HOME FORUM Materiaal en techniek Lederen of synthetische schoenen?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Ik wandel nu al enkele jaren met Dachsteins (ooit nog gekocht in scoutswinkel den Hopper). Nu beginnen deze me steeds vaker pijn aan mijn rechter achillespees te geven bij lange wandelingen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuw paar stapschoenen.

Nu twijfel ik erg tussen volledig lederen of synthetische schoenen. Is er iemand die ervaring heeft met de voor en nadelen van lederen schoenen?

Vriendelijke groet
    Wannes

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Leer als materiaal heeft een aantal voordelen op zich.
    Het is stevig (ook de reden dat de beste moto kledij nog steeds leer is).
    Je kan het waterdicht maken door het goed in te vetten, geen membraan nodig (de combats van het leger die ik vroeger droeg onderhield ik perfect en bleven mijn voeten even droog in als in mijn Meindl gore-tex wandelschoenen).
    Leer ademt beter dan eender welk membraan. Dus als je lere pakt zonder GTX zweten je voeten minder (vergeleken van mijn combats met mijn meindls).
    Nadeel aan leer is dat het zwaar is. Je kan veel lichtere synthetische wandelschoenen kopen. Salomon heeft er zo veel goeie mid hoge en echt hoge wandelschoenen die beduidend lichter zijn dan hun tegenhangers.
    Eenmaal dat leer doorweekt droogt het wel voor geen meter.

Dat is mijn ervaring met de materialen :-).
    Voor mijn bombproof boots in zwaar terrein (dat ze echt scherpe stenen te verduren krijgen constant zoals in IJsland was) en guur weer verkies ik mijn lere Meindl boots.
    Ander terein draag ik liever zo licht mogelijke schoenen. Synthetische trail runners in mijn geval maar je kan ook mid hoge of lichte salomons kopen.
    Als ik daar IJsland mee doe moet ik wel heel goed opletten of ik zit halverwege mijn verlof met scheuren. In de basalt velden is dit niet zo vanzelfsprekend.
    Ik had een paar TNF hedgehog schoenen die synthetisch zijn en zwaar verstevigd en die heb ik in Zweden op een zeer stenige trail (echt massas scherpe steenvelden) kapot gelopen eigenlijk.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Het blijft de vraag of met het aankopen van ander schoeisel de klachten weg zullen blijven.
    Verder zijn hierboven al wat verschillen aangegeven. Heel wat types combineren beide materialen.
    Ik zie dat dat ook zo is voor de dachstein die de scoutwinkel verkoopt
    http://www.hopper.be/winkel/webshop/schoenen-en-sokken-schoenen-c-9_14_16/schoen-dachstein-volw-p-332.html
    Synthetische schoenen zijn een stuk lichter, gemakkelijker in te lopen, ventileren wat beter ook als ze een gtx voering hebben, wat minder duurzaam zijn.
    Vooral het overaanbod van stiksels waaruit de schoen is opgebouwd maakt hem kwetsbaar.
    Dat is, zo vind ik, ook een probleem bij lederen schoenen wanneer die zijn opgebouwd uit verschillende panden. Soms denk ik dat ontwerpers teveel bezig zijn met stijl ten nadele van het functionele.
    Ik heb je profiel eens bekeken. Ik lees dat je plannen hebt voor Thailand. Misschien het moment om af te stappen van een klassieke wandelschoen.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Zoals ik al geschreven heb op een andereĀ  plek: eerst passen, passen en nog een passen. Heb je dan nog de keuze tussen meerdere modellen, dan kan je eigenlijk pas deze vraag stellen.

En zoals Ivo al zegt: Het is niet zeker dat een nieuwe schoen dit oplost. Eerst de oorzaak vaststellen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.