HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte staande brander

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Ik heb hem ook maar 1 keer op de grond laten vallen en kan me niet herinneren dat heel die kop nat geworden was, hij heeft er na nog meerdere keren perfect gewerkt. De brander is teruggestuurd naar de fabriek en ze hebben hem daar niet kunnen maken, zou vreemd zijn als ze hem niet eerst eens uit elkaar hebben gehaald dan? Ik weet ook niet of ik hem nog terug ga krijgen (zal het zeker vragen, wie weet lukt het met jullie tips toch om hem terug tot leven te krijgen, dan heb ik erna 2 vuurtjes).

Maar goed, mijn punt was dat ik het toch geen top vuurtje vond en dat ik blij ben met m’n tegoedbon, dus nu twijfel ik juist nog tussen de Kovea spider stove en de Edelrid Opilio: https://www.asadventure.com/nl/p/edelrid-kookvuur-opilio-1432C60012.html?colour=658

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Ik heb de Primus Mimer Stove Duo. Weliswaar 257 gram, maar geschikt voor alle merken (schroef), windbescherming van de vlam, brede brander, 2800W output en geringe prijs (26- 30 euro). Mooi apparaat. En veel lichter dan een benzinebrander… https://www.primusshop.nl/primus-mimer-stove-duo/

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Frank,

Een brander die je bovenaan een bidon schroeft is inderdaad de lichtste en goedkoopste brander. In dezelfde categorie als de jouwe, heb ik de MSR Superfly, duurder maar bijna de helft lichter (129 gram). Maar een brander bovenaan een bidon schroeven heeft twee belangrijke nadelen: de stabiliteit en de mogelijkheid om de brander ook bij koude temperaturen te gebruiken. Een extra nadeel hierbij is dat je windscherm hoger moet komen, maar dat valt makkelijk op te lossen natuurlijk.

Een op zich staande gasbrander is hoe dan ook zwaarder dan de lichtste brander die je er bovenaan op schroeft, maar biedt wel meer voordelen. De grootste uitdaging is dan natuurlijk om een brander te vinden die kwalitatief goed is, zo licht mogelijk en toch nog betaalbaar. En dit was het onderwerp van dit forumtopic.

Een benzinebrander is vaak nog wat zwaarder dan bovenstaande mogelijkheden, maar biedt het meeste flexibiliteit en zekerheid. Zo’n brander nemen we mee in de winter en in Oost-Europa, waar je vaak enkel maar benzine kan gaan kopen aan de pomp. Een benzinebrander die ook minder propere benzine kan branden zonder meteen te gaan sputteren, is dan ook een must.

Er is dus voor elk type activiteit en elk seizoen een optimale brander. Vraag is natuurlijk of iedereen het zich kan permitteren om net als ons een arsenaal aan branders aan te schaffen. Wie dat niet kan, denkt beter twee keer na. Indien je geen al te grote ambities hebt, lijkt een op zich staande gasbrander de ideale compromis. In de winter nog bruikbaar, mits er ook een voorverwarmbuis is en je het juiste gas gebruikt. En als je eens iets minder evidents wil gaan doen, kan je nog altijd een benzinebrander huren.

Groeten,

Debbie

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.