HOME FORUM Wandelgebieden lawineveilige wintertrip in de Vogezen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,
    Ik ben Anthony Qvick en ben van plan met een aantal kameraden rond 20/01/2014 naar de Vogezen te trekken, enkelen hebben al wat winterkampeer ervaring, anderen niet.
    Ikzelf maak mij vooral zorgen over lawinegevaar.
    Kunnen jullie mij suggesties aandoen om toch een wintertrektocht te doen, zonder lawinerisico?
    We zullen met verschillende auto’s zijn, dus het hoeft geen lus te zijn.
    We zullen ons ook trachten te ammuseren met het maken van sneeuwhutten om in te slapen, en gezien het feit dat het niet allemaal grote ervaringsdeskundigen zijn, eerder beginners, liever een niet te zwaar traject.
    We vertrekken op donderdagochtend en komen op zondagavond terug. Dus ik denk dat 40 km voldoende zal zijn.
    Alle info is welkom.
    Alvast bedankt
    Anthony

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Lawines in de Vogezen worden al ruime tijd geregistreerd en bestudeerd. Je vindt onder andere hier en hier een studie waar je op kaartjes mooi de localisatie van plekken kan zien waar lawines zich in de Vogezen regelmatig voordoen. Deze kaart vat het goed samen.

Voor de wandelaar houdt het vooral in dat je de corniches en de steile hellingen vermijdt op de noord en oostflanken van de Ballon d’Alsace, Rainkopf, Rothenbachkopf, Batteriekopf, Hohneck en de corniches op de oostkant van de kam tussen Lac Blanc en Col de la Schlucht. Vooral rond de Hohneck vallen er jaarlijks dodelijke slachtoffers die de zomerpaden die vanuit Cirque de Wormspel en het Frankental omhoog lopen naar de Hohneck proberen te volgen over de sneeuw. Op die hellingen heb je ’s winters niks te zoeken. Of je hebt het type dagtoerist dat te voet naar de top van de Hohneck wandelt en tot op de rand gaat van de corniches om eens naar beneden in de diepte van de bergnissen te kunnen kijken, zich totaal niet bewust van het gevaar.

Om idee├źn op te doen voor een interessante route, bekijk de verslagen van wintertochten eens en begin dan zelf een eigen route uit te stippelen op basis van die voorbeelden. Moest je trouwens dagelijks een sneeuwhol of iglo gaan bouwen denk ik dat je met een planning van 20-30km zelfs al genoeg hebt, zeker als er recent veel verse sneeuw zou zijn gevallen.

Klaas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Ammaai da’s een interessant artikel.
    Lijkt me interessant al deze plaatsen eens op te zoeken en te analyseren voor de (toch wel altijd zeer theoretische) lawine-kennis te bekijken op terrein.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

We hebben ook een artikel geschreven over lawinekunde, waarin we uitleggen hoe je in de praktijk tewerk gaat bij het plannen van tochten: https://forum.hikingadvisor.be/2013/11/26/lawinegevaar-stop-or-go/. Dit is gebaseerd op onze eigen ervaring en kennis.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.