HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Lichtgewicht kookset

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ik zocht een lichtere vervanger voor mijn trangia vuur op spiritus. In de asadventure is er net 50% korting op de Primus brander eta express. Na wat discussie op de facebookpagina van hiking advisor kwamen er heel verschillende alternatieven naar boven en maakte ik een overzicht om een duidelijke vergelijking te maken tussen de opties. In mijn vergelijking in gewicht combineer ik telkens een vuurtje + windscherm (als het er niet standaard bij zit) + pot met deksel. Ik voegde er geen jetboilsystemen aan toe omdat ik nu en dan m’n vuur toch wil kunnen gebruiken om er meer op te koken dan enkel water opwarmen. Ondertussen heb ik het primusvuurtje gekocht, maar het kan nog een interessante vergelijking worden voor andere twijfelaars! En het lijstje is verre van af, extra opties en zeker eigen ervaringen zouden het veel bruikbaarder maken:

Ik nam mijn gewicht van kom en deksel (210g, 1L) en een gewicht van 100g voor een windscherm.

1) MSR pocket rocket + windscherm:

• eerder 1p
    • gewicht: 85g vuur + 100g windscherm + 210g kom en deksel = 395g
    • theoretisch verbruik: 16L/230g, 3,5min/L, 60min/230g
    • prijs: €30 + prijs windscherm

2) MSR Windpro II:

• werkt ook goed in koude omstandigheden
    • gewicht: 292g (windscherm, warmtereflector en staander om gasbidon omgekeerd te zetten inbegrepen) + 210g kom en deksel = 502g
    • verbruik: 15L/230g, 70min/230g =>4min40/L
    • prijs: €95

3) Primus eta express:

• niet zo stabiel met kom op gasbidon? => er bestaan voetjes voor
    • gewicht: 450g (vuur, windscherm, kom met deksel inbegrepen)
    • verbruik: 2min40/L, 85min/230g
    •  €120 (nu voor €60 in Asadventure)

4) expres spider:

• stabiel systeem
    • gewicht: 200g + 100g (windscherm) + 210g (kom en deksel) = 510g
    • verbruik: 119min/230g, 5min/1L (of met primetech pot (zwaarder): 3min35/L) => 23L/230g of met zwaardere primetech pot 33L/230g
    • prijs: €65 (zonder windscherm)

5) primus gravity:

• gewicht: 260g + 100g (windscherm) + 210g (kom en deksel) = 570g
    • verbruik: 70min/230g, 3min50/1L
    • prijs: €76 (zonder windscherm)

Ik heb er nog geen idee van hoeveel ik zal winnen in gewicht door het beperkte (theoretische) gasverbruik van de primus eta express, zal mijn werkelijke verbruik hier nog eens posten als ik het getest heb. Al mensen met ervaring met het verbruik van dit vuurtje? Dan kan ik inschatten hoeveel ik moet meenemen op tocht.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Siegried,
    niet prettig voor jouw dat je plots geconfronteerd wordt met een draak van een bericht bij een eerste posting. Of je wist zelf de rommel die tussen de tekst staat (dat kan) of je schrijft uit de losse pols je verhaal. We passen een en ander wel aan. Toch welkom 😉

Siegried
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ik had een tabel toegevoegd uit een word bestand, maar dat was niet echt een goed idee!

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Bij de Primus zou ik (als je de extra 150 gr. geen bezwaar vind) kiezen voor de Spider i.p.v. de Express. veel stabieler en volledig windscherm. Primus geeft zelf aan dat deze iets beter is voor het hooggebergte, voor wat dat waard is. Heb zelf de nog iets grotere Power stove. (800gr.)

de express staat natuurlijk wel in de aanbieding (waarschijnlijk omdat hij niet al te best verkoopt om een reden?)

[caption id="" align="alignnone" width="300"]Primus Spider Stove Primus Spider Stove[/caption]

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Even een kleine opmerking omtrent de Primus Express vs de MSR Windpro, bij Primus is de regelaar verticaal geplaatst en bij MSR horizontaal. Daardoor is de Primus niet zo praktisch als je je gasblik wilt omdraaien. Ik heb zelf de MSR en op een toch de Primus gebruikt, en vond dat toch wel wat vervelend (ook omdat ik de MSR gewoon ben natuulijk).

ivovm
    Sleutelbeheerder

Siegried,

van spiritus naar gas overschakelen is als
    ‘van klaver naar de biezen lopen’.

Op zich is spiritus een goede brandstof maar zo’n compleet trangia stel is veel te zwaar.
    Je had het kunnen ontmantelen tot zijn essentie en dat gecombineerd met een windscherm zou veel gewicht besparen. Doe het zelvers zouden daar iets uitdagends in zien.
    Binnen de link van hierboven zijn wat meer tips te vinden om het rendement te verhogen.
    Misschien kan je de kookpot met zijn vinnen gebruiken op je alcoholbrandertje
    In plaats van complete systemen te kopen kan je ook binnen ieder segment van brander, kookpot, windscherm …op zoek naar het meest geschikte.
    Je hebt je kookpotje van de eta express 210 gr gegeven (vermoedelijk omdat je de kunststof kom niet mee hebt geteld).
    Stel dat je op zoek was gegaan naar een kookpot voor een gasbrander dan was je misschien uitgekomen bij een kookpot van traildesign
    Die weegt volgens de site 109 gr. Met de natte vinger is dat 100 gr minder. Je kan eens een vergelijkbare test uitvoeren hoeveel gas je bespaart door het gasverbruik te meten bij een pot met en een pot zonder vinnen. Dan kan je uitrekenen hoeveel liter je moet koken om het hogere gewicht te compenseren. Volgens mij ben je dan al lang terug thuis eer je winst maakt (tenzij je natuurlijk door zuiniger te koken je net dat extra blik thuis kan laten/om maar te zeggen dat dat soort berekeningen niet evident zijn)
    In het voorjaar was ik tijdens een groepsreis mijn eigen brander vergeten op onze wintertrekking. Kon toen gebruik maken van de MSR windpro van Veerle. Andere jaren had ik mijn lichtere brander bij die ook met ‘omgekeerd blik’ werkt. Ik heb toen mogen ervaren wat een veilig,stabiel systeem die windpro was in vergelijking met mijn brander. Ik zou nu met plezier die extra grammen dragen omwille van de grotere betrouwbaarheid.
    Als je graag leest wat er allemaal getest kan worden (er staat ook iets in van te verwachten verbruik. Het artikel is al van een tijd geleden maar dat mag de pret niet drukken)
    http://www.cirdan.no/PDF/Tester/SOLSUMO.pdf

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Het kan ook interessant zijn om verder te kijken dan de gangbare merken en de wondere wereld van eBay te verkennen. Bijvoorbeeld:

Totaal 201 gram voor een volwaardig 3-seizoenen systeem. Brander gebruik ik nu ruim 5 jaar en is één van de weinige dingen waarvan ik nooit overweeg om te vervangen. Mooie brede vlam, superlicht en titanium dus roest nooit. Lang leve de Chinezen 😉

LFone
    Bijdrager

En voor 4-seizoenen is er de Alpkit Koro voor 124 gram die ook gewoon uit dezelfde Fire Maple fabriek komt.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Verrassend dat fire maple niet voor zz een titaniumversie heeft gemaakt maar een inox model aanbiedt
    http://www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=7
    Los van de stevigheid van de armen die de pot ondersteunen is het goed om weten hoe soepel het blik kan worden omgekeerd (omwille van de aansluitslang) . Dat scoorde niet goed bij mijn brandertje terwijl de windpro veel beter op zijn benen bleef staan.
    Dergelijke “laag bij de grond” versies hebben het voordeel dat het windscherm klein kan blijven als je niet aan de slag wil met allerhande ophangingen
    Voor een 3 seizoens versie hebben ze de FMS-117T.
    https://backpackinglight.com/olicamp_xcelerator_review/

LFone
    Bijdrager

Dat verbaasde mij ook inderdaad. Online is te vinden dat sommigen onderdelen van de FMS-117T en FMS-118 combineren, maar Alpkit biedt die combinatie kant en klaar.

Ik heb de Alpkit Koro nog niet in de winter gebruikt maar het draaien van het blik lijkt soepel genoeg te gaan (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal). Omdat de brander zo licht is merk je wel dat deze heel snel meebeweegt als je aan de slang zit. Als er een pot water op staat valt het wel weer mee.

Als je het blik omdraait sputtert de brander ook wel wat maar ik ben er nog niet over uit of dit echt een nadeel is.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Daar bestaat een handleiding voor om dat op te lossen
    http://blog.hillmap.com/2013/02/fixing-fire-maple-fms-118-inverted.html

LFone
    Bijdrager

Dank voor de link! Die aanpassing ga ik zeker maken als het echt storend blijkt te zijn.

Het sputteren is vooral als je de brander helemaal open draait. Iets wat ik in de praktijk nooit doe aangezien dat volgens mij niet de meest efficiënte manier is om je gas te verbranden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.