thuislaten. Persoonlijk zou ik zelfs helemaal geen liner meenemen; je raakt er toch enkel maar in verstrikt. Degelijk thermisch ondergoed + kledij zal je al een heel eind verder helpen. (en je heel wat gewicht besparen.)

Teveel lagen zullen er ook voor zorgen dat de vulling van de zakken gecomprimeerd raakt, waardoor de werking aanzienlijk wordt belemmerd.

Wat ik zeker zou doen is de bovenste slaapzak volledig openritsen en als een laken over je heen draperen, zoals hierboven al voorgesteld.

Zelf doe ik het als volgt in de winter: ik draag een set baselayers + dikke kousen + muts + lichte linerhandschoenen. Eerst & vooral kruip ik in mijn synthetische slaapzak, daarboven komt een donzen quilt en tenslotte kruip ik in een lichte & waterafstotende bivy (dat laatste voornamelijk omdat ik niet in een dubbelwandige tent slaap). Ik verkies een donzen quilt op een synthetische slaapzak omdat het gewicht van een synthetische quilt op een donzen slaapzak nefaste gevolgen heeft voor de loft (en dus ook warmte) van een donzen slaapzak.

Veel plezier alvast. Doe een minuut jumping jacks & drink een goede koffie voor het slapengaan. 🙂

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Net gemist; vriestemperaturen in de lage landen.
    Als je wil weten of je slaapcombinatie werkt; ga buiten slapen wanneer het stevig vriest. Met een min-max thermometer buiten je slaapzak. Zo weet je hoe koud het ’s nachts geweest is. Of je wekker elk uur zetten om de thermometer te checken.
    2 Slaapzakken gaat zeker helpen. Of het voldoende is, dat is lastig in te schatten.
    Wel moet je matje minimum R4.5 a 5 hebben. Of de kou komt vanonder en daar is niets aan te doen met een betere slaapzak. Hier kan je ook 2 matjes combineren. R waarden optellen.

(Het kan wel zijn dat je ’s nachts inspectie krijgt van 4voeters 😉
    DSCF2374

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Jonathan, welke bestemming heb je in gedachten? En neem je die slaapzakken in een rugzak mee?

Een winterslaapzak huren kan ook een optie zijn, dan kan in diverse buitensportzaken.

209284jn
    Deelnemer

We gaan bij Grenoble naar la Croix de Belledonne met de trekkingrugzak. 3 dagen wandelen, eerste nacht in refuge de la pra en tweede nacht in een tent. Ondertussen denk ik dat ik een slaapzak zal huren.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Bij dit verhaal kan ik twee dingen opmerken. De oude zware thermarest was 38 mm dik met een R-waarde van –  hoe is het mogelijk – 3,8 waarmee je tot ongeveer  -8 gr Celcius kan komen. Daar moet dus eigenlijk nog een plaatje schuimstof bij.

Beter dan een willekeurige muts, is een bivakmuts of balaclava en dan liefst eentje die zo ver mogelijk naar beneden doorloopt. Dat voorkomt warmteverlies door wangen en hals en bovendien hoef je je slaapzak dan niet zo sterk als een strop om de nek te trekken, hetgeen onplezierig kan aanvoelen. Ook dunne handschoenen in de slaapzak helpen tegen de afkoeling van de vingers.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Die matjes: als ik zie naar waar je gaat (wanneer ?), hou je best misschien rekening met nog lagere temperaturen en moet je toch wel op een R-waarde van 5 rekenen. Nu, als je die Xtherm inderdaad kan lenen, is dat ok.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Ik sluit me aan bij Debbie, zowel slaapzak als slaapmat kan je huren en die prijzen vallen heel goed mee.

Voordeel is dat je ook zeker bent dat het direct goed is en je sleept niet nodeloos dingen mee in de rugzak die misschien niet voldoen indien de nacht kouder zou uitvallen dan verwacht.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Ik ken de samenstelling van de groep waarmee je gaat natuurlijk niet, maar is het massief van de Belledonne, met een beklimming van de Croix de Belledonne, niet te hoog gegrepen voor een groep met (minstens 1) beginnende wintertrekkers? Is er voldoende kennis van lawinekunde?

Als je toch naar Grenoble gaat, is de Vercors of de Chartreuse misschien een veiligere optie?

StevenV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Ik heb zelf een Highlander Phantom 400 . Comforttemperatuur – 7°C, 2 kg en slechts 62 EUR. Zeker voldoende voor de besneeuwde Ardennen (reeds getest), maar geen idee wat dit geeft in het hooggebergte…

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

De beklimming van de Croix de Belledonne is in de zomer al niet voor iedereen weggelegd want behoorlijk steil en bijna 3.000 m. Daar ligt momenteel 1 a 2 m sneeuw en het lawinegevaar in die regio zat heel de week tussen 3 en 5.
    Ik vermoed dat je dan zal kamperen in de buurt van het Lac du Grand Doménon wat nog steeds 2400 m hoog is.
    Afhankelijk van de wind (afgelopen week ging die daar flink te keer, skiliften werden gestopt wegens te sterke wind/storm), kan de gevoelstemperatuur eerder naar de -20° gaan. Hopelijk heb je een goede 4 seizoenstent. Als eerste wintertrekking lijkt me dat niet evident zoals hierboven al vermeld.

209284jn
    Deelnemer

Hartelijk bedankt voor alle tips! Ondertussen zijn we allen veilig en wel terug thuis van onze trip. We hebben daarboven geslapen in refuges en de tent hielden we voor lager gelegen delen (1400m). Door slecht weer zijn we niet op de top geraakt maar we hebben wel een prachtig tochtje achter de rug!

Eigen conclusie: die 2 slaapzakken met een liner werken wel als de temperatuur niet té ver onder nul daalt (we hadden geen thermometer bij voor exacte cijfers), maar het pakket is veel te omvangrijk in de rugzak.

Dank voor tips en tot de volgende!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.