HOME FORUM Wandelgebieden Lange trektocht gezocht voor beginner hiker

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Hallo 🙂

Ik ben van plan om begin september te starten met een trektocht en ik heb ongeveer 5 weken de tijd daarvoor.

Er zijn zoveel bestemmingen en routes te kiezen en ik vind het heel moeilijk een keuze te maken. Misschien kunnen jullie mij wat ideeën geven?

Ik zit te denken aan Scandinavië (Noorwegen of Zweden) of bijvoorbeeld de Pyreneeën. Berggebied met bossen en meren vind ik prachtig. Wat zou een mooie lange route kunnen zijn (met routemarkering!) waar ik 4 tot 5 weken mee zoet kan zijn? Dit wordt mijn eerste tocht met backpack (inclusief tent).

Alvast super bedankt!

Groetjes van een hike-groentje 😉

Renate

zergaloth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

De GR5, of toch het deel door de Alpen, en de GR10 in de Pyreneeën zijn mooie, lange tochten door berg, bos en meer, met goeie routemarkering. De Alta Via’s in de Dolomieten zijn prachtig. Maar er zijn er nog veel meer. Kies er gewoon eentje uit die je aanspreekt op alle vlak: bereikbaarheid, taal, klimaat, …  In ’t Zuiden heb je sowieso langer kans op iets warmere temperaturen.

Maar!

– onderschat niet wat je gaat doen. Nog nooit een trekking gedaan, en dan starten met een trek van 5 weken (in je eentje?), dat lijkt me niet helemaal verstandig. En ik spreek daarbij uit ervaring, ik had dezelfde droom maar ben toen vervroegd teruggekeerd. Ik zou je aanraden eerst het gebied eens te leren kennen adhv een kortere trekking. Zo leer je ook je eigen lichamelijke grenzen kennen, je uitrusting (wat heb je nog nodig, wat laat je volgende keer beter thuis?), de werking van berghutten, het ritme van de dagtochten, kaartlezen …

– informeer je over de beschikbaarheid van berghutten, die in sommige streken al half september het seizoen voor bekeken houden. Je mag dan wel een tent mee hebben, hutten zijn een belangrijke bron van drinkbaar water, advies over weer en route en een welkome schuilplaats tijdens onweersdagen.

RenateNL
    Deelnemer

Hoi Zergaloth,

Dank je wel voor je tips en ook waarschuwingen!

Ik heb op zich 5 weken de tijd maar zou dan kunnen beginnen met een week. Dan van daaruit kijken of ik verder wil/kan en ergens een langere pauze nemen (bijvoorbeeld in een dorp). Ik heb de tijd en zal het ook zeker rustig aan doen.

Berichten zoals die van jou, daar heb ik nu heel veel aan! Dank je wel 🙂

Waar ben je zelf toen voor het eerst heen gegaan?

zergaloth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Ik ben, jaren terug, naar de Pyreneeën getrokken voor een maand GR10. Maar ik had nog nooit zo’n lange trektocht ondernomen, ik had schrik voor gebrek aan bevoorrading, ik had teveel in mijn rugzak steken, ik begon te laat te wandelen, ik had slechte schoenen, … Daarbij was er in het gebied ook nog eens een hittegolf, met temperaturen van tegen de 40°, terwijl ik onvoorbereid uit eerder fris België was vertrokken. Kortom – geen wonder dat ik het niet lang heb uitgehouden.

Nadien heb ik veel geleerd uit kortere trekkings (8 tot 12 dagen), over het gebied en het klimaat, heb ik veel betere uitrusting en heb ik veel meer zelfvertrouwen. Ik heb ondertussen zo goed als de hele GR10 gewandeld.

Over de GR10 trouwens: het voordeel aan die route is de veiligheid – goeie wegmarkering, bevoorrading, hutten, … – het nadeel komt uit dat voordeel voort: elke dag start je in een dal, klim je naar een col en daal je terug naar een ‘veilig’ dal. Dat wordt op den duur wel een beetje saai, vind ik persoonlijk. Je komt ook vaker in de bewoonde wereld en onder de niet-bergwandelaars. Door de jaren heen ben ik daar wat allergisch voor geworden en met het gewonnen zelfvertrouwen trek ik liever verder weg van de beschaving. In dezelfde bergketen kun je ook de GR11 (aan Spaanse kant) en de HRP (haute route pyrenees) volgen. Die zijn beide minder begaan en blijven vaker in het hooggebergte, weg van alles, midden in prachtige natuur. Nadelen zijn dan weer bevoorrading en wegmarkering, zeker wat dat laatste betreft bij de HRP.

Maar laat je vooral niet afschrikken, informeer je gewoon goed (bv hier op het forum) en je gaat een prachtige 5 weken tegemoet, waar je ook heen gaat.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

GR5
    GR10/GR11/HPR
    Kungsleden
    Via Alpina
    Pieterpad
    Zoek op long distance walks in google.

Het lijkt me ook niet verstandig om 5 weken te gaan wandelen als je nog geen trekking gedaan hebt. Ik zou ook eerst met een wat kortere trek beginnen. Bijvoorbeeld de gr57 hier in de Ardennen. En daarna verder de gr5 in de Vogezen.
    Je gaat zeker nog veranderingen in je hiking kit doen aan de hand van nieuwe inzichten. En het kan ook zijn dat je helemaal niet verder wil of kan na 1.5 week. Dan sta je daar in het midden van de Pyreneeën. In het midden van de Ardennen spring je op een trein en een paar uur later ben je thuis.
    Maar langs de andere kant, het kan zijn dat je best sportief bent en zonder meer weken aan een stuk kan wandelen met rugzak.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Renate,

eerst wil ik me aansluiten bij de mensen die je ontraden om vijf weken erop uit te trekken…
    zonder dat je eerst een proefhike hebt gemaakt…
    Weet, je zal veel leren in die eerste hikingproefweek ( vier dagen is zelfs genoeg…)
    Als je dan je hele boeltje kan herschikken, her-overdenken, herbevoorraden én hoe dan ook nog altijd fouten zal maken ( dan doen we allemaal, vooral door toch nog te veel te willen meenemen)
    dan kan je al beter beslagen op pad..

Weet wel dat hoe noordelijker je trekt hoe vlugger het weer meer dan Belgisch wordt… ik zou me dus niet in Skandinavië wagen in september- begin oktober ( tenzij ervaren Noorwegenlopers me hier willen tegenspreken… ik was slechts 1 keer drie weken in juli in Noorwegen… en ook dan al was er geregeld felle regen… maar ook veel goed weer..) Wat betreft september betwijfel ik dat, de beken worden dan ook al weer breder door de nieuwe neerslag).

Dus beter naar het zuidelijke deel van Europa… maar dan ook kan het weer kuren hebben…
    ik wens je een aangename tocht en geef als aanrader voor je proefhike ‘De Gaumeroute’ 140 km in Belgisch Lotharingen en het noorden van Frankrijk, nooit ver weg van de bewoonde wereld, maar toch zalig rustig… wij deden het met de muilezel in een combinatie van wild kamperen en op boerderijen en maneges slapen…heel toffe tocht

Het beste gewenst,

Ignacio

starten begin september

JanE
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Best starten met een regio waar je redelijk gemakkelijk terug in de bewoonde wereld staat. Ik kan je bv in Frankrijk de Chartreuse of de Jura aanraden. Bij problemen ben als je wilt snel terug. Alle GR routes zijn zeer goed bewegwijzerd. De vraag hoe kom ik op mijn beginpunt en is er vervoer vanuit mijn eindpunt is natuurlijk belangrijk. Een lusvormige meerdaagse tocht waarbij je terug aan je auto terechtkomt moet je meestal zelf in elkaar steken.

Kan je overweg met kaart en kompas? Of heb je ervaring met GPS gebruik? Je kan je ook aansluiten bij een meerdaagse activiteit van HA club zo leer je van andere hikers. Wat materiaal gebruiken ze. Hoe ver ga je op één dag waar te slapen enz.

Als je de reisverslagen naleest is er wel iets bij dat je aanspreekt. Hierboven Europa en dan het land van je keuze.

Het verslag van mijn wandeling in de Chartreuse en in de Jura in Frankrijk staan hier ook bij met vermelding van kaartmateriaal en link naar gps spoor. Zeker te doen voor iemand met een normale conditie.

Veel succes

RenateNL
    Deelnemer

Nog heel erg bedankt voor alle tips vorige maand!

Inmiddels ben ik weer terug van m’n wandeltocht. Ik heb de GR10 gedaan van Arret La Pierre St. Martin naar Gavarnie. Hier ongeveer twee weken over gedaan met twee rustdagen. Daarna ben ik over de grens gegaan naar Nationaal Park Ordesa. Totaal dik drie weken gelopen. Wat een schitterende gebieden heb ik gezien!

Het was met 15 kilo op m’n rug een zware onderneming, zeker in het begin. Langzamerhand voelde ik me steeds sterker worden en ging het klimmen steeds beter en sneller. Het is inderdaad erg veel klimmen en dalen, en vaak ook steil en op lastige rotsige ‘paden’. Onderweg heb ik nog wat spullen achtergelaten om het gewicht wat te verlagen. Wat een diversiteit aan landschappen in de Pyreneeën! Op een gegeven moment werd het ’s nachts te koud voor mij om buiten te slapen. Ik kwam steeds meer in het hooggebergte. In de ochtend ijs op m’n tent. Hier liet mijn slaapzak het afweten! Dus toen van refuge naar refuge gelopen. Volgende keer ga ik licht bepakt en ook weer van refuge naar refuge. Nu weet ik ook weer beter wat ik beter thuis kan laten en wat ik echt nodig heb.

Super bijzondere ervaring met veel fysieke en mentale uitdagingen. Veel verschillende emoties gevoeld. Van wanhoop naar euforie, angst, eenzaamheid, blijheid, verdriet, opluchting, geëmotioneerd door de schoonheid van de natuur, etc. Veel leuke mensen ontmoet onderweg. De meesten deden niet de GR10 trouwens, maar deden hikes van enkele dagen of bijvoorbeeld de camino de Santiago. Ik vond de GR10 wel goed gemarkeerd, op een paar plekken na. In Ordesa heb ik nog een stukje GR11 gevolgd. Geweldige natuur daar.

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties! 🙂

Groetjes, Renate

KleineReus
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Dat klinkt inderdaad als een supertocht, en nog leerrijk ook! Drie weken aan een stuk kan alvast tellen als eerste ervaring 🙂

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Renate,

hebben wij hier op het forum je wat onderschat…
    we kennen je natuurlijk niet en alle wijze/grijze raad was natuurlijk heel erg goed bedoeld.
    Nu het nog vers in je geheugen zit: wil ons eens meedelen wat je niet meer zou meenemen en wat wel..; daaruit leren we allemaal.
    en nog eens proficiat..; als je eerste trip al 3 weken bedraagt.. waar gaat dat eindigen.

Tot we je lijstje(s) met wel en niet meer mee te nemen krijgen…

Ignacio

RenateNL
    Deelnemer

Beste Ignace,

En ik ben ook heel dankbaar voor alle raad. Het had net zo goed minder goed kunnen gaan. Dat wist ik ook niet van tevoren 🙂

Eigenlijk heb ik nu alweer zin om weer te gaan lopen! (als dat had gekund dan hihi) Maar dan echt lichter bepakt.

Wat ik in het begin niet had moeten meesjouwen: een extra gastankje voor het koken (kon ik onderweg ook nog kopen in kleine supermarktjes), een derde broek (twee is genoeg, één voor overdag en één voor in bed bijvoorbeeld, uiteindelijk heb ik die ene broek bijna continu aangehad!), grote lompe sandalen (lichtgewicht slippers waren ook genoeg geweest, in de refuges kon je ook Crocs pakken, dus eigenlijk helemaal geen slippers nodig als je niet kampeert), verpakt gedroogd eten voor een week (onderweg kon ik ook telkens iets kopen of meenemen vanuit de refuges).

Ja, uiteindelijk heb ik niet eens zo vaak gekampeerd, omdat het steeds kouder werd hoe hoger ik kwam in het gebergte, en mijn slaapzak toch niet voldoende warm bleek te zijn. Dus toch meer geld uitgeven aan een hele goede slaapzak, denk ik. Ik had een Lestra Arctic Extreme bij me. En volgens de Europese standaarden moest deze mij tot -5 graden warm kunnen houden. Dat klopte dus niet…

M’n éénpersoons tentje, Vango Blade 100, heeft het heel goed gedaan! Hij kan goed tegen veel en harde regen en wind. Is ook zeer makkelijk op te zetten en af te breken. Ik had voor m’n tocht wel een paar gewone haringen vervangen door een paar rotspennen, omdat ik toch ook vaak op rotsachtig terrein zou moeten kamperen.

Tja, misschien toch nog lichtere spullen en kleding die snel droogt? Zodat je tussendoor telkens even kunt wassen en je minimaal hoeft mee te nemen.

Ik heb ook heel veel aan m’n waterfiltertje gehad, van CarePlus. Een klein filtertje met erbij een plastic afsluitbaar zakje dat je op het filter bevestigt. Die had ik in m’n broekzakken, zodat ik telkens bij een beekje even wat water kon drinken. Zo hoefde ik m’n rugzak niet telkens af te doen om m’n bidon te pakken, en dus ook minder water mee te slepen.

Misschien ga ik volgende keer toch van hut naar hut, zonder tent. Zodat ik het gewicht onder de 10 kilo kan houden. Welk gewicht hebben jullie meestal? Ik was zo jaloers op die wandelaars met rugzakken van 8 kilo! 😉

Groetjes,

Renate

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Nog een tip: lange broek tijdens het wandelen, korte broek voor in de slaapzak, of omgekeerd. Das een halve broek gewicht bespaart 😉
    Super dat je er van genoten hebt. Foto’s delen mag altijd.
    Je zegt dat je slaapzak niet voldoende was. Maar hoe zit het met je matje? Het kan zijn dat je daar eerder het probleem moet zoeken dan de zak zelf. Met temperaturen tegen het vriespunt is de R-waarde van de mat best R4 of hoger.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Renate

Er valt vast nog heel wat gewicht te besparen, maar dat is een volledig ander verhaal.
    Doe dit ook niet ineens, maar in stappen; ervaring is de beste leermeester.

Volgende websites kunnen je daarmee helpen:

http://www.backpackingnorth.com/ultralight-makeover-overview/

Fijne boeken zijn The Backpackers Handbook van Chris Townsend, Ultralight Backpacking Tips van Mike Clelland & The Ultimate Hikers Gear Guide van Andrew Skurka.

Helaas alles wel Engelstalig; lichtgewicht of ultralichtgewicht trekken is een stuk populairder aan de andere kant van de plas.

Zelf neem ik, zonder aan comfort in te boeten, zonder eten en drank 4,5 kilo mee voor al mijn trektochten buiten de winter.

RenateNL
    Deelnemer

Bedankt voor de linkjes, ArneL!

Beetje late reactie, sorry.

Hoe kan ik hier wat foto’s laten zien? Het lukt me niet om een foto te uploaden.

Groetjes, Renate

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Renate,

Kan dit draadje https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/forum-tester/   je verder helpen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.