HOME FORUM Materiaal en techniek lichtgewicht koken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Naar aanleiding van dat andere topic…

Ik ben benieuwd naar de opstelling die jullie gebruiken om te koken. Gebruiken jullie esbit of alcohol? Wat zijn voor-en nadelen? Zijn er mensen die hout gebruiken? Mijn overconsumptie van Esbit wijt ik niet alleen aan goesting in warme dranken, maar ook aan een laag rendement van mijn opstelling. Ik bouwde van een oud windscherm iets dat netjes rond mijn pot aansloot. Ik bracht een paar opening aan met de gedachte dat vuur zuurstof nodig heeft. Hoe pakken jullie dat aan? Hoeveel weegt alles bij jullie?

Dank!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Nog geen reacties?

Dit is wat ik gebruik voor 3-seizoens omstandigheden. Heb niet van alles de duidelijkste foto’s, maar zal het proberen duidelijk uit te leggen. Ik varieer nogal naar gelang de omstandigheden.

Indien ik niet alleen water heb op te warmen maar ook echt ga koken neem ik een pot van 0.9L of 1,3L mee in combinatie met alcohol (zelden esbit). Het allerzuinigste alcoholbrandertje is bij mijn weten de Ion stove welke je ook zelf in mekaar kunt knutselen. Windscherm knip ik uit 0.1mm dik titanium folie (kan je vinden bij titaniumshop.nl).
    Tussen pot en windscherm zit ongeveer 5mm speling. Onderin knip ik langs één helft gaten in met nietjesmachien (zo dat je die gaatjes zo je wil naar de wind kunt draaien of net niet). Hoogte van windscherm is zodanig dat het net in de pot past. Ongeveer 4cm boven de bodem komen 4 gaatjes in het windscherm om skewer stakes door te steken zodat je pot op het windscherm kan rusten (die skewer stakes pik je even van een niet cruciaal afspanpunt van je tent of tarp). Op die manier zit de top van je esbit blokje of de top van je ion stove ongeveer 2cm onder de onderkant van je pot wat na veel tests vroeger zowat de optimale hoogte bleek voor beiden. Na veel tests bleek dit van windscherm het meest optimaal voor mij. Een caldera cone zou nog net een fractie optimaler kunnen zijn voor het verbruik van je systeem, maar past dan weer niet in je pot.

Titanium 0.9L pot: 112g
    Titanium windscherm: 16g
    Esbit houder: 1g
    of
    Ion stove: 6g
    Petflesje als brandstoffles: 25g
    Lucifers met aanmaakstrookje in waterdicht potje: 8g
    Totaal: 137g (esbit) of 167g (alcohol)
    Foto 1 (oude foto met nog aluminium windscherm)

Indien ik enkel maaltijden mee heb waar enkel kokend water aan is toe te voegen, dan neem ik een kleinere pot mee in combinatie met esbit. Deze pot is te smal voor de ion stove (vlammen likken constant langs de zijkanten). Met een 12g esbit blokje heb je in het begin hetzelfde. Zo’n verlies aan energie dat willen we natuurlijk niet. Dus snij ik voor deze pot esbit blokjes steeds in twee. Voor die halve esbit blokjes heb ik dan een apart mini esbit houdertje. Met een half esbit blokje krijg ik net een volle pot water aan de kook. Voor de rest blijft mijn methode met windscherm net hetzelfde.

Titanium 0.5L pot: 74g
    Titanium windscherm: 10g
    Esbit houder: <1g
    Totaal: 92g
    Foto 1

Op heel lange tochten verkies ik vaker een houtgasbrander, of gewoon soms voor de fun (want zo’n houtgasbrander is heel plezant om te gebruiken). Er moet dan wel wat brandbaars te vinden zijn onderweg. Grote voordeel: je hoeft dus geen brandstof meer mee te zeulen want die verzamel je dagelijks onderweg. Ooit zelf verschillende houtgasbranders in mekaar geknutseld en mee zitten experimenteren om de optimale luchttoevoer te vinden. Daaruit is dan een exemplaar van 99g voort gekomen die net in een MSR Titan kettle past. De pot staat op de houtgasbrander via een opzetstuk dat tevens dienst doet als windscherm. Echter daar schuilt het probleemke dat ik altijd al heb ondervonden met mijn MYOG houtgasbrander: met een te dicht windscherm gaan de prestaties stevig achteruit. Het windscherm heeft dus vrij grote gaten. In winderige omstandigheden buigen de vlammen dus gemakkelijk van onder de pot uit en is het niet zo makkelijk koken als je geen beschutte plek kunt vinden/creeëren. De Bushbuddy en Bushcooker kennen deels ook dit probleem. Voorts neemt zo’n houtgasbrander een redelijk extra volume in in de rugzak als die niet in je pot past. Iets om op te letten. Trail Designs maakt echter houtgasbranders op maat voor verschillende type potten en de caldera cone doet tevens meteen dienst als windscherm (wat hier wel beter werkt in stevige wind door de kleinere gaatjes). Het hele systeem is opbergbaar in je pot. Als je handig bent zou je hun systeem even goed zelf kunnen nabouwen uit titanium folie. Om de vlam erin te krijgen heb je wel vaak iets nodig zoals een miniflesje ethanol ofzo, zeker in vochtige omstandigheden. De roet op je pot moet je er natuurlijk wel bijnemen, net als de rookgeur in je kledij. 🙂

Titanium 0.9L pot: 112g
    Trail Designs Sidewinder Ti-Tri: 92g
    Potje drooglint, dennenhars, berkenschors, droge twijgjes of miniflesje ethanol,…: 15g
    Totaal: 227g
    Foto 1 (Trail Designs Sidewinder)
    Foto 2 (MYOG houtgasbrander zonder windscherm)
    Foto 3 (MYOG houtgasbrander met windscherm in Sarek)

Gasbranders zijn top wat snelheid en gebruiksgemak betreft, maar als je het lichtste van het lichtste wil (inclusief brandstof) dan ken ik niets dat esbit verslaat (gevolgd door alcohol). Op lange tochten waar je geen nieuwe brandstof kunt inslaan wordt een houtgasbrander zelfs voordeliger. Maar aan al deze types zijn nadelen verbonden en niet alles is dus even geschikt om deftig een maaltijd mee te gaan koken.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Dzjow, wat is de hoogte van je windscherm in combinatie met de alcoholbrander? Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met de ideale hoogte voor een windscherm.

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Ik heb me een Jetboil zip aangeschaft.  Het is een alles in 1 systeem en met zn 269gr behoort hij tot de lichtgewichten.

Het leuke ervan is zijn ultra zuinigheid. Geen vlammen die langs de zijkant likken en warmte transportvinnen rond de brander. De reclame klopt voor een keer. In 2 minuten het je genoeg kokend water voor een tas soep. Een hele vooruitgang tegenover de camping gas branders.

Of ze geschikt is voor winter ga ik op wintertrektocht uitproberen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Wat losse gedachten aanvullend op het uitbundig epistel van Joery.
    Slechts een deel van de onderkant perforeren is inderdaad een veel logischer plan
    omdat alc. branders zoals een Ionstove erg gevoelig zijn voor tocht.
    Uit ervaring toch wel het gedacht dat met het gebruik van esbit je toch wat meer aandacht moet schenken aan de zuurstoftoevoer dan bij alcohol en mag de opening tussen windscherm en pot toch niet te smal zijn of de verbranding is niet optimaal.
    Joery, als ik de opstelling zie krijg ik het gevoel dat de brandstof het misschien wel eens benauwd zou kunnen krijgen als er geen wind staat. Ik merk bij mijn eigen combinatie zie op 2 minuten bij volgend filmpje dat er flink wat rook wordt gevormd bij windstilte. Daar staat tegenover dat je bij gebruik van een halve tablet wat minder zuurstof nodig hebt. Hou breek jij de esbit tablet zonder al te veel ‘kruimels’ te krijgen.
    Ik wil mensen waarschuwen als ze geharde aluminium tentharingen willen gebruiken ter ondersteuning van hun pot. Die verliezen daarna hun sterkte door de ongewilde thermische behandeling.
    Hoe hoger het windscherm hoe meer warmte er in principe zou afgegeven kunnen worden maar ik denk dat geen mens weet wat de ideale hoogte is omwille van de variabelen die meespelen.(venturi effect,ruimte tussen scherm en pot,extra windscherm gewicht versus brandstofwinst…)
    Je windscherm op kunnen bergen in de kookpot (bescherming) is een groot voordeel bij het inpakken.
    Een jetboil zip vind ik een goed doordacht en geïntegreerd ontwerp. De fabrikant pakt uit met de zuinigheid van het systeem. De grammenjager begint echter te tellen hoeveel liter water je aan de kook moet brengen eer je gewichtswinst begint te maken in vergelijking met een pot zonder vinnen. Op backpackinglight is dat al eens getest maar ik weet zo uit het hoofd niet meer de winst in gram gas. Met de inhoud in acht genomen kan eens worden vergeleken met de potten van Joery.
    Het nadeel van een jetboil is dat hij door zijn zuinigheid in het nadeel is op wintertochten.
    Een klassieke brander waar je een windscherm voor moet gebruiken geeft iets meer warmte afstraling naar beneden om het gas op temperatuur te houden zodat ook het butaan mee doet.
    Recent was er op BPL een draad begonnen over dit onderwerp.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik heb me een Jetboil zip aangeschaft.  Het is een alles in 1 systeem en met zn 269gr behoort hij tot de lichtgewichten.

269 gram is nu niet meer zo speciaal. Mijn gasbrander, windscherm, warmtereflector  en pot wegen samen 290 gram en zijn nu ook niet van de lichtste (en met een echt lichte brander en pot moet je al redelijk makkelijk onder de 200 gram kunnen zitten).

Het leuke ervan is zijn ultra zuinigheid.

En wat is die dan ? Want met een gasbrander en pot zonder die warmtewisselaar kan je ook zuinig zijn door de gastoevoer een stuk te verkleinen (voor 1 persoon kom ik een dag of 10 toe met een gasblik van 110gram). Akkoord, het duurt wat langer, maar op die paar minuten komt het voorlopig niet aan.

Of ze geschikt is voor winter ga ik op wintertrektocht uitproberen.

Naar het schijnt moet je hier niet te veel van verwachten. Trouwens, wat zie jij als winter want sowieso schiet elke ‘on-top mounted’ gasbrander tekort bij temperaturen van ± -5°C of lager.

Dzjow
    Moderator

Joery, als ik de opstelling zie krijg ik het gevoel dat de brandstof het misschien wel eens benauwd zou kunnen krijgen als er geen wind staat.

Ik weet het Ivo, die ene foto van me is een slechte foto ter illustratie omdat het lijkt alsof het windscherm gewoon overal tegen de pot plakt. In werkelijkheid was dit niet zo. Wat er soms gebeurt zie je beter geïllustreerd in die foto met mijn mini pot. Het windscherm neemt soms een ovale vorm aan en raakt de pot dan op twee punten. Daartussen wordt de ruimte en verluchting net groter.

Hou breek jij de esbit tablet zonder al te veel ‘kruimels’ te krijgen.

Kan je perfect in twee snijden met een mes Ivo.

Dzjow, wat is de hoogte van je windscherm in combinatie met de alcoholbrander? Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met de ideale hoogte voor een windscherm.

Ik maak mijn windschermen op een fractie na even hoog als de hoogte van de pot zodat het windscherm in de pot kan gestopt worden. Heb graag dat al mijn kookgerief in de pot kan opgeborgen worden. Als je het warmteverlies langs de zijkant van de pot tot een minimum wil beperken kan je eventueel nog een tweede windscherm maken dat je over het onderste heen schuift en zo op de piketten laat rusten. Dat zou dan ook nog steeds in je pot opgeborgen kunnen worden.

Ik heb me een Jetboil zip aangeschaft. Het is een alles in 1 systeem en met zn 269gr behoort hij tot de lichtgewichten.

De lichtere modellen uit de gasbrandersystemen zoals een Jetboil Zip zijn erg interessant, vooral als je enkel water aan de kook wil brengen en graag hebt dat het snel gaat. Voor wintertrekking er toch maar mee oppassen. Bij vorst zullen ze ook niet meer goed werken van zodra al het propaan in het gasbidon opgebrand is (en een waardeloos bidon met enkel nog butaan overblijft dat je enkel nog verder kunt gebruiken boven het vriespunt).

Vroeger in de tijd van Hiking-Info had ik eens een grafiek gepost met daarop het totaal startgewicht (inclusief brandstof) van verschillende kooksystemen in functie van de tochtlengte (of duur tot volgende bevoorradingspunt voor brandstof) als er dagelijks 1L water aan de kook gebracht dient te worden. Ik heb hem nog eens boven gehaald en er nu de houtgasbrander bij op gezet. “Jetboil” staat voor de eerste versie van de Jetboil die vandaag niet meer verkocht wordt. De “Jetboil Sol Ti” is de voorloper van de huidige Jetboil Zip, hun gewicht is nagenoeg hetzelfde. Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te laten verlopen maakt elk kooksysteem gebruik van dezelfde pot. Bij de MSR Pocket Rocket en Campingaz Bleuet Micro is er geen windscherm in het systeem bijgerekend. In de praktijk mag je dus verwachten dat hun prestatie wat slechter zal zijn dan wat te zien is op de grafiek. Het verbruik van de Windpro komt uit eigen metingen. Het verbruik van alle andere gasbranders komt uit een ooit gepubliceerde test van Op Pad waarbij je denk ik mag aannemen dat het verbruik in de praktijk misschien nog fractie hoger zal liggen, vermits het om een test binnenshuis ging zonder enige wind. Een sprong in de grafiek wil telkens zeggen dat er een extra gasbidon nodig is vanaf dat aantal tochtdagen. Voor sommige branders is er zowel met een standaard gasbidon als met een groot gasbidon gerekend. De Jetboils maken gebruik van een standaard gasbidon. Voor het transport van alcohol werd een 1L petfles van 35g in rekening gebracht in het gewicht van het systeem (en je ziet dat er voor een tocht vanaf 34 dagen een 2e petfles nodig is), voor esbit een Ziploc zakje van 5g. Ik denk dat de grafiek voor de rest voor zich spreekt.

Totaal startgewicht kooksysteem i.f.v. tochtlengte

Gas mag dan al meer kcal leveren dan alcohol of esbit, dit voordeel gaat telkens deels verloren door het relatief hoge gewicht van het gasbidon zelf dat je ook altijd zult moeten meezeulen.

toon
    Bijdrager

Op basis van wat ik hier lees -iedereen alweer bedankt- en op basis van wat ik elders op het wereldwijde web terugvind -wat is het toch uitgebreid-, probeer ik mijn kooksysteem te herdenken. Het is ondertussen heel duidelijk dat het mijne voor veel verbetering vatbaar was. Sowieso zou het nieuwe systeem alleen maar dienen om water te koken.

Alles begint bij hoeveel water ik wil koken en wat voor pot ik daarvoor ga gebruiken. Neem ik bovendien een extra tas/bord mee? Ik bekeek mijn menu opnieuw. De thee ’s ochtends en ’s avonds zal ik op langere tochten laten voor wat ie is. Twee zaken gaan door puristen als luxe gezien worden, maar voor mij zijn ze belangrijk voor het moreel. Ten eerste maak ik mijn ontbijt graag warm. Niet alleen veel lekkerder, maar melkpoeder lost toch makkelijker op in warm water en bovendien was de laatste keer de muesli uiteindelijk nogal saai, omdat ik er de chocolade van tussen gelaten had. Nu zou ik opnieuw wat chocolade in de warme melk willen smelten. Ten tweede wil ik mijn soep ’s avonds niet van de menu laten vallen. ’s Ochtends is er geen probleem. Zelfs als ik een pot van 500ml neem, kan ik er mijn ontbijt uit eten als ik wat minder melk meeneem (de muesli en de chocolade nemen +/- 200 ml in beslag). ’s Avonds zit ik wel met een probleem: waaruit ga ik mijn soep drinken terwijl mijn couscous staat te zwellen? Daarom enkele vragen over de potten:

Wanneer op een website 500ml vermeld staat als inhoud, is dit dan de effectieve inhoud of is er nog plaats om iets toe te voegen of om de pot een beetje scheef te laten staan?
    Ik vind geen pot van 500ml met een diep deksel. Nogal wiedes: het deksel zou bijna groter zijn dan de pot. Maar ik vind wel potten van 600,700,900,… ml met een diep deksel. Weet er iemand welke inhoud die deksels hebben? Welke hebben een inhoud van 250ml?
    Wat betreft brandstofverbruik… Is er een verschil tussen 500ml opwarmen in een pot van 500ml of één van bv. 900ml? Mij lijkt dat in een pot van 900ml meer water dichter bij de warmtebron zit en dat een windscherm (dat juist in de pot past) meer rond het water zal zitten in een pot van 900ml.
    Wat betreft materiaal. Er is een gewichtsverschil tussen aluminium en titanium, maar er is ook een verschil in warmtegeleiding. Aluminium presteert beter. Is dit waar? En is dit relevant? M.a.w. Is er ooit iemand geweest die uitgezocht heeft vanaf hoeveel dagen het meergewicht van aluminium gecompenseerd wordt door het lagere gewicht aan brandstof dat meegenomen moet worden? Of zoek ik het te ver? Ik besef dat als ik over zo een dingen begin, ik eigenlijk eerst mijn soep zou moeten thuis laten, maar het gaat om principes en opties.

Een volgende keuze zal de brandstof zijn. Een houtgasbrander zal het niet worden. Misschien later. (Letterlijk tussen haakjes: ik zag een hele mooie van 78 gram op http://www.suluk46.com; bekijk dan ook even zijn stevig geprijsde sneeeuwpiketten.) Blijft de keuze tussen alcohol en esbit. Gevoelsmatig neig ik naar Esbit. Ik gebruikte nog geen alcohol, maar esbit lijkt me praktischer. Je moet geen extra flesje(s) meenemen. Je mag er mee prossen. Je kan het op voorhand bij je dagrantsoenen verpakken. Het is dus blijkbaar ook het lichtste op de houtgasbrander na. Waarom gebruiken jullie esbit of alcohol? Ik zag Ivo in zijn filmpje wat alcohol op het blokje aanbrengen om het makkelijker aan te krijgen? Is dit een frequent gebruik?

Wat voor een vuurtje ik juist zal knutselen, weet ik nog niet. In mijn vorige systeem zag ik regelmatig vlammen likken rond de pot. Ik was dan gerustgesteld: alles marcheert nog. Maar dat is dus blijkbaar niet de juist gedachtengang… Ik meen begrepen te hebben dat dit voorkomt wanneer de warmtebron te groot is voor de pot. Juist? Zijn er nog factoren die hier een invloed hebben? Ik probeerde mijn windscherm altijd zo dicht mogelijk tegen de pot te laten aansluiten, maar dat is dus blijkbaar ook al zo een foute benadering. Is het omdat ik het vuurtje zo teveel smoorde dat er veel vlammen waren maar weinig hitte? Ik hou van het idee om aan verschillende kanten van het windscherm verschillende formaten van gaatjes voor de luchttoevoer aan te brengen: hele kleintjes tegenover hele grote, kleine tegenover grote, middelmatige tegenover middelmatige: voor elke windsnelheid een stand. Op BPL werd gesproken over een tweede veel grotere windscherm rondom je hele kooksysteem. Heeft hier iemand ervaring mee? @Joery In het andere topic vertel je me de hittereflector voor de bodem weg te laten. Is dit iets volledig nutteloos? Gaat alle warmte sowieso naar boven?

Ja wadde… Weeral veel vragen voor jullie. Het is me al heel duidelijk geworden dat je in dit alles heel ver kan gaan. En dat, hoe verder je gaat, het steeds ingewikkelder wordt. Maar ik amuseer me! Ik ben benieuwd waar ik ga eindigen.

Dank!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Niet alles gelezen, maar over die thee in de ochtend en/of de avond, niet alles moet zo licht of zo efficiënt mogelijk zijn. Dus als je die thee een meerwaarde vindt, waarom die weglaten ?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Toon,
    Zo lang je nog plezier hebt in de eigen hersenspinsels zou ik gewoon doorgaan.
    Wat aanvullende gedachten op jouw epistel.
    Ik heb mij nooit bezig gehouden met het ontwerpen van een windscherm zoals de zonnekloppers aan onze kust gebruiken (maar dan in het klein).
    Veel te omslachtig maar het zal zeker helpen om het water vlugger aan de kook te krijgen zeker bij branders die gevoelig zijn voor ‘tocht’
    Het gaat dan over zaken zoals dit
    Aluminium, titanium, inox als kookpot: Aluminium geleid de warmte beter dan titanium maar vermits een titanium pot een stuk dunner is dan een aluminium pot zal het volgens mij wel gecompenseerd worden. Inox lijkt mij het meest ongunstig terwijl dit materiaal toch frequent wordt gebruikt;
    Ik zou daar mijn hoofd niet over breken.
    Belangrijker lijkt mij is dat de diameter van de pot wat in verhouding moet staan met de diameter van de vlam om zijn warmte goed af te kunnen geven aan de inhoud.
    Likkende vlammen langs de buitenkant van de kookpot lijken mij geen goed idee.
    Maar je ziet het wel gebruiken bij buitenlui die een blik gebruiken als kookpot.
    Al bij al gaat daar de gewichtswinst niet worden gemaakt.
    Daar zijn genoeg attributen die thuis gelaten kunnen worden om het verschil te compenseren.
    Iets over de eigen routine tijdens een tocht.
    Mijn ontbijt, een muesley,melkpoeder combinatie giet ik in mijn kookpot en lepel die uit.
    Daarna giet ik nog wat water in de pot en veeg met mijn vinger de pot proper en drink dit water op.
    De deksel van mijn pot heb ik enkel nodig om op de pot te leggen om het water aan de kook te krijgen. (erg belangrijk als je efficient wil koken)
    Ik gebruik (voorlopig) enkel gevriesdroogde maaltijden dus mijn pot wordt enkel gebruikt om water aan de kook te brengen om dit dan over te gieten in het zakje.
    Het zakje dat ik dan leeg heb gelepeld gebruik ik om de soep te prepareren.
    En daarna leeg te lepelen (of aan de mond te zetten)
    Ik bewaar het zakje waarin mijn gevriesdroogde maaltijd zat en de volgende dag kan ik eerst soep maken en daarna aan de “hoofdmaaltijd” beginnen.
    Mijn kookpotje is ook mijn thee en koffie bak.
    Alcohol gebruiken om de esbit wat sneller aan te kunnen steken wordt wel meer gedaan, zeker als het wat winderig is en je met de aansteker moet proberen genoeg warmte toe te voegen om de tablet aan te steken. Vanuit gewichtsoogpunt niet het meest voordelig maar wel handig
    Soms worden ook wat esbit schilfers gebruikt, bovenop de blok esbit. Die “ontsteken” gaat ook een stuk sneller. Verder lees ik dat in was gedrenkte propjes katoen ook handige aanstekers zijn voor het grotere werk.
    Zelf gebruik ik ook een plaatje aluminium waar ik de esbit op plaats.
    Ik doe dat voornamelijk niet voor een hoger rendement maar om te vermijden dat ik de ondergrond begin op te stoken (bij gebruik een een esbit houder gelijkend op een “gramcraker”)

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Toon,

Op al die precieze vragen kan ik (helaas) geen antwoord geven. Maar ik bedenk me wel dit:

* als je graag je soep wil behouden, moet die dan per sé in een diep deksel? Ik heb hier eens een leeg potje Galbani mascarpone op de weegschaal gezet: 12 gram, goedkoop, stevig en net groot genoeg (250ml) om een  minuutsoepje uit te eten. Moest je dan later toch je soep willen weglaten, dan zit je ten minste niet met een onnodig diep deksel te “sleuren” denk ik dan zo. Eigenlijk wil ik vooral zeggen: misschien moet je de oplossing niet per sé in de deksels gaan zoeken maar is er elders ook een optie.

(Qua deksel in de marge: de voorbije zomer legde ik gewoon een zelfgemaakt “brik a brak”-deksel op mijn alupotje: een stuk kunststof met daarrond aluminiumfolie. Om te zorgen dat het zeker bleef liggen, legde ik er meestal een steen of tak ofzo op.)

* een kleine hip hip hoera voor al je vragen (en alle antwoorden)! (want ik ben er hier ook net mee bezig)

* en in de marge: ivm uw huissleutels van 30 gram: als ik me niet vergis woon jij in ’t stad, dus in dat geval mag je ze wel bij mij komen dumpen. Want ik ben braaf en te vertrouwen : )

Dzjow
    Moderator

Toon,

Je moet nu de praktische kant bekijken en zien waarmee je tevreden gaat kunnen zijn voor jou persoonlijke kookgewoonten. Dat zal waarschijnlijk niet met het lichtste van het lichtste zijn want dan vrees ik dat je in de “stupid light” zone terecht komt, waar Andrew Skurka het altijd zo mooi over heeft. Vermits je zowel ’s ochtends als ’s avonds water gaat koken en soms rond 1L kokend water nodig hebt denk ik dat het best is om geen kleine pot van 500ml te kiezen. Dat gaat te lang duren en frustrerend werken voor je vrees ik. Ik zou je toch een pot met een doormeter van minstens 11 à 12cm aanraden en een inhoud van rond de 900ml (een brede 600ml pot als absoluut minimum) zodat je een ion stove en vol esbit blokje kunt gebruiken zonder energieverlies door ontsnappende vlammen langs de zijkanten van de pot.

Ivo en ikzelf nemen meestal een gebruikt zakje van een Real Turmat maaltijd mee. Hier kan je perfect je soep in bereiden en uit opeten terwijl je water aan de kook brengt voor je maaltijd (of andersom eerst de maaltijd en dan de soep kan ook natuurlijk). Zo’n zakje weegt niet veel en is een perfect alternatief voor een tweede pot of een diep deksel. Als je gevriesdroogde maaltijden meeneemt heb je zo’n zakjes sowieso al bij.

Wanneer op een website 500ml vermeldt staat als inhoud, is dit dan de effectieve inhoud of is er nog plaats om iets toe te voegen of om de pot een beetje scheef te laten staan?

Dit is meestal de bruikbare inhoud. Tot de rand gevuld kan er normaal meer in. De MSR Titan kettle is bijvoorbeeld 935ml tot de rand gevuld terwijl MSR 850ml opgeeft en zo is de Evernew Ti Ultralight Pot 900ml (ECA252) tot de rand gevuld 1125ml.

Wat betreft materiaal. Er is een gewichtsverschil tussen aluminium en titanium, maar er is ook een verschil in warmtegeleiding. Aluminium presteert beter. Is dit waar?

Er is inderdaad een verschil in warmtegeleiding tussen de materialen maar ik denk niet dat dit een merkbaar effect heeft op brandstofverbruik. Ivo heeft het verschil in dikte al aangehaald, maar nog belangrijker: je moet maar eens nadenken wat er langs de rand van de pot gebeurd. Daar gaat net weer warmte verloren en wil je net zo weinig mogelijk warmtegeleiding! Bemerk hier dus het belang van een goed windscherm dat de warme lucht langsheen de zijwand van de pot vast houdt.

Waarom gebruiken jullie esbit of alcohol?

Alcohol is goedkoper maar het vraagt ervaring om de juiste dosering te nemen. Alcohol brandt niet bij temperaturen onder nul (of je moet je alcohol flesje eerst goed laten opwarmen in je slaapzak). Esbit is handiger. Klaar met koken blaas je het blokje uit en volgende keer gebruik je het verder. Het brandt ook bij vorst, maar het is duurder dan alcohol.

Ik zag Ivo in zijn filmpje wat alcohol op het blokje aanbrengen om het makkelijker aan te krijgen? Is dit een frequent gebruik?

Ivo heeft die gewoonte aangenomen om het zich heel gemakkelijk te maken. Ikzelf heb dit nog nooit gedaan. Als er veel wind staat wordt het moeilijker om esbit in gang te krijgen, maar ondanks dat is het me bij veel wind toch ook al altijd gelukt.

Ik probeerde mijn windscherm altijd zo dicht mogelijk tegen de pot te laten aansluiten, maar dat is dus blijkbaar ook al zo een foute benadering. Is het omdat ik het vuurtje zo teveel smoorde dat er veel vlammen waren maar weinig hitte?

Geen idee wat je precies voor had, maar als er geen goede luchtdoorvoer is brandt esbit in elk geval trager, minder efficient en kan dit wel eens rook geven. Dat is natuurlijk minder voordelig. Als je rook krijgt kan het ook zijn dat je de onderliggende bodem aan het affikken bent.

Joery In het andere topic vertel je me de hittereflector voor de bodem weg te laten. Is dit iets volledig nutteloos? Gaat alle warmte sowieso naar boven?

Zo’n hittereflector is vooral handig als je met een brander in de sneeuw sneeuw gaat smelten om te voorkomen dat je brander in de sneeuw wegzakt door al de sneeuw die onder de brander begint te smelten. Als je niet op sneeuw gaat koken heeft een hittereflector geen nut, tenzij je geen verschroeide plek op de grond wil achter laten. Ik denk dat de term hittereflector je hier in de war brengt. Dat ding is bedoeld om hitte weg te houden van de ondergrond, niet om hitte terug te kaatsen naar de onderkant van de pot. Die onderkant is toch al (bijna) volledig bedekt met vlam en daar gaat zo’n hittereflector het verschil niet maken. 😉

Als je het een prioriteit zou vinden om sneller kokend water te hebben dan het geval is met esbit of alcohol, denk ik trouwens dat een brander als een jetboil zip ook geen slechte keus voor je zou zijn, vooral omdat je de gewoonte hebt om relatief veel water aan de kook te brengen en het dan met alcohol/esbit stuk langer gaat duren. Indien niet, experimenteer dan maar rustig verder met esbit. Ge zult er nog veel van opsteken.

toon
    Bijdrager

kookgerief zweden 2015De kookpot is de Evernew 900ml (ECA267) en weegt inclusief het deksel van 24 gram 97gram.
    De twee piketten wegen samen 15gram en worden ook gebruikt voor het muskietennet in de tarp.
    Uit het 0,1 mm dikke titanium folie van de titaniumshop.nl knutselde ik:
    *een windscherm van 17 gram
    *een schaaltje voor het Esbitblokje van 2 gram.
    *een windding van 2gram. Wanneer er teveel wind is, kan dat in het windscherm geklemd worden, waardoor van ongeveer de helft van het windscherm de aanvoer van lucht geblokkeerd wordt.
    Van de lepel ging nog eens een klein stukje zodat ie in deze kookpot past. Hij komt nu nog op 8 gram.
    De aansteker weegt 11 gram. Als reserve-vuur neem ik 20 weersbestendige lucifers mee: 12 gram.
    Mijn nieuwe tas is een afgeknipte verpakking van Aiki noodles. Die past nu ook in de kookpot. Gewicht: 14gram.
    Om water te zuiveren: 4 blisters Micropur Forte van in totaal 11 gram.
    De gewichten van de Platypi van 1 en 2 liter zijn resp. 35 en 37 gram.

Totaal: 261 gram. Daarmee heb ik 551 gram uitgespaard tov september vorig jaar.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Een kleine aanvullig op de uitbundige precentatie van Toon:
    Zelf mogen ervaren dat het toch geen goed idee is om een vierkante aluminium piket

te gebruiken als houder voor de pot. Dergelijke piketten zijn uit gehard aluminium
    maar verliezen deze hardheid door de hitte van de stove.
    Worden erg plooibaar en worden daarmee onbruikbaar.
    Best gebruik je dan steeds dezelfde. Hoe titanium reageert weet ik niet maar naar mijn aanvoelen
    komt dat probleem daar niet voor. (al wordt hitte wel gebruikt om titanium te plooien)

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Ik heb onlangs een Esbit combi gekocht met de alcoholbrander en esbit houder. Die weegt 430 gr totaal. Dan ben ik beginnen redeneren, op gebied van wat beste brand alcohol/vaste tablet en dus even testen.. Alcohol was 8-9 minuten voor water kookte, vaste tablet was bijna een kwartier. Voordeel vaste tablets vind ik dat je op voorhand kunt uitrekenen hoeveel je er mee moet nemen. Brandspiritus is overal te krijgen voor geen geld. Dan dacht ik aan bio-brandgel die ik gebruikte voor de fondue. Die gaf ongelooflijk veel hitte voor het beetje dat ik gebruikte en bleef lang branden.. Er is weeral een Amerikaan die daar een testje over heeft gemaakt.

https://youtu.be/3nTevaGZ25U

Daarbij zie je voor hetzelfde gewicht een veel betere warmte ontwikkeling. Je hebt hiermee ook geen roetaanslag of dampen.. Zijn er negatieve invloeden waar ik geen rekening mee hou of is dit inderdaad een goede oplossing. Ik dacht gewoon gel in een nalgene busje mee te pakken in de Esbit brander.

Ik heb ook een Jetboil met alle toeters en bellen, maar wilde naar een meer compactere/lichtere brander gaan. Ik zie dit echt als een test, die Esbitcombo kost dan ook betrekkelijk weinig.

Moest het me echt bevallen wil ik gaan naar een Evernew Appalachian combo, die weegt 172 gr vs de 430 gr van de Esbit. En kan ook gebruik maken om wat hout in te stoken.. (kost wel 170 Euro)

Zijn er dingen die ik over het hoofd kijk met betrekking tot algemene veiligheid/voedselveiligheid?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.