HOME FORUM Wandelgebieden Lysefjorden Noorwegen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo

Iemand ervaring in de Lysefjorden?

Ik zou graag het fjord langswandelen en zo oa de predikstoelen bezoeken.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Heb zelf enkel een stuk van de Kjerag wandeling gedaan, maar je kan wat informatie vinden op ut.no over de “Lysefjorden Rundt” trek (96 km): http://ut.no/tur/2.1629/. Volgens andere bronnen kan dit worden uitgebreid met extra etappes tot 140 km.

Een paar andere pointers:

Alhoewel Lysefjorden niet echt het Noorse hooggebergte is, zijn er toch een aantal passages die minder triviaal zijn, zeker bij slecht weer (gladde rotsplaten, steile afgronden, wind, …), wat spijtig genoeg in die streek nogal eens voorkomt…

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hallo eline,

Ik ken de streek zelf niet zo heel goed, maar op de ut.no-website die Filip hierboven vermeldt kan je op basis van de kaart alvast goed aan de slag.

http://ut.no/kart/ (en dat rechtsboven ‘Papirkart’ of ‘UTKartet’ selecteren).

De zuidzijde van de fjord kan je zo te zien helemaal afwandelen op DNT-routes over de plateaus met hier en daar een panorama op de fjord. Ook rond Preikestolen zelf lijkt een tweedaagse wel te doen. Qua transport beide mss wel wat vervelend omdat een rondwandeling moeilijk is.

nicolas79
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Heb die rondwandeling enkele jaren geleden gedaan van preikestoelen tot lysefjorden en dan verder via kjerag naar frafjord. Het noordelijke gedeelte van preikestoelen tot lysefjorden is mooi  maar het zicht word er verstoord door hoogspanningslijnen en een groot gedeelte gaat over een onverharde weg. Vanuit lysefjorden lift je best naar oygaardstolen want wandelen op een geasfalteerde weg vol met haarspeldbochten is niet echt leuk. Het zuidelijke deel vond ik het mooiste en ben tot frafjord gewandelt om van daaruit terug te kunnen liften. Er is ook een ferry actief in lysefjorden die je eventueel kunt nemen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.