HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen levensduur Cuben shelter ?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Omdat ik recent een paar gebruikerservaringen heb gelezen van gebruikers die maximaal ‘maar’ 150 tot 200 nachten uit hun CF shelter hebben gehaald, wou ik even navragen hoeveel nachten gebruikers er hier uit halen ? Liefst ook met de CF-versie en/of het sheltermodel erbij.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Dat is sterk afhankelijk van het type cuben (voornamelijk de dichtheid van de dyneema threads), de constructie ter versteviging van de aanhechtingspunten van de stormlijnen/linelocs en hoe frequent je ermee in winderige condities gaat staan zoals je natuurlijk wel zult weten.

Zelf geen ervaring met cuben shelters, maar tijd terug op tocht geweest met een Fransman van randonner-leger die niets anders deed dan zelf cuben tarps, shelters tot zelfs rugzakken en slaapzakken uit cuben ineen knutselen (man weet geen blijf met zijn geld) en heel wat interessante geardiscussies met hem gehad, onder andere over de levensduur en nut van cuben fibre. Aanhechtingspunten ondervond hij steeds als de zwakste schakel. Winderige condities waarbij het materiaal plotse schokkrachten krijgt te verduren bij elke windstoot is wat cuben het slechtst verdraagt.

Dit was zijn ervaring wat levensduur betreft:

– 0.34oz/yd² cuben fibre: goed voor paar korte tochtjes met weinig wind. Na gemiddeld 30 nachten goed voor de vuilbak. In stormachtig weer laat je dit type cuben maar beter in de rugzak want het zal toch naar de knoppen zijn op het einde van de nacht.

– 0.51oz/yd² cuben fibre: ik herinner me dat hij er gemiddeld iets meer dan één jaar mee deed met dit type cuben fibre. Reken dus misschien op iets van een 50-200 nachten afhankelijk van de omstandigheden.

– 0.75oz/yd² cuben fibre: Overleefde bij hem enkele jaren. Plak er misschien 150-400 nachten op afhankelijk van de weersomstandigheden waarin je meestal bivakkeert.

Persoonlijk vind ik geen enkel type cuben fibre interessant genoeg als je de afweging tussen prijs, gewicht en duurzaamheid maakt, tenzij voor iemand die altijd op beschutte plekken in het bos bivakkeert.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Interresant.

Wat ik ook onthouden heb, is dat niet zozeer de dichtheid van de dyneemadraden maar het oppervlaktemateriaal misschien wel de zwakste schakel vormt en als dat slijt mogen je dyneemadraden nog in een perfecte staat zijn, je Cuben-sandwich is uiteraard meer dan dat …

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.