HOME FORUM Materiaal en techniek Lenzen op hoogte

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Ik ben een brildrager in het dagelijkse leven, maar voor mountainbiken en bergwandelen en klimmen gebruik ik die niet. Zicht is dan voldoende, ook om topografische kaarten te lezen.
    Het zou echter toch comfortabeler zijn om met lenzen te werken (ik word er ook niet jonger op ;-)) zodat ik dit kan combineren met mijn zonnebril. Sportzonnebril op sterkte kost volgens mij enorm veel geld, zeker als ik dan nog één voor MTB en voor bergsport (uv4) apart zou moeten kopen…
    heeft iemand dus ervaring met het dragen van lenzen op hoogte, zowel in de zomer als in de sneeuw?

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

In het ‘dagdagelijkse’ leven ben ik een brillendrager. Lenzen kan ik binnenshuis niet verdragen (niet langer dan 5 minuten zelfs), mijn ogen drogen onmiddellijk uit, en die lenzen MOETEN dan uit. Vroeger droeg ik frequent lenzen, maar om de 1 of andere reden kan ik het nu niet goed meer verdragen.
    Maar op grote trektochten en skivakanties draag ik nog steeds lenzen voor het gemak. In de zomer is makkelijker om een zonnebril gewoon op- of af te zetten zonder te moeten wisselen van bril, en ik kan ook gewoon een el-cheapo zonnebril gebruiken. Snowboarden doe ik op dezelfde manier, maar dan zonnebril of skimasker. Eigenlijk nog nooit ervaren dat hoogte een invloed heeft op draagcomfort van de lenzen (wel maar ervaring tot een hoogte van ca. 3700m). Als je in het dagelijkse leven geen problemen hebt met lenzen, dan zul je dat vermoedelijk ook niet hebben op trektocht.
    Ik neem wel altijd wegwerplenzen mee, dat is veel praktischer dan lenzenpotje + fles vloeistof + reservelenzen + bril (en lichter).
    Enkel moet je er bij winterkamperen aan denken om de lenzen mee te nemen in je slaapzak ’s nachts, want die dingen bevriezen uiteraard in hun bewaarvloeistof. Daar had ik nacht 1 niet aan gedacht 🙂

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ik droeg vroeger lenzen in het hooggebergte maar ben daar vanaf gestapt. Droge ogen en een gans gedoe. Een zonnebril (categorie 4.) op sterkte kost inderdaad wat geld maar ik vind het dat wel waard. Of je kiest voor glazen op sterkte of je kiest voor een inzetbrilletje (bv. bij Adidas werkt men zo). Voordeel van dat laatste systeem is dat je ook andere frontlenzen in de bril kan zetten (cat. 1, 2 of 3) zonder dat je je inzetbrilletjes moet veranderen. Nadeel is wel dat er makkelijker stof tussen kruipt en het iets moeilijker kuist.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ik draag al een tiental jaren dagelijks lenzen zonder problemen. Tijdens trektochen draag ik ze ook met veel plezier. De afgelopen jaren heb ik het volgende geleerd:

• Lenzen inzetten doe ik het liefst in de tarp/tent. Ik heb gemerkt dat de wind stofdeeltjes op je lens blaast net voordat je ze inzet.
    • Afhankelijk van welke vloeistof je gebruikt, maakt deze niet schoon onder de 15C. Even controlleren en anders meenemen in je slaapzak.
    bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik gebruik een adidas bril http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/4356377202/in/set-72157626469387660 Deze heeft cat3 zonnebril glazen, cat4 gletsjer bril glazen en nog zo van die oranje glazen. Er zit een inzetstuk in op sterkte. Je kan daar een afdichting in zetten voor op de gletsjer. Dat het licht niet van onder in je bril kan. Er zit een elastisch stuk aan, in plaats van de beentjes boven je oor. Ik ben al eens van een rots gegleden waarbij mijn bril weg was 😉

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.