HOME FORUM Wandelgebieden Ligurië

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

hey,

met de zoekfunctie niets gevonden, dan nieuw topic.  Een nonkel van mij woont al jaren in Ligurië, maar kans bestaat dat hij gaat verhuizen.  Half mei trekken we er met de familie een lang weekend naartoe.  Ik vertrek weekje eerder met het plan iets voorbij Genua de Alta Via dei Monti Liguri (de hoge route) te doen tot bij hem (nabij La Spezia); 160km, 4500hm.

Ook vlakbij: Alta Via del Golfo 50km, 1300hm en Alta Via delle Cinque Terre 70km, 1800hm.  Deze laatste start halverwege op de hoge route en is vanaf dan quasi altijd dalende lijn tot Portovenere aan de kust.

Iemand die hier al geweest is en iets meer kan vertellen?  Traject / hutten / tent / …  Ik denk dat het wel wat kan tegenvallen als je het hooggebergte gewoon bent, maar wou er toch voor gaan.

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Zeker die hoge route ziet er echt mooi uit. Maar ook warm soms. Water zal een aandachtspunt zijn, een goed waterfilter voor het ‘vuile’ water onderweg (de Sawyer Mini heeft ons gered in de Kaukasus… ik zal nooit meer zonder gaan). Met de tent ben je onafhankelijk.
    Nooit geweest… maar volg je hart en het avontuur! Ik ging ook naar de Koerdische bergen zonder er veel van af te weten (maar wel met kampeerspullen)… een van de indrukwekkendste bergtochten van mijn leven… ook in cultuurverkenning (en geen gemarkeerde paden). De Italiaanse dorpen zijn pittoresk en gezellig… en overal GPS 😉 Dus doen! (die hoge route)

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

gewoon effe laten weten ingeval ooit iemand op deze route zou zoeken op het forum.  Heb de tocht dus gedaan.  175km, 5.5d en 7600hm.  Een heel stuk pittiger dus dan de gps-tracks me vooraf zeiden.  Owv tijdgebrek (ik wou absoluut te voet mijn nonkel bereiken; dat ze me niet ergens moesten gaan ophalen) ben ik halverwege afgeslagen, alta via Cinque Terre.

Jammer achteraf gezien want de hoge weg was een stuk leuker.  Niet dat ik op de AVCT door dorpjes ging, maar er zaten daar enkele echt lange stukken asfalt of breed karrenspoor in.  Enkele daarvan heb ik gelukkig ter plekke door een alternatieve route omzeild.

Was het zwaar?  Niet echt qua parcours, wel owv alle hutten die niet bemand en dus gesloten waren (op 1 na waar ik compleet uitgeregend dan gelukkig kon overnachten).  Met een goei 20kg gestart dus en daar moest dan drinken nog bijgeteld worden.  Ik had wel een waterfilter bij, maar eerste dagen had die geen zin, er was op het pad zelf quasi geen water te vinden.  Dus af en toe met +3L water gesleurd.

Was het mooi?  Toch wel, zeker de AVML.  Regelmatig over de kam; eigenlijk geen enkele hiker tegengekomen daar, quasi geen dorpjes.  En als je niet zoals ik veel mist of regen hebt mooie zichten op zee (denk ik :-().

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.