HOME FORUM Tussen pot en pint Loopanalyse?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Hallo iedereen,

De laatste weken heb ik tijdens en na het stappen wat last van pijn in mijn onderbeen. Dagelijks stap ik zo’n 5 à 8 kilometer (ik ben nog revaliderende van enkele rugoperaties) en 1 keer per week ga ik doorstappen, zo’n 15 à 20 kilometer. Rekoefeningen en enkele dagen rust brengen wel beterschap maar van zodra ik ga stappen is het opnieuw van dat. Nu denk ik eraan om een loopanalyse te laten uitvoeren en eventueel eens te proberen met aangepaste zolen. Heeft er iemand ervaring met een loopanalyse bij bv. RS Lab of ga ik hiervoor toch beter langs bij een podoloog?

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb daar wel ervaring; ik koop loopschoenen altijd bij RS Lab. Ik merkte toch een opmerkelijke daling in kwaaltjes bij het lopen met mijn eerste paar aangepaste loopschoenen, in die mate dat ik nu eigenlijk nergens nog echt last van heb. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het probleem met jouw onderbeen daarmee opgelost zal zijn. Zoals je waarschijnlijk wel weet, wordt elke onregelmatigheid in je wervelkolom doorgegeven naar onder; zelf maanden kniepijn gehad omwille van verschoven wervel.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Waar je het beste naar toe kan gaan, dat kan ik – als Nederlander –  natuurlijk moeilijk beoordelen. Ik kan je wel aaanraden om in elk geval een video-opname van je loopbeweging te laten maken. Er zijn vaak problemen  vanwege de asymmetrische bewegingen van benen of voeten waarvan de loper zich niet bewust is. Bij een opname kan je dat goed zien, het probleem (laten) analyseren en vervolgens proberen op te lossen of verbetering aan te brengen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Omdat je operaties hebt gehad aan je rug, weet ik niet of je je moet beperken tot een running lab of een podoloog. Het gevaar nl. is dat men (hardnekkig soms) het probleem gaat zoeken binnen hun domein en niet kunnen toegeven dat ze het niet weten. En een verkeerde diagnose kan (veel) erger zijn dan helemaal geen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik heb ook al ervaring met running lab. Die loopanalyse dient vooral om te zien of de schoen die je aan het passen bent, ook voor een evenwichtige ondersteuning zorgt. Diepgaand onderzoek is dat niet. Het kan inderdaad zo zijn dat dit genoeg is om van je probleem verlost te zijn vb. omdat je schoenen die je nu hebt, niet genoeg aangepast zijn of simpelweg versleten zijn. Je kan echt blessures ontwikkelen door versleten loop- of wandelschoenen. Probeer ook zo veel mogelijk verharde ondergronden te vermijden als je gaat trainen. Maar zo te horen kan het best ook wel te maken hebben met je rugoperaties. Heb je geen kinesist die je helpt bij je revalidatie? Ik zou alleszins bij zo iemand op consultatie gaan, die zal meer zicht hebben op het grotere geheel.

Mattias
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Ik word inderdaad al geruime tijd opgevolgd door kiné. Zowieso heb ik last van chronische zenuwpijn in beide benen, een complicatie van de uitgevoerde operaties. Er werd dan eerst ook vooral in die richting gekeken toen ik het probleem ter sprake bracht. Ik krijg vooral last van een zeurende pijn in de ruime omgeving van het scheenbeen en serieus gespannen kuitspieren. Even werd er gedacht aan beenvliesontsteking maar dit werd nogal snel uitgesloten. Ik denk dat het eerder te maken heeft met een slechte of verkeerde afwikkeling, vandaar leek het me misschien niet slecht om eens m’n bewegingen te laten analyseren. Maar zoals jullie hierboven al aangeven is het goed mogelijk dat het probleem toch door m’n rug wordt veroorzaakt. Terug naar de kiné dus 😉

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Die zeurende pijn, is die weg als je gaat liggen? Zo ja, dan drukt er ergens iets tegen je zenuwen in je rug. Bij mij is dat een hernia in 1 of 2 ruggenwervels. Dat kan perfect bekeken worden op een mri scan. Check eens of je dokter je niet kan doorsturen. Meten is weten.
    Die zeurende pijn gaat beter worden met tijd omdat er zich littekenweefsel gaat vormen rond de beschadigingen. Helemaal weg gaat het waarschijnlijk nooit.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.