HOME FORUM Wandelgebieden Kungsleden winter

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Gijs,

indeed, slaapzak in principe niet nodig.  Ik heb één nacht zonder slaapzak en zonder dekens gezeten begin mrt dit jaar, maar dat was in een hut die eigenlijk niet echt op het hoofdtraject Kungsleden (of zijtrajecten) zit.

Ik zag dat je in meerdere huttenwinkels zelfs batterijen kan kopen voor gps moest dat nodig zijn.

Wat ook meevaller was voor onze vlucht (SAS vanuit Brussel), 2 personen = 2x 23kg bagage.  Aangezien onze twee rugzakken en de skizak samen onder de 46kg zaten moesten we niet extra betalen.

In terugkomen wilden ze ons die kost wel aansmeren, maar gevraagd waarom dit nu wel moest terwijl het 9d daarvoor niet moest en na wat op de site surfen heeft de man aan incheck ons alsnog gratis skizak laten meepakken, omdat het “niet helemaal duidelijk” op de site vermeld werd.  Ging over 52EUR enkel, dus meevaller van 104EUR!

Beetje meer info vind je misschien ook in topic dat ik 6w geleden aangemaakt had (met oa Saltoluokta in de titel moest je daarnaar willen zoeken).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Gijs,
    ik geef maar even mijn eigen recente ervaring mee.
    Niet alles wat ik onderneem is een succes.
    Het toont nog maar eens aan dat details belangrijk zijn
    en het gerief goed in orde moet zijn.
    Zeker als het over winter kampeertochten gaat.
    Bij een huttentocht is er wel wat meer marge tussen top en flop.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2015/04/deksels-sarek.html

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Ivo,

Sterkte met het genezingsproces, en hopelijk heb je geen blijvende schade?

Begrijp ik het goed dat je de bevriezingsverschijnselen wijt aan te knellende latex handschoentjes, en deze dus niet geschikt zouden zijn als vapor-barriers? Of speelt een gebrek aan isolatie van de fleece handschoenen en wanten ook een rol?

Gijs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Ivo,

Dat is niet niks… Hopelijk inderdaad geen blijvende schade en veel beterschap!

Zit ook een beetje met dezelfde vraag als Arvid. Alsook, het is de eerste keer dat ik lees over het gebruik van vapor-barriers. Is dat een must bij wintertrekkingen? Is het vooral nodig wanneer je kampeert, omdat je dan meer in sneeuw en koude bezig bent dan in een hut?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het gaat op termijn wel weer goed komen met mijn rechterhand al ga ik er rekening mee moeten
    houden dat ik voorlopig met een hand zit waarvan de vingers erg gevoelig zijn geworden voor koude.
    Zenuwen herstellen gewoonlijk maar langzaam. Voorlopig teveel dode huid vooral op de drie grijpvingers (duim, wijsvinger, middenvinger) om complexere handelingen te doen.
    Zijn de latex handschoenen verantwoordelijk voor de bevriezing?
    Het zal een genuanceerd verhaal zijn.
    Dat vooral mijn rechter werkhand is aangetast zegt mij dat de problemen vermoedelijk al in de ochtend begonnen zijn bij het ochtendritueel van het inpakken van ijskoud materiaal.
    Liefst doe je dat met dikke wanten aan maar dat gaat maar voor een deel van de aktiviteiten.
    Geregeld heb je de vingers nodig voor het fijnere werk.
    Het is dan zoeken naar een evenwicht tussen isolatie en gemakkelijk kunnen door werken.
    Ik vermoed dat ik niet de enige ben die daar mee worstelt?
    Ik had, nadat alles was ingepakt, gewoon mijn wanten over de fleece handschoenen moeten trekken ook al kon ik niet in de pols lussen hangen.
    Het terrein was niet zo moeilijk dat ik veel kracht op de stokken moest zetten.
    Nadat ik wat was opgewarmd, had ik waarschijnlijk ook zonder wanten kunnen lopen.
    Nu was er gewoon te weinig isolatie en met afgeknelde toppen door de rubber, vocht(zweet) tussen latex en huid als “goede” geleider is het opwarmen van de vingers niet kunnen gebeuren.
    Loop je een huttentocht dan is volgens mij een vbl niet nodig.
    Je hebt dan iedere avond en nacht genoeg tijd om je gerief droog te krijgen.
    Ik denk daarbij vooral aan de schoenen.
    Bij een kampeertocht waarbij je constant in de koude blijft moeten de schoenen droog blijven.
    Dat kan volgens mij enkel maar door daar een VBL toe te passen.
    Verder zou toch vooral de slaapzak zo lang mogelijk droog moeten blijven.
    Dan een VBL kunnen gebruiken lijkt mij aan te bevelen.
    Doorheen de dag het lijf afdekken, daar kan over gediscuteerd worden.
    Gewoonlijk produceer je wel genoeg warmte via de romp dat je zelf als droogmachine kan spelen.
    Een VBL is handig omdat je daarmee de afkoeling kan tegenhouden en minder kledij nodig hebt.
    Mijn grootste frustratie van heel de tocht zit op het niveau van de schoenen.
    Deugen de schoenen niet? (volgens besprekingen die ik achteraf heb opgezocht waren er wel meer klagers over binnendringend vocht)
    Heb ik het zelf gezocht door geen getten mee te nemen? (ik had getten bij maar dat waren korte stukken om de overgang van de bovenkant van de schoen af te dekken. Dat de rits zo nukkig was had ik op voorhand niet ingeschat)
    Ik zat met heel wisselende temperaturen waarschijnlijk samenhangend met het overgangsseizoen van winter naar lente. Dat zal ook zijn invloed hebben gehad. Zie daarbij naar het verhaal van de stijgvellen die bij een beetje plaksneeuw meer hinderden dan dat ze een hulp waren.
    Mijn verhaal heb ik hier neergezet omdat ik zelf nog in de leercurve zit wat betreft meerdaagse winter kampeertochten en iedere nuttige kritische aanvulling met grote dank ga aanhoren.
    Dan hebben we er allemaal iets aan gehad.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Oké, ik had uit je verslag niet begrepen dat je je wanten had uitgelaten nadat je merkte dat ze niet door de polslussen van je wandelstokken konden.

De oorzaak lijkt mij dan te weinig isolatie + afkoeling van je natte, zweterige handen (onder de latex handschoenen) door het verdampen van vocht uit de natte fleece handschoenen?

Mijn tent is erop voorzien dat ik ze kan inpakken met dikke, waterdichte handschoenen aan  (o.a. stuffsack met wijde opening, zie deze bespreking ter illustratie). En omdat de tent steeds het laatste is dat ik inpak, blijven mijn handen en fleece liners in principe droog. Maar inderdaad, vaak wordt er van handschoen gewisseld of moeten de wind- en waterdichte handschoenen even uit (bv. voor foto’s nemen). Daarnaast beperkt mijn winterkampeer ervaring zich tot trips in de Vogezen, Vercors en Alpen van maximaal 1 week. We hoefden dus minder rekening te houden met mogelijks extreme weersomstandigheden, de bewoonde wereld was nooit echt veraf. Niet meteen nood dus aan VBL. En ook geen ervaring met -18°C…

Je verhaal toont weer eens aan dat een ongeluk in een klein hoekje kan schuilen. Respect dat je hier zo’n positieve draai aan kan geven!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

VBL kunnen een groot voordeel zijn op wintertrekking, maar gevaarlijk ook als je er niet goed mee omgaat. Vooral als je VBL draagt over je lichaamsuiteinden (handen/voeten) dan moet je er speciaal op letten dat je voldoende isolatie daarop draagt en de bloedsomloop niet wordt afgekneld. Zoniet krijg je het koud aan je lichaamsuiteinden, je lichaam sluit de bloedsomloop naar je lichaamsuiteinden verder af en je riskeert vrieswonden op te lopen. Waarschijnlijk klinkt dit nu allemaal erg logisch, maar je moet er ook de aandacht aan schenken tijdens de tocht. Ik denk dat de les hier vooral is: nooit met koude handen of voeten verder lopen op wintertrekking en meteen maatregelen nemen: eventueel iets extra aantrekken en zeker zeer belangrijk, ervoor zorgen dat de bloedsomloop niet wordt afgekneld in te nauwe schoenen of te strak aangespannen schoenen, te strakke VBL handschoentjes of polslussen die te strak om je pols zitten… en als je merkt toch koude handen of voeten te hebben, dan niet denken van ik zal het nog wel even kunnen volhouden tot…

Ik heb al altijd donswanten meegenomen op zulke tochten. Je doet die zelden aan tijdens het lopen/skiën zelf, maar wel tijdens de bivak om mijn handen weer snel in opgewarmd te krijgen na handelingen (prutsen bij het koken, tent opstellen, enz) want de koude schiet dan toch los door je gewone handschoentjes door.

Trouwens Ivo, als het een troost mag zijn. Moest je verder hebben kunnen zetten op je tocht zou je voor een zware uitdaging hebben komen te staan. Enkele stevige sneeuwstormen hebben die week nog gewoed met trouwens een dik pak verse sneeuw. Veel genieten zou je er niet meer aan hebben gehad.

Volgende keer zou ik toch echt een SPOT, Inreach of PLB meenemen Ivo. Er moet maar iets kleins gebeuren onderweg en in die afgelegen gebieden in die omstandigheden kan dat meteen erge gevolgen hebben, of je nu in de vallei bleef of niet.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Dan zal ik binnenkort je donswanten eens aan een onderzoek onderwerpen
    om er een copie van te maken.
    Nog meer dan genoeg dons in huis.
    Momenteel is een naaimachine hanteren wat te hoog gegrepen.
    Voor mijn vertrek zag ik bij de voorspellingen de windsnelheid toenemen verderop in de week vandaar dat ik er wat vaart in had gelegd om al ergens bij Aktse te geraken.
    Heb je nog wat gedachten over dat schoenenprobleem en insijpelend nat?
    Heb je ook ski botten met een rits en hoe gedragen zij zich onderweg?
    Geregeld lees ik verhalen van mensen die allerhande spul (schoenen ed) mee in de slaapzak nemen als ze gaan slapen.
    Ik vraag mij dan af hoe groot dat die slaapzak dan wel moet zijn?
    De slaapzak gebruiken om gerief te drogen kan ik al helemaal niet begrijpen als ik zie hoe gemakkelijk hij vocht vasthoudt.
    Allen al bedankt voor de goede raad.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Over die Salomon XADV 6 schoenen, mijden als de pest! Ik zit met mijn eigen ski’s helaas ook vast aan Salomon vermits ik bij de aanschaf ook voor SNS systeem had gekozen. Na elke grote tocht waren de schoenen kapot. Er vormt zich steeds een groot gat in de schoen daar waar het buigpunt zich bevindt vooraan op de zijkant. Salomon heeft die schoenen telkens wel altijd vervangen onder garantie maar daar ben je natuurlijk vet mee als je weet dat je op een volgende tocht weer hetzelfde kunt meemaken. En ik ben zeker niet de enige die deze problemen heeft gekend. Enkele jaren terug vernam ik van Brent D’Hooge dat hij ook al zijn Salomon skischoenen regelmatig diende te vervangen door dit telkens wederkerend gat-probleem. Salomon had vroeger deftige tourlanglaufschoenen maar ging dan plots in 2009 over op deze probleemmodellen en blijft er tot de dag van vandaag nog steeds mee verder gaan. Men heeft wat proberen te verbeteren aan de schoenen door de stootrand langs de zijkant te verhogen heb ik gemerkt toen ik eens een nieuw paar kreeg uit garantie, maar dat bleek nauwelijks een verbetering in de praktijk. Ik weet niet of Salomon dat probleem intussen heeft kunnen verhelpen, maar voor mij is het genoeg geweest om nog verder te gaan met Salomon skischoenen. Het feit dat je zulke problemen had met waterdichtheid van de schoen (heb ik wel nooit duidelijk gehad met mijn schoenen zolang er nog geen gat in verscheen) doet het erop lijken dat Salomon er zeker nog geen deftige skischoen van heeft kunnen maken. Je merkt ook dat veel online shops met skimateriaal vandaag de Salomon backcountry tourlanglaufschoenen gewoon niet meer aanbieden en ik stel me dan de vraag waarom verhuurders dan toch nog voor Salomon durven kiezen.

Als je kunt, voortaan gaan voor een lederen schoen samen met de 75mm telemark 3-pin binding. Na bijna een eeuw bewijst dat nog steeds zijn degelijkheid. Of voor het NNN-systeem kiezen. Daar zit je tenminste nog met een ruimere keuze aan schoenen van verschillende fabricanten en hoor je niet over zulke aanslepende problemen.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Een volledig andere mogelijkheid voor schoenen: ik ski nu al een paar jaar met mijn Sorel rubber laarzen. In combinatie met de ice-trek algemene binding werkt dat heel goed voor mij. Zo heb je een erg zachte schoen, wat mij goed uit komt, omdat ik na een eerdere operatie een ‘moeilijke’ enkel heb. Ik ski meestal met de linnen binnenschoenen, maar ik heb ook een paar wollen binnenschoenen bij (die zijn nog warmer), die ik met een overtrek erover als kamp-schoen gebruik, en die me wat redundantie geeft.

Dirkk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo Zonder mij voor te stellen en een nieuw topic aan te maken,

Heb ik eigenlijk dezelfe vraag, ik wil een deel van deze trail lopen in december, zijn dan de hutten geopend weet iemand waar ik hierover gedetaileerde en actuel info kan vinden?

Groet,

ivovm
    Sleutelbeheerder

Dirk,
    in die periode zullen merendeel van de hutten gesloten zijn.
    Op te zoeken via link naar de hut op internet bv:
    https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-saltoluokta-fjallstation/ gaat pas eind febr. open.
    Abisko lijkt het ganse jaar open. De daaropvolende abiskojaure pas midden januari.
    Het zijn daar echt “de donkere dagen voor kerstmis”.
    Google helpt om het wazige beeld scherp te krijgen.

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.