HOME FORUM Wandelgebieden La Gomera, La Palma, El Hierro, Gran Canaria, Madeira ivm facebook post

Tags: 

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 14

La Gomera, La Palma, El Hierro, Gran Canaria, Madeira: op elk van deze eilanden rond getrokken met mijn vrouwke, en zowat overal in’t wild gebivakkeerd.  Jong, onbezonnen, …

La Gomera: Omdat het eiland rond is, en niet zo groot was het plan om stukken de kust te volgen, en dan dwars door midden doorsteken, dan opnieuw kust volgen, en opnieuw dwars doorsteken.

gevolgde route:

dag 1: vliegtuig Tenerife en boot tot San Sebastian -> kust gevolgd richting Playa de Santiago (overnacht boven op de ridge net voor Playa de la Guancha)

dag 2: verder richting Playa de Santiago, onderweg op en af aan Roque del Sombrero. Overnacht op de ridge op moment we Playa de Santiago in het zicht kregen

dag 3: verder tot in Playa de Santiago -> door barranco naar het midden van het eiland richting Imada (overnacht ergens in midden van de Barranco Guarimiar). Trekken door die Barrancos is echt prachtig … toen (15-tal jaar geleden) stonden deze nog vol palmbomen … alsof je door een palmboom-bos aan het wandelen was. Cactusvruchten uit de natuur kunnen eten.

dag 4: door tot Imada, koffieke drinken in de Spaanse zon, via top van het eiland “Garajonay” waar we helemaal niets konden zien. Gestapt tot op 2 meter van plakkaat dewelke de top aanduidde .. toen pas wisten we dat we boven stonden. Door het cederbos richting Hermigua (overnacht op camping in buur El Cedro)

dag 5: gestapt tot Hermigua, gelift tot in Vallehermoso, waar we de familie Coppens (Mathias en Dieter coppens aka de poolreizigers) zijn tegengekomen. Allebei stikjaloers dat we dat met rugzak en tentje aan het doen waren … wij apetrots  overnacht ergens into the wils net buiten Vallehermoso

dag 6: Vallehermoso -> Roque Blanco -> Los loros -> Arana -> Arure (net voor Arure overnacht in wei vlak naast de weg … tent opzetten bij schemer, en wekker om 6h om tent snel terug plat te gooien). Licht-donker switch daar op +- 15 a 20 minuten. Veel tijd heb je dus niet … hebben we moeten ondervinden 🙂

dag 7: Via Arure recht naar beneden naar de kust via Taguluche naar Playa de Guarinen -> zelfde stuk helemaal terug terug naar boven -> via “La Merica” naar La Playa in Valle Gran Rey.

Valle Gran Rey meest toeristische plek op het eiland. Zijn we 2 dagen gebleven om ons eens goed te kunnen wassen en eten. Vanuit Valle Gran Rey kan je met boot terug naar Tenerife. Bootservice was Le Garajonay express of iets dergelijks. Water op La Gomera steeds bijgevuld via flessen drinkwater. Je passeert dorpjes genoeg. Het kraantjeswater was toen puur Chloor, en niet aan te raden.

El Hierro dan een keer gecombineerd met La Palma (5 dagen El Hierro, de rest van de 2 weken La Palma). La Palma was dan iets te kort om volledig te voet te kunnen doen. Dan Gran Canaria eens overgestoken van Noord naar Zuid. Allemaal op plus/minus zelfde reiswijze als La Gomera (met gasvuurke, rugzak, tentje). Ook Madeira op deze manier gedaan, wel een eiland, echter net iets minder Canarisch. Het coolste op Madeira was het volgen van een Levada dwars door berg (onder de Pico Ruivo). Ik had ergens gehoord dat het bestond, was echter nergens aangeduid, noch aangegeven op wandelkaarten. Uiteindelijk die ingang toch gevonden, en dan +- een vol uur met de Petzl naast de Levada over de rails van de mijnkarretjes (voor de bouw van de tunnel). Echt kicken om terug dat puntje daglicht te zien aan de andere kant.

Madeira was het eenvoudigste ivm drinkwater dankzij het levada netwerk. La Palma viel nog goed mee qua drinkwater als je er maar voor zorgt dat je steeds terug laag genoeg slaapt. Er was, toen toch, genoeg stromend water te vinden, buiten op de top van die Caldera. Gran Canaria en El Hierro op zelfde wijze als La Gomera … water tanken in de dorpjes.

Laat maar horen ivm interesse ivm routes op de andere eilanden. La Gomera is ons het meeste bijgebleven, alsook El Hierro, als is dit laatste stukken droger. Die bomen op El Sabinar zijn echt wel cool, en daar dan ook nachtje doorgebracht in de tent. Op El Hierro dan ook met rugzak en trekking kledij gewoon binnen gestapt in restaurant El Mirador de La Peña (gezichtspunt van de rots) door architect Cesar Manrique. Prachtig panorama uitzicht over EL Golfo. Was als verrassing voor de dames bij in de route gestoken.

Ik moet misschien eens een HA pagina moeten maken ivm dit eiland-hoppen.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

La Gomera: Je kan niet meer met de boot terug naar Tenerife vanuit Valle Gran Rey, die express is drie jaar geleden opgedoekt. Je moet nu met de bus terug naar  de “hoofdstad” San Sebastian. Vandaar zijn er twee maatschapijen die overtochten hebben richting Tenerife. Een Spaanse en een Noorse reder. De Spaanse reder is goedkoper en ineens een retour ticket  kopen, ook goedkoper.

Valle Gran Rey mag dan wel het misschien het meest “toeristisch” zijn, maar in vergelijking met Tenerife is dat heel beperkt en is het nog heel rustig.  Alle studio’s en kamers kunnen helaas enkel gehuurd worden via duitse bureau’s. Dat zijn trouwens de meeste toeristen die je daar ziet en er wonen er ook een heel pak.

Het voordeel van de canarische eilanden is dat je er het ganse jaar heen kan. Het is er altijd minimaal 20°C.

Onweders kunnen er wel lelijk te keer gaan, maar duren meestal maar een kwartiertje. De water/modderstromen kunnen wel gevaarlijk zijn als je net in een kloof zit.

Maarten
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 14

Hey Serrel, merci voor de update. Ivm die overzet spreek ik idd van +- 15 jaar geleden.

Toen was Valle Gran Rey ook al het “grootste” stadje daar … en dan spreken we idd over 2 straten met appartementen en studio’s. Niets te vergelijken met Tenerife uiteraard. Was zalig om even uit te blazen. Ook toen reeds waren het vooral Duitsers die we tegenkwamen. Tijdens de wandeltochten kwamen we nagenoeg niemand tegen.

In Valle Gran Rey dachten wij eerst ook dat we niets zouden vinden … echter daar wat rond gehoord en uiteindelijk spotgoedkoop in een redelijk groot appartement terecht gekomen.

Ivm het weer … wij zijn daar geweest rond eind oktober, begin november, gebruik makende van de 1ste en 11de november om minder verlof te moeten nemen. idd nog steeds mooie temperaturen boven de 20 graden. De eerste dag waren we wel echt verschoten van de valavond. Lagen nog languit van de zon te genieten om +- 17h. Een half uur later al het licht uit 🙂 Waren net beginnen te koken bij de eerste schemer, en dus tent moeten opzetten met de petzl 🙂

Jurian
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hey Maarten,

Mijn vriendin en ik gaan samen begin september dit jaar 10 dagen naar El Hierro. We gaan het eiland proberen rond te gaan door om de drie dagen naar een ander huisje te stappen die ik boek via Airbnb. In het westen is er vooral enkel natuur en geen dorpjes. Daar gaan we voor de eerste keer een 2-3 daagse tocht daar wandelen en overnachten in een tentje. Ikzelf (chiroleider) ben dit al gewoon maar voor mijn vriendin is dit een grote uitdaging want het is haar eerste keer. Ook gaan we hier en daar op het eiland wat geocaches zoeken. Heb gezien op de FB-groep dat je hier al geweest was? Welke reisgids en stafkaart had je en was je ervan tevreden?Ik ben benieuwt naar jou verhaal!
    Alvast bedankt!
    groetjes jurian

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Mijn broer is wandelgids op La Palma.. Heb met hem alle wandelingen gedaan, maar zoek nog een uitdaging. Kent ook bijna alle plantengroei, enz. op het eiland. Wat hem enorm geliefd maakt door freaks op dat vlak.

Serrel
    Deelnemer

Dag Jurian,

Stel je bij stafkaarten niet zoveel voor op de canarische eilanden, niet te vergelijken met NGI kaarten van bij ons. Er zijn een aantal boeken, meestal duitse met wandelingen, meerdaagse en dagtochten en kaartjes.

Alternatief is een GPS app op je smartphone die offline Garmin compatibele kaarten  ondersteund, of een outdoor GPS.

Kaarten vindt je gratis ondermeer hier: http://garmin.opentopomap.org/

Je kan ook basecamp installeren op je PC of MAC en ook deze kaart. Dan kan je je route vooraf thuis plannen en op je GPS of Smartphone zetten. Als je dagelijks in een huisje overnacht kan je je smartphone en extern batterij elke dag opladen. Je komt dan de dag wel door (verbruik gaat hard als de GPS op staat. Een outdoor GPS kan je tot 3 dagen gebruiken als je een beetje zuinig bent. Wel steeds een kaart meenemen (mag minder gedetailleerd zijn zijn) als backup, of omgekeerd, de GPS als backup.

Over de kwaliteit van de OSM kaart van El hierro kan k niet veel vertellen, die van La Gomera is zeer goed.  Dat komt weeral door al die duitse wandelaars. Als die duitsers ook El Hierro  regelamatis frequenteren zal de kwaliteit wel ok zijn. Waarschijnlijk beter dan een kaart die in 10 jaar geen update gehad heeft.

Breng je je verhaal als je geweest bent? Alle tips en ervaringen  zijn welkom.

PS: 10 dagen op El Hierro lijkt me lang, het is maar een zakdoek groot. Je kan het makkelijk combineren met bijvoorbeeld La Gomera.

Jurian
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hey Serrel,

Eerst en vooral bedankt voor antwoord!
    Een stafkaart koop ik sowieso voordat ik naar daar vertrek om enkele belangrijke punten al op aan te duiden (bv de verschillende huisjes waar we gaan overnachten. Ga een goed op dezwerver.nl zien.

Ik neem altijd mijn Gps mee als ik ga wandelen. Meestal gewoon om mijn wandeling op te nemen zodat ik deze kan uploaden op Routyou en andere wandelplatformen.
    Ik heb een Garmin GPSmaps 62st. Haal veel kaarten van http://freizeitkarte-osm.de/garmin/de/weitere-laender.html . Ik neem ook op hikes mijn Xtorm XB100 Power Bank Air 6000 mAh mee. Ik maak ook inderdaad op voorhand mijn routes in basecamp a.d.h.v. bestaande routes maar ook ook langs geocaches.

10 dag lijkt misschien wel veel maar ik denk dat dat nog wel zal meevallen. Een rustdag, 2 cultuurdagen (dorpjes bezoeken en de activiteiten bezoeken zoals wijnboer en pottenbakster bezoeken) Maar daartussen zal wel meestal gewandeld worden. Ook zijn er al 2 dagen minder door de verbinding met de boot in los Cristianos (Tenerife).

Ik zal als ik terug ben mij eens bezighouden met een uitgebreide review te schrijven over El Hierro want daar is nog niet mega veel over te vinden. Ik post de link naar mijn blog hier!
    (Dat zou mijn eerste reisverslag zijn dus verwacht er niet al te veel van! 😉 )

Groetjes Jurian

Siegried
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Dag Maarten,

Ik zit in december in Gran Canaria (voor een gitaarfestival) en zou er dan blijven voor een trekking met tent. Hoe zag je tocht eruit daar? Of raad je aan om eerder een bootje naar een van de andere eilanden te nemen? Ik zou 1 tot max 2 weken blijven.

Alvast bedankt!

Siegried

Serrel
    Deelnemer

Op Gran Canaria kan je ook wel een aantal dagen gaan trekken. Je moet het wel eerder vergelijken met Tenerife qua toerisme, dus wild kamperen is niet zo evident als op La Gomera of El Hierro. Er zijn genoeg B&B’s, studios en appartementen. Hopelijk ken je een beetje spaans, daar vindt je de beste prijzen.

Er zijn bepaalde regio’s die je zeker moet mijden: de omgeving van Maspalomas staat volgebouwd met megahotels. Las Palmas, zeker het historische deel waar de locals wonen is nog ok, naar het zuiden, richting luchthaven: veel toerisme en hotels. De ganse oostkust is zowat te mijden als je rust zoekt. Het binnenland kan spectaculair zijn met kraters, plantages en mega catusvelden, aan we zuid-west en westkust vindt je nog rustige vissersdorpjes. De noordkust is het meest door locals bevolkte gebied waar nog het meest aan landbouw gedaan wordt.

In het binnenland uiteraard veel kleine dorpjes met locals, tenzij er iets te beleven valt, dan rijden de bussen met toeristen aan en af.

Met een bootje naar een ander eiland? Zeg maar boot. Fred Olson (een noorse rijke reder) baat zowat alle lijnen uit en bepaalt de prijzen. Een overstap kost je al gauw evenveel als je vlucht vanuit Charleroi naar Gran Canaria.

Siegried
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Merci Serrel!

Ik ga er een 5daagse van maken op Gran Canaria, een mix maken van de GR 131 en andere omschreven wandelingen uit de Cicerone gids rekening houdend met jouw te mijden drukke plaatsen! M’n tent heeft wat de kleur van cactussen dus zal me daartussen planten. Volgens Cicerone zou wildkamperen er wel nog vrij populair zijn, dus klinkt als door de vingers gezien, ik ga ’t erop wagen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.