HOME FORUM Tussen pot en pint Lid LDWA

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Heeft iemand een lidmaatschap bij de LDWA en zou die voor mij het GPX-bestand op deze pagina willen downloaden: http://www.ldwa.org.uk/ldp/members/show_path.php?path_name=Highland+High+Way

19 pond betalen enkel hiervoor vind ik nogal veel. Alvast bedankt!

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 41

Is die gpx track nergens anders te vinden denk ik dan zo spontaan?

P1

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ook zonder gpx (even eens gezocht maar niet gevonden) is er geen man over boord
    omdat het blauwe rasterwerk op de 1:50000 kaarten erg behulpzaam is om een plaatsbepaling te doen mocht je toch het noorden kwijt zijn.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Robin,

track kan ik je niet mee helpen maar ik heb de tocht een jaar of 5 geleden gedaan.  Die telde wel veel meer hoogtemeters dan de HHW van jouw website hierboven.  Zeer mooi.  Misschien kan ik je helpen met een specifieke vraag?

RobinVdBroecke
    Deelnemer

Ik heb vooral algemene vragen, zoals:

-Is het navigeren moeilijk? Ik heb geen ervaring met wandelen zonder paden.

-Moet men bij het minste slecht weer werkelijk steeds de low level route nemen?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Robin, hoe goed kan je met kaart en kompas overweg? Want voor deze route zijn je navigatievaardigheden wel heel belangrijk. Ik heb zelf de HHW nog niet gelopen, maar die staat wel op mijn to do-lijstje net omdat het een moeilijkere en uitdagende route is.

Mijn keuze om de low level-route te volgen zou gebaseerd zijn op twee parameters:

• Heel slecht zicht, waardoor je bijna niet op kaart en kompas kan lopen.
    • Terrein die ronduit gevaarlijk wordt in slecht weer (veel neerslag, wind, onweer): blokkenveld, graten/smalle bergkammen, glibberige hellingen…

Een GPS gebruik ik enkel maar als back-up, als je dit moet meenemen omdat je anders niet kan navigeren (ook in goed zicht), dan kies je volgens mij beter een andere route.

RobinVdBroecke
    Deelnemer

Ik heb nul ervaring met kaart en kompas, maar er is wel nog wat tijd om dit te leren. Ik vertrek pas 29 augustus. Zijn er tips om dit het beste te leren en te oefenen?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Robin, sta me toe om te melden dat je je duidelijk nog niet klaar bent voor zo’n trip…en al helemaal niet op tijd bent beginnen denken over hoe je een dergelijke tocht voorbereid. Kaart en kompasvaardigheden bouw je niet op in een maandje tijd, elk jaar zet je hiermee een stap vooruit door het veel te doen. Wees gerust, ook na jaren ervaring moet ik op sommige momenten goed nadenken over welke richting de juiste is. Een desolaat Schots landschap is ook voor mij nog een uitdaging! Op deze pagina van de High Highland Way geven ze duidelijk aan dat veel wandelaars deze route onderschatten en uiteindelijk moeten afwijken naar de WHW: http://www.buitensport-schotland.nl/law/highlandhighway.php.

Begin eerst bij bewegwijzerde routes vb. West-Highland Way en duidelijke paden, en kijk regelmatig je kaart na om je positie te bepalen, de omgeving op de kaart te herkennen, … Volg ook eerst een cursus kaart en kompas om extra tips te horen over ‘fijnmazige’ navigatie en vooral het gebruik van kompas juist aangeleerd te krijgen. Dan kan je beginnen nadenken over routes over ongebaand terrein. Zelf heb ik al veel geleerd door gewoon in de Ardennen op stap te gaan.

Op basis van de stafkaarten, kan je zelf belangrijke coördinaten aflezen en in je GPS steken…

Maar kan je eigenlijk werken met GPS?

En die 19 pond? In jouw geval is dat de prijs meer dan waard om een accurate GPS-track te hebben, waar je ontzettend van afhankelijk gaat zijn.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Ik kan Debbie alleen maar gelijk geven.  Wij zijn eind mei gegaan in de hoop de midges voor te zijn.  In augustus ga je daar volgens mij alleen maar meer last van hebben dan in mei.

Maar belangrijkste is idd kaart- en kompastechnieken of gps-kennis.  HHW was onze derde niet-georganiseerde tocht.  GR20 ging zonder kompas, dus eigenlijk onze tweede tocht met kompas.  We hebben heel veel geluk gehad dat het de eerste 5d schitterend weer was en we dus dikwijls het landschap konden lezen.  Zelfs dan ging het soms verkeerd.

Daarna dan 1d dichte mist en gewoon WHW gedaan.  Daarna terug HHW en laatste dag Ben Nevis (langs achterkant) met geregeld mist.

Als het veel meer mist was geweest hadden we onze tocht gewoon niet kunnen doen, daarvoor was onze kaart/kompastechniek nog veel te beperkt.  Dat weet ik wel zeker.  Aangezien je op voorhand toch niet weet welk weer het wordt kan ik alleen maar aanraden deze tocht te doen op moment dat je met gps, of toch minstens met kaart/kompas goed overweg kan.

HHW starten en dan afzakken naar WHW indien nodig kan altijd, maar met alle respect voor de mensen die dat doen; ik vind dat persoonlijk niks waard.  Voor zover ik me herinner was die dag met de devil’s staircase de lastigste vd WHW.  Da’s net de dag waarop we WHW deden wegens dichte mist.  Qua moeilijkheid was het nul komma nul.

Daarom stel ik voor dat je eerst de nodige ervaring opdoet alvorens een tocht van dit kaliber in te plannen.  Het is veiliger en je gaat er veel meer aan hebben!  De HHW loopt niet weg 🙂

RobinVdBroecke
    Deelnemer

Ik ben sinds een week terug van deze tocht, of tenminste een variatie ervan. De tocht is namelijk vooral fysiek bijna onmenselijk lastig. Hoewel we allemaal jong en zeer sportief waren, bleken de meeste tochten toch heel zwaar. De opgegeven wandeltijden zijn nogal optimistisch, houden waarschijnlijk geen rekening met pauzes en gaan er volgens mij vooral van uit dat iedereen meteen de beste en juiste route vindt. We hadden wel enkele groepsleden die iets minder getraind waren dan de anderen en ons dwongen af en toe wat meer pauzes te nemen, maar ook de sterksten hadden het lastig.

Het navigeren is op zich niet zo een probleem. We hebben enkele keren op belangrijke momenten plots in dichte mist gezeten, maar dan komt het erop aan het kompas goed in te stellen en dan ook strikt de aanwijzingen uit het boek en de richting van het kompas aan te houden.

Enkel de eerste dag ging het even fout. Op weg naar de beklimming van de Beinn Uird kwamen we in de mist terecht. We probeerden te navigeren aan de hand van het Queen Elizabeth Forest dat aan onze rechterhand moest liggen. Toen de mist optrok was er nergens nog een bos te zien en na heel wat puzzelen met de kaart en het terrein kwamen we tot de conclusie dat wat op de kaart als bos aangegeven stond in de realiteit terug Moorland geworden was. (Dit is tijdens de rest van de tocht ook vaak het geval, maar behalve de eerste dag geen groot probleem.) We waren dus veel te ver noordelijk afgeweken. Die dag heb ik toch geleerd om eerst en vooral altijd naar het kompas te kijken.

De andere dagen hebben we alle ommetjes naar toppen die niet op de route lagen laten vallen, en ook 2 keer de WHW genomen. De eerste keer omdat we de ferry naar Inveruglas gemist hadden en de volgende pas om 10:30 ’s ochtends was, en de tweede keer omdat we gewoon een rustige dag nodig hadden.

In ieder geval was het een schitterende tocht doorheen een prachtig landschap met ook veel mooi weer. Je kan echt vele uren stappen zonder een mens of zelfs een wandelpad of ander teken van beschaving tegen te komen. En op de top van een munro staan nadat je die langs zijn flanken bent beklomen zonder pad is echt een schitterend gevoel!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.