HOME FORUM Wandelgebieden Le Tour du Vieux Chaillol

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Deze zomer breien we nog een extra stukje aan ons verlof in Frankrijk, en nemen we op de terugreis nog een 5-daagse huttentocht mee in Ecrins.
    Met name “Le Tour Du Vieux Chaillol”.
    Iemand ervaring of tips bij deze tocht?
    gr
    Ronny

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Eenvoudige huttentocht waar ik 15-tal jaren terug stukken van heb gelopen als dagtochten. Zeker de Vieux Chaillol zelf ook beklimmen, anders mis je het hoogtepunt van de hele tocht.

BrMo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

Hoi Ronny,

Ik heb het meeste van het zuidelijke en het oostelijke deel van deze tour gewandeld de laatste jaren.

De kaarten heb ik hier niet meteen liggen maar als ik uitga van een officiële infobrochure (hier: http://www.auberge-gaillard.fr/partenaires/nouvel-article.html ) denk ik het volgende (op basis van mijn relatief jeugdige ervaring, ik weet niet hoeveel je aankan qua hoogtemeters, terrein, etc):

Als ik de hele tocht bekijk vind ik dat deze wat veel in de grote valleien blijft en je zo dingen mist in het gebied. Zeker in het noorden. De zuid-oostelijke helft zou ik doen, de noord-westelijke helft niet.

Neem in het zuiden ook zéker de variantes (stippellijntjes in de brochure).

Dat wil zeggen (tegen de klok in)

1) vanuit La Motte richting Moline, vandaaruit naar de Col de la Pisse en dan richting Col du Coté Longue en de Vieux Chaillol op. Ik stond deze donderdag nog op de top (na een bivak in de Cabane des Parisiens, spartaans maar ok) en het uitzicht is écht fantastisch, heel de Ecrins ligt voor je. Inderdaad, hét hoogtepunt van de GR.

2) daarna afdalen (via een lastig “pad” in het begin, lees, veel losse stenen, slecht aangeduid, etc) richting de refuge du Tourond.

In één dag is dat wel zwaar moet ik zeggen. Waarschijnlijk te zwaar. Misschien moet je die variante vanuit La Motte laten liggen dan, maar de Vieux Chaillol moet je zeker doen.

Het stuk daarna is heel erg mooi, tot aan de Refuge du Vallonpiere, met de Sirac die de omgeving domineert.

Maar  vanaf dan vind ik de route niet zo boeiend meer (het noord-westelijke stuk dus), vanaf la Chapelle zit je in feite heel de tijd parallel te wandelen aan de weg richting Sint Firmin.

Als ik jou was zou ik die zuid-oostelijke helft als uitgangspunt nemen en met de kaart zelf een route samenstellen, meer richting Moure Froid en omgeving als tweede deel.

Of, je zet meer in op de beklimming van de Vieux Chaillol (niet écht eenvoudig, geen echt pad enzo, ruig terrein) en je kort het geheel wat in.

Het hangt ook wat af van of je met de auto of met openbaar vervoer bent. Als je met de trein in Gap bent geraakt, kan je een doorsteek maken en dan de trein Briançon-Gap terug naar je beginpunt nemen.

Meer algemeen:

Hou er rekening mee dat het er erg droog kan zijn in augustus, als de sneeuwveldjes boven in de bergen grotendeels weg zijn gesmolten. Juli is denk ik de beste maand, genoeg sneeuw voor water, niet teveel sneeuw om het je lastig te maken, en de Fransen hebben pas congé in augustus, dus is het relatief rustig op pad.

Oh, en vermijd Prapic als je kan, echt Alpentoerisme op z’n lelijkst (tamme marmotten, dikke toeristen in hawaihemden, enz). Je bent er wel snel door.

Samengevat: de GR is een mooi uitgangspunt maar je kan hem zeker nog wat “pimpen” 😉

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.