HOME FORUM Wandelgebieden last minute bestemming: waar?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Hey,

maar een nieuw topic gemaakt om dat topic van de sneeuwcondities niet te vervuilen met mijn vraag & de antwoorden daarop.  Ik vertrek op 13jun voor een dikke week op reis.  Bestemming die mijne maat gekozen had was Hohe Tauern.  Het was altijd al afwachten of dat wel ging lukken (hoog en te vroeg op seizoen) maar aangezien daar rond Pinksteren een kleine meter sneeuw bijgevallen is en ze niet direct een warme periode verwachtten hebben we deze bestemming nu geschrapt.  Jammer, want was toch quasi helemaal voorbereid.

Gevolg; 10d tijd om alternatief te zoeken en weinig tijd de komende dagen om voor te bereiden :-(.   Graag wat hulp.  Wat willen we?  Luswandeling van zo’n 150km of makkelijk gebied qua openbaar vervoer naar startplek.  Graag met de tent, maar geen must.  Mag desolaat zijn, meeste eten pakken we zelf mee.  Geen lastminute vliegtuig maar met auto naar Alpen?  Helemaal naar het zuiden willen we niet.    Ook niet te hoog best owv sneeuw, dus AV in Dolomieten ook maar geschrapt.

bijvoorbeeld een tour in de Beaufortain?  Of een lus in de Vercors?  Da’s lager, dus tegen half juni wel te doen?  Beetje sneeuw mag wel, crampons/getten kunnen we altijd meepakken.  Iemand daar al op pad geweest relatief vroeg op het seizoen?  Ingeval tent verboden is; zijn hutten daar al open?

Of  een vervolg aan onze vakantie in Wales breien?  Weet wel niet hoe het er nu bij ligt in Snowdon + of midges daar ook zo actief zijn.  Vorige reizen in Gr-Br waren altijd in mei.

De komende dagen nu zelf wat op zoek gaan naar info maar wie weet word ik hier al wat op weg geholpen…?

alvast bedankt voor reacties!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Enkele vroege zomertochten in het hooggebergte die ik al ondernomen heb:

Er lag nog sneeuw maar deze routes waren veelal doenbaar zonder stijgijzers. Het kan je een idee geven wat dat geeft zo vroeg in het seizoen. Technischere routes vb. Dolomieten zou ik zelf niet doen in juni.

Van je eigen vermelde opties, zou ik zelf eerder richting Beaufortain denken, dat doet meest aan het hooggebergte denken. Daar lijkt juni me een ideale maand. Wales is mooi maar er kunnen op sommige plaatsen al veel midges zijn. Vercors en Chartreuse kan je eventueel combineren. Hier vind je twee 4-5 daagse tochten:

Groeten,

Debbie

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

tour de l’obiou lijkt me ook wel iets om te doen en qua sneeuw vermoed ik (met de natte vinger) dat dit geen probleem gaat zijn. Omwille van het vele fout lopen is mijn verslag geen referentie om de route klakkeloos over te nemen maar op zijn minst een handvat om het oorspronkelijk spoor op de kaart te vinden.
    Daar zijn elders op mijn site nog enkele korte verwijzingen naar dit gebied toen ik het combineerde met de vercors (maar voor een week gaat dat te kort zijn)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Ik weet niet vanwaar “in de kempen” je bent maar als je de kaarten wil bekijken van dat gebied moet je mij maar een mail sturen. Dan kan je ze komen ophalen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Tour de Chartreuse lijkt me wel wat.

http://www.bergwijzer.be/reportage/eerste-ervaren-trektocht-tour-de-chartreuse

Je start in Grenoble en je eindigt in Grenoble. Erg makkelijk te bereiken met de trein: je neemt de TGV van Brussel tot in Lyon en je spoort naar het station van Grenoble (dik anderhalf uur vanuit Lyon, vrij goedkoop.)
    Als je wil kan je aansluitend de hoogste top van de Chartreuse, de Chamechaude (2082m), meepikken; al kan ik me voorstellen op de top nog wat sneeuw te vinden is.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Dag Jef,

Spaanse kant – lees: zuidkant – van de Pyreneeën? Onlangs op BPL nog een suggestie ter zake geformuleerd: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/103482/index.html 

Wel geen luswandeling, maar start- en eindpunt zijn beiden mits OV verbonden met Toulouse. Globaal bekeken wel iets meer reistijd dan naar de Hohe Tauren.

(micro)stijgijzers & pikkel is wel aangewezen, zeker indien start in juni.

Email me voor de gpx-bestanden. Geen probleem om miijn topokaarten van die regio even aan jou uit te lenen.

Tot later,

Wim

Jef Dr
    Deelnemer

hey allen,

merci voor de vele suggesties van wat te doen of juist niet te doen.  Ben wat op zoek gegaan na het lezen vd verschillende verslagjes.  Beslissing genomen, tour de Beaufortain.  Da’s niet te ver weg.  Chartreuse / Vercors hou ik graag ‘in reserve’ voor een winterse tocht.  Die Obiou van Ivo en dat andere verslag in die omgeving ook te onthouden.   By the way, ik woon in Weelde Ivo.  Met werk in Antw passeer ik Zoersel zeer regelmatig :-).

Stafkaarten in bezit sinds vandaag, we kunnen uitstippelen obv tour zelf en dan links/rechts variantes doen naargelang het weer / de sneeuwcondities.

grtz,

Jef

Jef Dr
    Deelnemer

Sinds gisteren terug, 7d gestapt, zo’n 190km op tour Beaufortain en stukje toer MBlanc.  Mooie omgeving.  Veel avontuur was het niet aangezien er zeer goede bewegwijzering is overal, enkel de stapuren kloppen niet altijd :-).  Enkele varianten worden zichtbaar amper belopen.

Zeker op de Beaufortain amper volk gezien (behalve dan aan ref Presset en op stuk dat dubbel loopt met TMB).  Waarschijnlijk omdat heel wat hutten nog niet open waren…

Het weer was ook niet ideaal met regelmatig regen en mist, maar op onze mooiste etappe hadden we gelukkig schitterend weer.  Gemsen, bouquetins, marmotjes, lagopèdes, we hebben het allemaal goed gezien.

Beetje sneeuw boven de 1800m waar de zon niet aan kan, boven de 2300m nog heel wat maar crampons nergens nodig, dus gelukkig hadden we die ook niet bij.

Op naar de volgende nu 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Jef, stuur je een reisfiche in?

Jef Dr
    Deelnemer

hè Debbie,

was ik dit keer eigenlijk niet van plan.  Brecon Beacons of Pallas, daarvan vind je al minder snel boekskes, maar vd Beaufortain is een uitgebreide topoguide van FFRP beschikbaar.

Voor de liefhebbers; ik zet een vd dagen de track vd ganse tocht (excl de kleine foutjes) wel op wikiloc.  Daar staan normaal ook de abri’s als waypoint op die we gepasseerd zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.